Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělé oblékli motor ze zmije, unikátní GTA Spano s ním pojede 350 km/h

aktualizováno 
Španělská automobilka GTA Motor se angažuje ve formuli 3, má tedy bohaté zkušenosti s produkcí špičkových podvozků schopných zvládnout i ty nejextrémnější situace. Jenže pro běžný provoz se formulový vůz rozhodně nehodí a asi by si ho na každodenní použití koupil málokdo. A přesně pro ty účely postavili spano.

GTA Spano | foto: GTA Motor

U GTA Motor se rozhodli vytvořit sportovní vůz pro běžný provoz, který si  vezme to nejlepší z formulových zkušeností, které má.

Design se španělským návrhářům rozhodně povedl. Tvary sice nepředstavují nic výjimečně originálního, spíš zaujmou čistotou linií. Nezaujatý pozorovatel může v liniích spana spatřit například modely Lamborghini. Zaujmou originální boční zaoblené linky nebo čelní sklo protažené až do střechy. Výborná je hodnota součinitele odporu vzduchu, Cx 0,35 je na podobný vůz výborná hodnota.

Podvozek pocházející z formulového vývoje byl vytvořen z těch nejextrémnějších dostupných materiálů. Z kevlaru, hliníku a titanu. Podobné materiály pak použil výrobce i na karoserii. Nepřekvapí tak relativně nízká hmotnost 1 350 kilogramů.

GTA Spano

Motor z formule by se asi pro běžný provoz nehodil, a tak konstruktéři sáhli po oblíbeném agregátu z Dodge Viperu, tedy americké zmije (anglicky "viper"), která nedostatkem výkonu rozhodně netrpí. Motor má po americku muskulaturní objem 8,3 litru a deset válců rozevřených do písmene V.

Po odladění dává motor výkon 780 koní (582 kW) a s těžko představitelným točivým momentem 920 Nm vyžene ručičku tachometru až na bájnou hranici 350 kilometrů za hodinu. Sprint bude také silnou stránkou spana, na stovku vystřelí za 2,9 sekundy.

GTA Spano

Motor uložený před zadní nápravou bude samozřejmě pohánět kola zadní nápravy. Vedle technických fines podvozku a motoru se výrobce soustředil i na interiér. Místo spartánského formulového kokpitu připravil pohledný interiér, který sice nenabídne kdovíjak velký prostor, ale luxus a útulnost mu upřít nelze.

Cenu výrobce zatím nesdělil, ale nízká rozhodně nebude. Jenom uhlíko-keramické kotoučové brzdy přijdou na stovky tisíc. Šťastných majitelů nebude ani stovka, GTA Motor plánuje vyrobit jen 99 unikátních supersportů.

V případě prodejního úspěchu ale značka plánuje vytvářet další speciální série vycházející ze základní verze. Produkce by měla započít ještě letos, ale všech 99 kusů asi bude výrobce produkovat minimálně do roku 2011. 

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Další z rubriky

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.