Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Špatné zdraví zvyšuje riziko nehod, prohlídky by mohly být častější

aktualizováno 
Špatná zdravotní kondice řidičů nebezpečně zvyšuje riziko dopravní nehody. U nekvalitního spánku narůstá až 3,5krát, u deprese o dvě třetiny. Pravidelné prohlídky u lékaře jsou přitom v Česku pro řidiče povinné až od 65 let. Jiné evropské státy jsou na šoféry přísnější, ukázal výzkum.
Pravidelné lékařské prohlídky podstupují řidiči od 65 let. Ilustrační foto

Pravidelné lékařské prohlídky podstupují řidiči od 65 let. Ilustrační foto | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

V Česku se s oblibou diskutuje o přísných podmínkách pro starší řidiče, kteří od 65 let věku musejí absolvovat pravidelné prohlídky u lékaře. Ve srovnání s ostatními zeměmi jsme přitom v tomto ohledu jeden z nejbenevolentnějších států. Poukázaly na to závěry evropského projektu ElderSafe spolufinancovaného Evropskou komisí.

Nemoci a riziko na silnicích

Jak neduhy navyšují nebezpeční nehody?

  • spánková apnoe o 271 %
  • schizofrenie o 101 %
  • alkoholismus o 100 %
  • epilepsie o 84 %
  • psychiatrická onemocnění o 72 %
  • deprese o 67 %
  • diabetes mellitus o 56 %
  • demence o 45 %
  • cerebrovaskulární onemocnění o 35 %
  • kardiovaskulární nemoci o 23 %
  • problémy se sluchem o 19 %
  • problémy s motorikou o 17 %

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti

Závěry projektu naznačují, jak významně některé nemoci ovlivňují bezpečnost na silnicích. Řidiči se spánkovou apnoe zvyšují riziko nehody o 271 procent, tedy 3,5krát. Řidiči se schizofrenií či s problémy s alkoholem jsou na silnicích dvakrát nebezpečnější. Lidé za volantem, kteří trpí depresemi, zvyšují riziko nehody o dvě třetiny.

Na neduhy řidičů přitom často není brán zřetel, protože sami řidiči o nich mnohdy netuší. Potvrzení o dobrém zdraví dokládá žadatel pouze před získáním řidičského průkazu. Pravidelné kontroly u lékaře, které by problém zavčasu podchytily, jsou u českých řidičů - amatérů povinné až před dovršením 65 let. Starší řidiči pak na pravidelné prohlídky k lékaři docházejí každé dva roky.

V ostatních evropských státech jsou na řidiče přísnější. Například v Maďarsku docházejí na pravidelnou lékařskou prohlídku do 40 let každých deset let a do 60ti let každých pět let. Ve Španělsku zase vyžadují po řidičích mladších 65 let lékařské i dopravně-psychologické vyšetření, a to každých deset let (více viz box na konci článku).

„Provádění pravidelných lékařských prohlídek u starších osob je na místě. Pravděpodobnost, že mohou trpět některou z uvedených nebezpečných chorob, je vyšší než u řidičů mladých či ve středním věku. Ostatně v řadě států Evropské unie mají pro řidiče amatéry nastaven daleko náročnější režim,“ potvrzuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Špatné výsledky lékař hlásí

Co se stane v případě, pokud řidič lékařskou kontrolou neprojde, nebo projde s podmínkou? Po provedení pravidelné lékařské prohlídky vydá lékař řidiči písemný posudek o zdravotní způsobilosti. Je-li šofér zdravotně způsobilý s podmínkou nebo zdravotně nezpůsobilý, musí to lékař oznámit příslušnému obecnímu úřadu obce s rozšířenou působností. Posuzující lékař může vyšetřovanému řidiči určit dřívější termín další prohlídky, pokud se mu výsledky nezamlouvají. Také je oprávněn nařídit před vydáním posudku potřebné odborné vyšetření. Prohlídky si hradí řidiči ze svého.

Daleko přísnější režim je v České republice nastaven pro šoféry, kteří mohou jezdit tzv. pod modrými majáky, řídí vozy v pracovněprávním vztahu nebo pracují jako učitelé autoškol. Všichni tito řidiči musí ještě před začátkem své „kariéry za volantem“ úspěšně projít vstupní lékařskou prohlídkou. Další pravidelné lékařské prohlídky je pak čekají každé dva roky a od 50 let každý rok. Tyto prohlídky hradí zaměstnavatel.

„A pozor. Tento přísnější režim platí i pro všechny držitele řidičského oprávnění skupiny C1, C, D1 a D, pokud řídí motorové vozidlo zařazené do některé z těchto skupin vozidel. Vždy. I v případě, že budou jezdit ryze pro osobní účely,“ upozorňuje Roman Budský.

Obejít lékaře se řidičům nevyplatí, takový případ je projednáván ve správním řízení. „Výše pokuty bude od pěti do deseti tisíc korun a současně nepoctivého řidiče čeká zákaz řízení motorových vozidel na šest měsíců až jeden rok. Trestné body se nepřidělují,“ uvádí advokát a předseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. „Bude-li se naopak jednat o případ, kdy řidič při silniční kontrole nemá platný doklad u sebe, hrozí mu pokuta do výše dvou tisíc korun. Pokud by byl případ projednáván ve správním řízení, peněžitý trest bude v rozmezí od 1 500 do 2 500 korun,“ dodal Horázný.

Jaké podmínky mají jiné evropské země?

řidiči osobních aut – amatéři:

  • Estonsko – lékařská prohlídka do 65 let každých 10 let, nad 65 let každých 5 let
  • Maďarsko – lékařská prohlídka do 40 let každých 10 let, do 60 let každých 5 let, do 70 let věku každé 3 roky a nad 70 let každé 2 roky
  • Itálie – lékařská prohlídka do 50 let věku každých 10 let, do 70 let každých 5 let a nad 70 let každé 3 roky
  • Litva – do 55 let věku každých 10 let, od 56 do 70 let každých 5 let, do 80 let každé 2 roky, u osob starších každý rok
  • Lotyšsko – do 65 let každých 10 let, nad 65 let každé 3 roky
  • Lucembursko – při dosažení věku 50, 60 a 70 let, u starších osob každé 3 roky, od 80 let věku každoročně
  • Španělsko – požadují lékařské i dopravně psychologické vyšetření u osob do 65 let věku každých 10 let, u starších každých 5 let

Zdroj: Tým silniční bezpečnosti





Nejčtenější

Aston Martin Virage
Autofotka týdne: Úplně první Aston Martin Virage je perla českých garáží

Aston Martin Virage nedosahuje takového věhlasu jako předchozí typ V8, který nahradil v roce 1988. Nízký počet vyrobených kusů z něj ovšem dělá exkluzivní...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Zakladatel značky ESO Jaroslav Simandl se narodil před sto deseti lety, 24....
ESO byla světová motocyklová značka navzdory Únoru 1948

Motocyklové ESO, později známé jako Jawa Divišov, získalo bezpočet světových titulů na krátké, dlouhé i ledové ploché dráze. Továrna ovšem vyráběla i špičkové...  celý článek

Další z rubriky

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínské automobilky dotahují svět, drzých kopií ubývá

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Tak dlouho jsme se čínským automobilkám vysmívali, až doběhly zbytek světa. O designu to platí určitě. Podívejte se na šanghajský autosalon, který je největší...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
ANALÝZA: Čína je náš druhý domov, říkají světové automobilky.

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Přitočí se ke mně nenápadný chlapík a chce si povídat: „Jsem Leo Cai, odkud jsi? Já jsem partner Volkswagenu tady v Číně,“ podává mi ruku a pak vizitku. „Máme...  celý článek

Škoda představuje koncept elektromobilu jménem Vision E.
Představuje se Vision E, v roce 2020 z něj bude první škodovka na baterie

Šanghaj je 24milionové město, kde slunce neviděli hodně dlouho. Celé město totiž do pošmourna halí smog. A tak je na tom snad každé město v Číně. Právě tady má...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.