Mercedes-Benz Concept Shooting Break

Mercedes-Benz Concept Shooting Break | foto: Mercedes-Benz

Snový kombík mercedesu má šanci na výrobu

  • 44
Mercedes Benz Concept Shooting Break je zatím pouhou studií, která se v nejbližší době prodávat nebude. Může ale naznačit, jakým směrem se design tradiční značky bude ubírat.

Stejně jako před lety u čtyřdveřového kupé CLS, pak může Mercedes ovlivnit i ostatní výrobce, kteří se jeho nezvyklým koncept mohou inspirovat. Jenže s variací shooting break (nebo také shooting brake) zase není Mercedes úplným průkopníkem. Už nějaký ten pátek se tak volá na kupé, které má kombíkovou záď.

Mercedes-Benz Concept Shooting Break

Tento styl byl populární především v šedesátých a sedmdesátých letech minulého století hlavně ve Velké Británii a znalci si určitě vzpomenou na tradiční představitele tohoto stylu: "sněhurčina rakev" Volvo 1800 nebo méně známé britské vozy Jensen GT či Reliant Scimitar. Z novodobější produkce můžeme označení Shooting Break přiřknout třeba BMW Z3 Coupé a někteří tak označují i některé hatchbacky, jako je například Volvo C30.

Shooting Break tedy není nic nového a koncept Mercedesu se ani nedrží pravidla, že by základem mělo být dvoudveřové kupé. Jeho studie totiž spíš připomíná klasický pětidvéřový kombík, akorát zadní část se nese ve sportovnějším a zaoblenějším duchu a kufr celkově nepůsobí tak mohutně, jako u klasického kombi. Nejjednodušší popis by mohl znít, že je to sportovní kombi, což i zhruba odpovídá původní myšlence Shooting Breaků.

Mercedes-Benz Concept Shooting Break

Netradiční koncept auta není pro Mercedes nic nového. Čtyřdveřové kupé CLS jsme již zmínili a běžné produkci se vymyká třeba i obří MPV/kombi Mercedes řady R. Stuttgartský výrobce se prostě vedle tradiční produkce nebojí ani experimentů.

Koncept Shooting Break zaujme agresivními liniemi, z auta je na první pohled cítit, že tenhle kombík určitě nebude úsporný rodinný dostavník pro převoz všeho co doma najdete. Tomu nasvědčuje i použitý benzínový šestiválec o objemu 3,5 litru, který dává výkon 225 kW a maximální točivý moment má hodnotu 370 Nm. Příznivou spotřebu a ucházející emise by mělo zajistit přímé vstřikování paliva a také systém Star&Stop.

Sériové produkce se z konceptu ještě v letošním roce dočkají přední světlomety. Vedle obří masky chladiče sice trochu zapadají, ale zajímavé rozhodně jsou. Kombinují LED technologii pro denní svícení a bi-xenonové světlomety. Zajímavostí je hned několik režimů: pro "okresky", dálniční svícení, mlhová světla, svícení do zatáček a rohová světla vhodná při parkování a podobně. To všechno umí hlavní světlomety.

Při pohledu na koncept zaujmou čisté linie, z kterých vybočuje jen poněkud více vystrčená maska chladiče. Shooting Break má i dnes tak populární prosklenou střechu, naopak boční okna jsou kupátkovsky malá a nízká, což dodává autu sportovní švih. V tomto směru koncept nezapře spřízněnost s modelem CLS.

Otázkou zůstává jen kdy a jestli vůbec se s konceptem Shooting Break setkáme v sériové výrobě. Hlasy ze zákulisí naznačují, že by se tento typ auta v nabídce Mercedesu objevit měl, ale termín si odhadnout nedovolíme. Doplnit by mohl novou generaci čtyřdveřového kupé CLS, které by měl Mercedes představit už letos. Pokud chcete koncept vidět na vlastní oči, shánějte last minute do Pekingu, netradiční mercedes je tam hvězdou na probíhajícím autosalonu.

Autosalon Peking 2010

shooting brake

Se svým aston martinem byl sir David Brown nadmíru spokojený. Jednu nectnost ale jeho DB5 přeci jen měl, byl mu příliš těsný pro potřebné lovecké nádobíčko a psy, když vyrážel s přáteli na lov lišek. Čtyřnozí stopaři navíc ohryzávali kožené čalounění sedadel.

Psal se rok 1965 a sir Brown, který automobilku koupil v roce 1947 na základě inzerátu uveřejněného v Timesech, svolal vedení automobilky. Na schůzku přišel se svým labradorem, nechal ho vyskočit na jednací stůl a řekl: "Postavte mi něco, do čeho se vejde." Když Shootihg Brake viděli ostatní zákazníci, zatoužili po něm také. Výrobce však měl plné ruce práce s produkcí "obyčejných" DB5 a proto David Brown domluvil výrobu loveckých aston martinů u karosárny Harold Radford na západě Londýna.7