Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Speciál pro horaly, kteří nechtějí sněžný skútr: čtyřpásovka

  14:00aktualizováno  14:00
Jízda na pásech je oproti řízení klasické čtyřkolky hodně specifická, zadní náprava se nedostává do smyku a přední pásy naopak nevedou tak dobře, jako kola. Na oplátku dostanete vynikající trakci, která vás nejen na sněhu vyveze do každého stoupání.

Arctic Cat 1000 Mud Pro s pásy TJD Xgen III má vynikající trakci. | foto: Matěj Oliva, Skutrmania.czpro iDNES.cz

Když napadne hodně sněhu, je i všestranná čtyřkolka s dobrými pneumatikami v koncích a je třeba sáhnout po sněžném skútru nebo po alternativě v podobě pásů na čtyřkolku. Těch je dnes v nabídce celá řada od mnoha výrobců. My jsme byli pozváni na test pásů značky TJD do Pece pod Sněžkou, tedy do ideálního prostředí.

TJD je kanadská značka, která jako první přišla s technologií odpružení pásu, který simuluje pružnost klasické pneumatiky. V nabídce jsou pásy pro čtyřkolky pracovní i sportovní, ale i pro malé bugyny. My jsme měli sadu TJD Xgen III obutou na letošní novince Arctic Cat 1000 Mud Pro.

Arctic Cat 1000 Mud Pro obutá do pásů TJD Xgen III

Jedná se o dlouhou dobu nejobjemnější čtyřkolku na trhu, kterou pohání litrový dvouválec s mohutným točivým momentem. Bohužel tato verze postrádá posilovač řízení, který je pro pásy velice užitečný.

Jistota do závějí

Pásy jsou vyrobené jako celosezonní, tedy s možností používat je i v bahně nebo písku. Mají také homologaci pro provoz na silnici, což pomůže zejména na zasněžených horských silničkách. Na asfalt se s pásy rozhodně nemá smysl pouštět.

Fotogalerie

Čtyřkolka klade s pásy mnohem větší odpor do řízení a je třeba vynaložit víc síly pro zatočení. Na druhou stranu je podstatně stabilnější, stroj se celkově rozšíří a poskytuje patřičnou jistotu.

Ani s pásy ale nejste na sněhu nepřemožitelný, stačí vrstva mokrého sněhu a umrzlá krusta na povrchu a čtyřkolka se při neopatrné jízdě dokáže do sněhu zahrabat. Pak musí přijít ke slovu sériově montovaný naviják, který stroj vytáhne z každého problému. Pro jistotu ale není špatné mít s sebou lopatu.

VIDEO: Závodní skútr v akci

Podívejte se jak se jezdí se superrychlým skútrem s motorem z Yamahy R1

Pásy berou čtyřkolce hodně výkonu a je třeba mít objem alespoň 500 cm³ a samozřejmě i náhon 4 × 4, bez kterého se s pásy jezdit nedá. S pohonem pouze zadních kol se stává stroj prakticky neovladatelný. S litrovým Arctic Catem to samozřejmě nebyl problém. I velký stroj ale na pásech kvůli převodům v pásech hodně zpomalí a spíše než pro rychlé řádění v závějích se pásy opravdu hodí k práci nebo klidné výletní jízdě.

Pás TJD Xgen III

Pásy pro čtyřkolky jsou velice  zajímavou alternativou ke sněžnému skútru zejména pro majitele horských chat a objektů. Zatímco skútr musíte na jaře zavřít do garáže, čtyřkolku stačí přezout na kola a můžete ji dál využívat. Čtyřkolka má samozřejmě homologované tažné zařízení, takže není problém připojit vlek.  Cenově navíc vyjde komplet značkové čtyřkolky a sněžných pásů podobně jako značkový sněžný skútr.

Autoři:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Masivní odlitek z hliníkové slitiny tvoří páteř japonského supersportu.
Slavná Honda CBR Fireblade slaví, dnes je to počítač na kolech

Model Fireblade slaví v letošní sezoně neuvěřitelné pětadvacáté výročí své existence. A protože čtvrt století je skutečně slušný kus života, rozhodla se Honda...  celý článek

Na pražském koupališti Džbán se sešli majitelé skútrů Vespa
VIDEO: V Praze je vosí rojení. Slavné vespy mají sraz

Tento víkend se čeká v Praze vosí rojení. V Campu Džbán se koná tradiční mezinárodní sraz motocyklů Vespa z celé Evropy. PragoVespa 2017 je největším srazem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.