Maskovaný Opel Insignia | foto: Opel

Špioni mezi auty: paparazziho zmatou rybičky a tuning

  • 2
Věděli jste, že existuje něco jako automobilový paparazzi? Namísto lýtek a kalhotek modelek a alkoholem omámených zpěvaček se válí v louži za špinavými křovisky, aby vyfotil nový model, který automobilka připravuje. Jednou jede do horka Údolí smrti, pak se staví doma pro šálu, rukavice a teplé ponožky a hurá za polární kruh.

Opel chystá na léto premiéru nového velkého modelu, který nahradí stávající hranatou vectru. Nový model pojmenovaný Insignia ukazuje po částech. První setkání naživo a v plné parádě je přichystáno na 22. července do Londýna. Teď ale automobilka poodhalila, jak to při takovém testování chodí.

V našich končinách se maskované prototypy ukážou jen občas, v zeměpisných šířkách, kde vládne o poznání extrémnější podnebí, se ale prohánějí neustále. Za polárním kruhem, v arizonské poušti... tam všude narazíte na všelijak maskovaná auta. Polepená, "oblečená do kožených kalhot", znetvořená krycími panely... Vozy, které se teprve chystají do výroby, tak najíždějí statisíce a miliony testovacích kilometrů, aby se vychytaly poslední mouchy.

Kolem testovaných aut se pak rojí špionážní fotografové, kteří by rádi viděli auto dřív, než ho výrobce ukáže světu. Paparazziové samozřejmě moc dobře vědí o oblíbených končinách světa, kam automobilky jezdí testovat nové modely. Dnes, kdy mají fotoaparát a mnohdy dokonce i kameru ve svém mobilu i obyčejní lidé, objevují se špionážní snímky aut ještě častěji. Například ZDE

Co nejošklivější
"První maskování jsme museli insignii udělat co nejošklivější," říkají u Opelu. Než prototyp opustí přísně střežené bezpečí ateliérů, musí si znetvořující obleček vzít a vyrazit ven. Některé jízdní situace a zátěže v laboratoři nasimulovat nelze, a tak je třeba vyrazit do reálného provozu a na rozbité silnice.

Insignia proto dostala speciální tenkou, ale velmi pevnou folii. Je velmi pružná, odolává teplotám od minus 40 do plus 70 stupňů. V některých částech karoserie pod ni "maskovací" odborníci stříkají speciální pěnu, která změní obrysy auta. Samolepkami se také mění linie oken, světel a všeho ostatního, co by mohlo zajímat zvědavce od konkurence.

Když takové auto uvidíte, díky speciální textuře, která jakoby vám tančila před očima, se hůře rozpoznávají prolisy a linie karoserie. Opel testuje novou insignii polepenou folií s černobílým rybím vzorem, který na pohled zkresluje objemy.

U Opelu stejně jako u ostatních automobilek dlouho používali šachovnicový vzorek. "Rybičky ale lépe matou čočky fotoaparátů a kamer," říkají v Rüsselheimu. Automobilky prý už mají ale přichystaný nový, ještě lepší vzorek, který jako by se blýskal.

Tuning
Není také na škodu přidat díly, které se na sériovém autě neobjeví. Inisgnia tak dostala na promenádu různé spojlery, výdechy... Naopak jiné detaily, výřezy a otvory v karoserii je dobré zakrýt. Opel při vývoji insignie použil na 200 prototypů. Na autě prý začínali pracovat "maskovači" už ve chvíli, kdy teprve modeláři dělali hliněný model. Insignia tak nakonec na své ladné křivky dostala třeba brutální křídlo na víku kufru, které sériové provedení doufejme nikdy nedostane.

Oblíbeným trikem je používání znaků konkurence. Když má takto zamaskovaný prototyp logo nějaké automobilky, můžete si být jisti, že se uvnitř ukrývá něco jiného. Výrobci lehce napodobují nejen loga konkurence, ale také rovnou cizí modely. Po Praze se tak před lety proháněla maskovaná červená Škoda Octavia Combi, která chtěla vypadat jako mercedes. FOTOGRAFIE

Problém bývá se světly. Právě ta jsou důležitým prvkem, který dotváří design auta. Jak ale ověřit jejich funkčnost, a zároveň je neukázat dřív, než je nutné? Když jezdí po silnicích mezi ostatními, musí samozřejmě splňovat předpisy normálního auta. První prototypy tak dostávají často kulatá tuningová světla, v pozdějších fázích na ně automobilky montují speciální mračítka a kryty, nebo je aspoň oblepí páskami, které prozradí méně o jejich tvaru.

Nejslabším článkem utajení jsou samozřejmě lidé. Se špiony od ostatních automobilek musí testovací jezdci počítat na každém kroku. Jsou tedy dané přísné předpisy, kterých se celý tým musí držet. Opelácké pravidlo 531 třeba říká, že žádné zakamuflované auto nemůže zastavit na veřejném místě. A když už zastaví − třeba v případě poruchy, musí ho zakrýt plachtou, která musí být ve voze vždy připravena.

Prototypy vždy hlídají doprovodná vozidla. Ta mají za úkol třeba také stát ve výhledu špionským objektivům. Na dlouhé vzdálenosti automobilky prototypy dovážejí v uzavřených kamionech. Podle Opelu nebylo výjimečné, když se špionům podařilo dostat pod plachtu náklaďáku a nafotit snímky, které neměly vzniknout.

Hlavními soupeři testovacích týmů jsou novináři a konkurence. Automobilové publikum chce vědět, jak bude očekávaný model vypadat, co nejdřív. Konkurence zase potřebuje vědět, co se chystá, aby stačila co nejrychleji (nebo aspoň vůbec) zareagovat.

Profesionální automobiloví špioni požadují za své snímky velké sumy, píše Opel. S velkou špionskou akcí ale máme zkušenosti i v Česku. Před nedávnem představenou novou Škodu Superb nafotil dlouho před uvedením přímo ve vývojovém centru automobilky jeden z jejích externích zaměstnanců. VÍCE ZDE...

Loni na podzim pak zamaskované prototypy Škoda ukázala celému světu. Stejně jako předtím třeba Volkswagen. ČTĚTE TADY