Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž studentů: porota vybrala nejhezčí návrh kapesní škodovky

aktualizováno 
"Karoserie je dvoudveřová s prvky dnešní klasické škodovky. Vzhledem k současnému trendu ekologických vozidel by auto mohlo být poháněno elektromotory v kolech," tak si představuje student designu Radek Slabý malou škodovku blízké budoucnosti. Je vítězem soutěže, ve které porota vybrala nejhezčí návrh nákupní tašky české značky.

Návrh malé škodovky od Radka Slabého - Představa malého městského automobilu pro 2 až 4 osoby. Karoserie je dvoudvéřová s prvky dnešní klasické škodovky, jako jsou popřené A sloupky či plynulý přechod mezi střechou a boky odehrávající se u C sloupku. Vzhledem k současnému trendu ekologických vozidel by tento automobil mohl být poháněn elektromotory v kolech, proto jsem také neřešil přední masku s klasickou mřížkou na chlazení motoru, nýbrž jakýmsi zvýrazněním obvodu masky s logem Škoda a tradiční chromovanou lištou v horní části. | foto: Radek Slabý

Největší česká automobilka Škoda se chystá vyrábět malé auto do města. MF DNES oslovila studenty designu Západočeské univerzity v Plzni, aby vytvořili návrhy, jak by takový vůz měl vypadat.

Výsledky posoudila porota složená ze tří špiček v oboru – šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně, profesora designu Petra Sieberta a šéfredaktora odborného magazínu Auto Design & Styling Radka Laubeho. Svůj hlas přidala i redakce MF DNES a také 2 300 čtenářů serveru iDNES.cz. Ti mohli o nejpovedenější kresbě hlasovat po dobu dvou týdnů.

A vítěz? Názory odborné poroty a veřejnosti se liší. V celkovém součtu bodů od poroty i veřejnosti nakonec zvítězil návrh Radka Slabého; čtenářům iDNES.cz se nejvíce zamlouvala "bublina" od Jirky Štěpána, která získala téměř polovinu hlasů. Radek Slabý proto coby vítěz dostane od redakce MF DNES půlroční předplatné.

kapesní škodovka

Výsledky hlasování ZDE

"Návrh pana Slabého mně zaujal nejvíce, a to nejen myšlenkou, ale hlavně svou uvolněností. Je to nejvíce vizionářská kresba," komentoval studentské dílo Jozef Kabaň. Přesto nešetřil drobnými výtkami. "Kresba je uvolněná, hravá a barevná, ale zatím ne zcela dopracovaná. Tvar vozu je trochu problematický, přední sklo je příliš zakřivené. Přední a zadní část auta jsou stylisticky odlišné," míní Kabaň.

Také ostatním expertům se u tohoto návrhu líbilo použití typických škodováckých designových prvků. "Studie má zajímavé prvky, jako je boční lišta spojující přední a zadní světlomety nebo přední maska ve stylu Škoda 1000 MB," míní Petr Siebert. Designéři ovšem kritizovali nedotaženou formu provedení – v tom se však shodli v podstatě u všech návrhů.

"Bublina" nepřipomíná škodovku

A proč se pohled designérů neshodl s míněním veřejnosti, která preferovala kulaté autíčko Jirky Štěpána? "Necítím v tomhle autě duch Škodovky," říká Radek Laube a Petr Siebert souhlasí. "Po odstranění loga ze skla může tento návrh představovat jakoukoli konkurenční značku. Dokonce bych řekl, že vozy Škoda příliš nepřipomíná."

Návrh malé škodovky od Jirky Štěpána

Návrh malé škodovky od Jirky Štěpána - vítěz hlasování čtenářů

Jozef Kabaň má k této kresbě i zajímavé technické připomínky. "Kresba je solidní a celkový výraz působivý, ale poněkud těžký. Malá boční okna a široký "A" sloupek působí neproporčně. Tvrdé tvarosloví boční části je v kontrastu s měkkým tvaroslovím části přední. Ta navíc působí zbytečně širokým dojmem a v oblasti přední masky nevyjadřuje charakter značky. Pozitivní je originální, téměř futuristické umístění loga," hodnotí tvůrce například Bugatti Veyron Jozef Kabaň.

Celkově však práci studentů designu oceňuje. "Je vidět, že mají snahu o designu přemýšlet a aplikovat současné trendy. Doporučuji jim však do budoucna, aby pro lepší vyjádření myšlenky nepodceňovali způsob, jakým je prezentována. Prezentace je důležitá, na ní záleží, zda bude, nebo nebude myšlenka pochopena. Proto je třeba vytvořit více perspektivních pohledů, bohatší popis a také vyvarovat se zbytečné podobnosti," radí evropská designérská hvězda.

Autoři: ,




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.