Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Španělská střela: unikátní IFR Aspid zvládne stovku za 2,8 sekundy

aktualizováno 
Španělsko nikdy nebylo automobilovou velmocí. S výjimkou koncernového sourozence naší Škody - Seatu - se na mapu automobilového světa příliš nezapsalo. Unikátní supersport IFR Aspid ale může pohled na španělské automobily změnit.

IFR Aspid | foto: IFR Automotive

Nedaleko Barcelony ve městě Reus se narodil nejen světoznámý architekt Gaudí, ale sídlí zde i společnost IFR Automotive. Tu založil Ignacio Fernadnez Rodriguez za jedením účelem – splnit si sen. Sen v podobě unikátně tvarovaného supersportu, který nabídne úžasné výkony i jízdní vlastnosti.

IFR Aspid

Již na první pohled zaujme jeho zhmotněný sen se jménem Aspid svým nezvyklým designem. Španělský supersport si vzal něco z legendárního Lotusu 7, což se projevuje na dlouhé přídi a na sedmnáctipalcových kolech, které jsou umístěné vně samotné karoserie.

Design španělského supervozu je ale navýsost současný. To dokazují dveře, které se vyklápí vpřed. Pro snadné nastupování je ještě nutné nadzvednout střechu, která se skládá ze dvou výklopných částí pro každého ze dvou cestujících. Dveře lze navíc zcela odmontovat.

IFR Aspid

Přední světlomety jsou umístěny na tykadlech stejně jako v případě zmiňovaného Lotusu. Design reflektorů ale dává jasně najevo, že Aspid patří do 21. století. Přední část Aspidu působí agresivně, což se dá říci i o zadních partiích. Kraťounká záď, která končí těsně za dvěma sedačkami, dává na odiv šestici kulatých světel.

Design ale není tím hlavním, čím Aspid zaujme. Při vývoji si tvůrce zaregistroval čtyři patenty. Jeden se týká hliníkového šasi, které váží pouhých 75 kilogramů. Další se tyká zavěšení kol.

IFR Aspid

Unikátní jsou patentované brzdy. Každé kolo totiž má dvojité ventilované brzdové kotouče. Díky nim španělský supersport zastaví ze 160 km/h na nulu za 3,1 sekundy. Poslední patent se týká elektronického systému. Veškerá nastavení (brzdy, ABS, trakce, světlá výška, charakteristika tlumení atd.) lze totiž ovládat přes dotykový displej.

Motor Aspidu pochází z Hondy S2000. Dvoulitrový čtyřválec se dodává bez přeplňování do verze nazvané Sport a s přeplňováním do varianty Supersport. V Aspidu Sport motor podává maximální výkon 198 kW. Točivý moment dosahuje 225 Nm.

IFR Aspid

Zajímavější výkony samozřejmě předvádí přeplňovaná verze Supersport. Na poháněná zadní kola lze přenést výkon až 298 kW při 8600 otáčkách za minutu a točivý moment 326 Nm dosahovaný při 7800 otáčkách za minutu. Obě provedení španělské střely na kolech používají šestistupňovou manuální převodovku.

Maximální rychlost obou verzí je elektronicky omezena na 250 km/h. Aspid se může pochlubit velmi nízkou hmotností (Sport: 699 kg; Supersport: 740 kg) a tak nepřekvapí bleskurychlé zrychlení. Přeplňovaná varianta vystřelí z nuly na stovku za 2,8 sekundy, nepřeplňovaná verze potom za 3,7 sekundy. Z nuly na 160 km/h zrychlí Aspid Supersport za 5,9 sekundy. 400 metrovou dráhu zvládne výkonnější provedení z klidu za 9,1 sekundy.

IFR Aspid

Aspid s rozměry 3750 x 1870 x 1160 milimetrů nabídne přes svůj ryze sportovní charakter i dostatek pohodlí. V základní výbavě najdeme MP3 přehrávač, rádio, USB konektor a připojení na internet přes wi-fi.

Na přání může být španělský supersport vybaven GPS navigací, datovým připojením přes GPRS, připojením přes Bluetooth a Hi-Fi audio soustavou. Sedačky mohou být kožené, carbonové nebo v provedení Carbon-kevlar. Ze stejných materiálů může být vytvořen i celý interiér.

 IFR Aspid

Plánovaná roční výrobní kapacita je kolem 45 až 50 vozů. Nepřeplňovaná verze Sport stojí 82 000 eur, tedy v přepočtu 2 300 000 korun. Za výkonnější přeplňovanou variantu Supersport si výrobce účtuje 114 000 eur, tedy v přepočtu 3 200 000 korun.

Autoři:




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.