Hispano Suiza

Hispano Suiza | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Španělsko-švýcarský luxus se vrací. Hispano Suiza vozila už Masaryka

  • 27
Značku Hispano Suiza znali boháči před válkou velmi dobře. Dnes se snaží vrátit se skvěle oblečeným supersportem. K vidění je na autosalonu v Ženevě. Jako základ použili supersport Audi R8.
Zpravodajství ze ženevského autosalonu

Pohledné kupé oblékl designér Erwin Himmel, který kdysi působil v designstudiu koncernu VW (namaloval třeba Audi 80 nebo v roce 1991 studii Audi quattro Spider a pracoval na VW Touareg i Seatu Leon).

Nové Hispano Suiza skrývá mechaniku Audi R8. Má tedy hlíníkovo-karbonové tělo a nechybí karbokeramické bzdy. Nové superkupé značky, která má ve znaku švýcarskou vlajku, je vysoké pouhých 125 centimetrů. Interiér se šlechtí podle požadavků zákazníka, chybět nesmí karbon, kůže, hliník.

Hispano Suiza

Kupé s pohonem všech dvaadvacetipalcových kol tedy rozjíždí za zády posádky usazený 5,2litrový desetiválec V10 FSI, který může být spřažený s manuální nebo automatickou převodovkou. Konstruktéři motor osadili dvěma kompresory, díky tomu narostl výkon na 750 koní. Obyčejné Audi R8 má o víc než dvě stovky koní míň. Řidič dvoumístného kupé s váhou 1,6 tuny hospodaří se 700 newtonmetry točivého momentu. Z nuly na stovku rozjede za 3,4 sekundy a rozdovádí se přes 330kilometrovou rychlost.

Konstruktéři ale chystají ještě vylepšenou verzi. K přední nápravě chtějí ještě doplnit 150koňový elektromotor. Což umožní jezdit s nulovými emisemi pomalu a nebo ještě rychleji s 900koňovým stádem. Ostatně, hybridní Hispano Suiza vznikla už před sto lety.

Hispano Suiza

Značka Hispano Suiza vyráběla auta naposledy před druhou světovou válkou, koncepty stejného jména se objevovaly na autosalonu v Ženevě v letech 2000-2002, pak ale projekt vyšuměl. Tvůrci nového modelu vidí své šance mnohem lépe. K hlavnímu snílkovi Himmelovi se pro projekt nadchli ještě další tří: španělská investorka Marta Pou a dva němečtí konstruktéři Roland Mayer a Alexander Medawar. Aby byl španělsko-švýcarský duch značky zachován, bude stavba aut probíhat ve švýcarském Luganu, kde bude také vývojové centrum. Obchodní záležitosti se budou řešit ve španělské pobočce.

První kusy by mohly dorazit za nejrychlejšími zákazníky za půl roku. Stačí zaplatit 700 tisíc eur. Ročně má vzniknout kolem pětadvaceti exemplářů. A plánuje se i otevřená verze spider.

hispano-suiza

Jedenadvacetiletý švýcarský konstruktér Marc Birkigt přišel v roce 1899 do Španělska, aby zde stavěl auta. V polovině června 1904 založil s dalšími dvěma společníky značku Hispano Suiza, ve které byl hlavním konstruktérem. Jméno i vlajky ve znaku označovaly původ zakladatelů: Hispano pro Španělsko a Suiza pro Švýcarsko. Firma vyráběla ve Španělsku a Francii především sportovní a luxusní vozy. Automobilka si vyráběla i vlastní motory a postavila také jeden z nejúspěšnějších leteckých motorů první světové války (vyráběl se i v českoslovgensku). V té době si Hispano Suiza dala do znaku letícího čápa, kterého si vypůjčila od jednoho z francouzských leteckých es první světové války.


V historii veleslavné značky, která stála u zrodu automobilismu najdeme i českou stopu. Ve Škodě Plzeň se totiž licenčně a velmi úspěšně vyráběl luxusní model H6. V Československu sloužily plzeňské Hispano Suizy nejvyšším představitelům bank, firem i státu. Jedním z prvních vozů z asi stokusové série vyrobené v letech 1924-1928, se vozil i prezident T. G. Masaryk.


Automobilka bohužel nepřežila druhou světovou válku. Dnes vyrábí komponenty pro letecký průmysl.