Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014

Špioni na pařížském autosalonu v roce 2014 | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Autofotka týdne: Špionská aféra pařížského autosalonu

  • 27
Nový Opel Corsa je ještě před zahájením prodeje nečekanou hvězdou. Asijské automobilky z ní musejí být paf, jiné auto na pařížském autosalonu nebudilo větší zájem zvědů. „Jeden z nich osm minut studoval hrdlo nádrže,“ popisuje pro iDNES.cz mluvčí českého zastoupení automobilky Martin Hejral.

„Autosalonoví špioni? Jen vlídně trpěný kolorit,“ říká zástupce značky, jejíž novinku dnes ve specializovaných odděleních vývojových center už pečlivě analyzují. Materiálu na studium Opelu Corsa na autosalonu v Paříži mají spousty.

Článek iDNES.cz o špionech na autosalonech vyvolal obrovskou vlnu zájmu, článek čtěte zde. Není to ale jen specialita autoprůmyslu. „Když jsem dělal oděvy, jezdili jsme na oděvní veletrhy, fotili oblečení konkurence, obkreslovali, zkoumali materiály a doufali, že to stihneme vyrobit,“ píše v diskuzi pod článkem jeden ze čtenářů. „V konstrukci elektrických motorů jsme ve vědecké knihovně studovali i západní prospekty. A kdo dělá v tom oboru, tak někdy i obrázek z prospektu pomůže,“ souhlasí další. Automobilky mají na analýzu vozů konkurence dokonce specializovaná oddělení.

„Zajímavé a také příznačné je, že se špioni často zajímají o na pohled naprosto nezajímavé detaily,“ všímá si Hejral. „Sledoval jsem drobného Asiata, který dobrých 8 minut zkoumal prostor nalévacího hrdla nové corsy,“ popisuje. Zkuste osm minut prohlížet vstup do nádrže u svého auta, je to nekonečná doba...

“Osahával konečky prstů celý oblouk prostoru pod víčkem, fotil s bleskem i bez blesku a ze všech úhlů a napojení plechu a plastů obtiskával do nějaké plastelíny, mnul mezi prsty dosedací manžetu z měkčí gumy a k prstům si pak čichal,“ popisuje, prý také proměřoval míry posuvným měřidlem, známou „šuplérou“. To vše před zraky ostatních návštěvníků, personálu na stánku a naštvanými pohledy netrpělivých fotografů čekajících, až uvolní místo.

„Jestli to bereme jako nekalé kopírování? Ani ne. Vývoj a odzkoušení nového auta je extrémně drahá záležitost, a pokud automobilka přijde s něčím opravdu převratným, tak si to dobře chrání a nejenom patentově,“ komentuje Martin Hejral. To, co je volně přístupné na autosalonech, není podle něj nutné nějak chránit. „Spíš to naznačuje, zda ten který model a značka platí za lídra vývoje, nebo se daný výrobce jen veze,“ rýpne si Hejral do konkurence. „Kopie od originálu nemusí být na pohled moc odlišná, ale výsledek se často zásadně liší ve funkčnosti, spolehlivosti a dalších ohledech.“

 „Sám strašně rád prolézám konkurenční auta a autosalony jsou k tomu ideální příležitost. A baví mě nacházet nová, chytrá a celkem jednoduchá řešení,“ přiznává Martin Hejral.