Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Soutěž vraků skončila v Praze

  14:06aktualizováno  14:06
Václavským náměstím včera vpodvečer zaburácely motory desítek automobilových vysloužilců. Do české metropole totiž po 82 hodinách dorazili účastníci neoficiálního mezinárodního závodu vraků Czech Wrecks 2006, jenž odstartoval v pátek 1. září z francouzského města Calais a kterého se mohly zúčastnit pouze vozy, jejichž cena nepřesahovala sto britských liber (asi 4200 korun).

Rallye vraků Czech Wrecks 2006 dojela do Prahy | foto: Robert RambousekMF DNES

Závodníci bez problémů projeli pět evropských států, na českých hranicích si na ně však počíhali policisté a některé vozy do země nevpustili, kvůli nesrovnalostem v dokladech.

"Jsou přesvědčeni, že je to ilegální závod,“ zlobil se na policisty český účastník závodu Jaryn Hořava s tím, že posádky odstavily auta i s klíčky v zapalování na parkovišti přímo na hraničním přechodu a odjely do Prahy ve vozech ostatních závodníků.

"Na Dolním Dvořišti zůstalo šest aut,“ potvrdil další český účastník David Pátek.

Policisté se totiž obávají, aby po skončení závodu nezůstaly vraky na krku Pražanům. Organizátoři soutěže totiž nepopírají, že pouť do Prahy byla pro mnoho vozů cestou poslední.

"Auta, která se nevrátí domů, budou sešrotována, nebo prodána. Budeme chtít vidět potvrzení o likvidaci nebo prodeji každého vozu,“ dušoval se organizátor Justin Clements, který prý varoval účastníky, že bude úzce spolupracovat s úřady, pokud auta zůstanou v ulicích.

"Když auto někde necháte bez značky, buďte si jisti, že se vrátí zpět do Británie a vás postih nemine,“ varoval závodníky Clements, který však sám se svým vozem skončil už na hranicích.

Policisté jeho tvrzení příliš neuvěřili, a tak si kromě kontroly dokladů opsali i identifikační čísla karoserií a motorů.

"Když se stane, že auto zůstane stát ve městě a jeho majitel odletí letadlem, nebude pro nás už těžké opuštěné vozidlo ztotožnit,“ vysvětlil šéf pražské dopravní policie Pavel Švrčula.

Závodníky přístup české policie zklamal. "Jsme trošku nešťastní,“ povzdychl si Pátek, který byl mezi závodníky spolu s Hořavou jediným českým zástupcem. Drtivě převažovali Britové.

"Cestou jsme nikde neměli problémy. Ve městech nás vítali i starostové a švýcarští celníci, kteří jsou pověstní svou přísností, z nás byli přímo nadšení. Čeští policisté byli spíše odměření,“ popisoval zážitky jeden z organizátorů John Hammond, podle nějž z jedenapadesáti aut nakonec do Prahy dorazilo čtyřicet.

Ojetiny polepené barevnými samolepkami vzbuzovaly v dolní části Václavského náměstí velkou pozornost. A nejen chodců, ale i strážníků městské policie, kteří nakonec řidiče i jejich vozidla z prostoru vykázali.

To už však závodníkům příliš nevadilo. "Lidi, je tu nádherně,“ řval Benja Hedley a skákal přitom na kapotě obstarožního BMW.

Pokud vraky i přes dušování organizátorů zůstanou někde stát a policii se nepodaří kontaktovat jejich majitele, vysloužilce bude muset odstranit magistrát. Odtažení a likvidace se zaplatí z prodeje surovin.

Kachna v Alpách: do kopců na jedničku

Nejen s technickými závadami, ale dokonce i s lupiči se musel potýkat Jaryn Hořava z Prahy, který se svým upraveným Citroënem 2CV, známým jako "kachna“, absolvoval více než tisíc kilometrů dlouhou trasu závodu Czech Wrecks 2006.

"První noc jsem strávil v Bruselu. Chtěl jsem tam přespat v parku a nějací chlapi mě přepadli,“ vypráví Hořava. „Ubránil jsem se, ale na autě mi prorazili chladič. Rychle jsem si ho sám opravil,“ vzpomíná.

A přišly i další nástrahy. "Ve francouzském městě Annency jsem se ztratil, a když už jsem opravdu nevěděl kudy kam, zjevila se přede mnou Francouzka v bílé "kachně“ a ta mě dovezla až do hotelu, kde jsme byli ubytovaní,“ vzpomíná nadšeně Hořava.

Jeho automobilu z roku 1969 se nevyhnuly ani technické závady. Během stoupání na nejvyšší průsmyk východních Alp Passo dello Stelvio prasklo v automobilu lanko od plynu.

"Nahradil jsem ho kusem drátu a do průsmyku se vyšplhal na jedničku,“ říká s úsměvem.

Na jakém místě se v závodě umístil, se však dozví teprve dnes, kdy budou sečteny všechny body, které během cesty nasbíral.

"Bylo to úžasné, a pokud to vyjde, chtěl bych s kachnou jet příští rok i závod Ride Afrika,“ plánuje.

Závod, který vedl z francouzského Calais až do Prahy, absolvoval Hořava sám v autě pro dvě osoby. "Moje kachna budila všude veliký ohlas,“ přiznává Hořava.


Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.