Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Splnil si sen - svezl se ve formuli 1

  17:12aktualizováno  17:12
Fiesta Cup byla velká škola. Naučil jsem se autům lépe rozumět, vzpomíná Martin Dejdar. Dlouhou dobu bylo možné herce vídat v různých modelech značky Mazda. Přednedávnem však změnil "dres" a usedl za volant nejmenšího člena rodiny BMW.

Pořízení vozu pocházejícího z bavorské automobilky vysvětluje herec a moderátor Martin Dejdar jednoduše.

"Tohle auto se mi líbilo už na první pohled. A to tak moc, že jsem ho měl v České republice dokonce jako první."

Máte rodinu a tento vůz není z těch největších...

Vzadu by mohlo být o trochu víc místa. Ale pro naši tříčlennou rodinu to stačí. Navíc najezdím spoustu kilometrů jen po Praze a na to je tenhle "bavorák" ideální. Nezabírá tolik prostoru, takže se s ním dobře parkuje. No a když je třeba, na větší vzdálenost v tom čtyři lidi bez problémů odvezete.

Co nesmí ve výbavě vašeho auta chybět?

Vozím motoristické exoty ze studia Ypsilon, říká Martin Dejdar



Třeba klimatizaci už dnes považuji za samozřejmost. Jsou věci, o nichž si říkáte, že nejsou potřeba, a v okamžiku, kdy je máte, najednou zjistíte, jak je to fajn. Sem spadají třeba parkovací čidla nebo sklopná zrcátka. Ale měl bych malou výtku: zrcátka bych uvítal trošku větší, zvětšil bych i odkládací prostor před spolujezdcem.

Zvolil jste naftový motor. Kvůli spotřebě?

Přesně tak. Důvodem byla menší spotřeba a nižší cena nafty. Ročně najedu asi 70 tisíc kilometrů, takže na to přeci jen musím trochu koukat. Nedávno jsem si v Kolíně všiml, že s tou nižší cenou už to pomalu přestává platit. Asi začnu přemýšlet o plynu (smích).

Na plynový pohon je prý odborník váš kolega ze Studia Ypsilon Pavel Nový...

To je "plynař". Z divadla s ním máme zkušenosti všichni. On bude sice tvrdit, že to není pravda, ale jeho favorita jste v noci našel po čuchu. Měl to řešené tak, že v kufru vozil propanbutanovou bombu přivázanou dvěma opasky, ze které vedly různé hadičky. To bylo celkem peklo.

V Ypsilonce je více zajímavých motoristů...

Na zájezdy se mnou v autě jezdí Petr Vacek, ekolog bojující proti automobilismu, a Jirka Lábus - dva motorističtí exoti. Jirka většinu cest prospí. Normální člověk se opře o sedačku a spí, takže o něm ani nevíte. Ne tak Jirka. Ten vám hlavu položí na rameno a ruku si obtočí kolem řadicí páky. Pak se probere a dvě hodiny posádku baví svými vtipy, historkami a všemožnými šílenostmi. Když tím všechny doslova vysílí, znovu si v klidu usne. S ním je to zajímavé i ve chvíli, kdy nás zastaví policie. Pamatuji si, že při jedné takové kontrole, někdy v devadesátých letech, se z auta ozvalo: "Řekni mu, že znáš Rumla." Asi si dokážete představit, jak tohle mají policajti rádi...

Má vůbec Jiří Lábus řidičský průkaz?

To sice má, ale neřídí. Jednou točil nějaký film, kde řídil, a pochopitelně naboural. Když na něj ječeli, tak jim odpověděl: "Vy jste se mě neptali, jestli umím řídit, ale jestli mám řidičský průkaz." Další jeho problém spočívá v tom, že může jet stokrát na jedno místo, ale když po něm budete chtít, aby vás tam dovedl, tak netrefí. Jednou jsme kvůli němu málem prošvihli křtiny mé neteře.

Jak vzpomínáte na své řidičské začátky?

Papíry jsem si dělal asi až ve dvaceti. Vté době už jsem studoval na DAMU. Ježdění v autoškole bylo snadné, ale horší to bylo s testy. Říkal jsem si, že to nějak logicky odvodím, ale ono to u některých otázek dost dobře ani nešlo. Nakonec jsem to napsal asi na popáté.

Jak snášíte zimu jako řidič?

Rozhodně si to neužívám, kolikrát se i bojím. Nemyslím, že bych udělal chybu, ale spíš mám strach, že ji udělá řidič, který k řízením vlohy příliš nemá a k tomu ještě jede na letních gumách.

Vy tedy přezouváte.
 

Už dlouhou dobu ano, ale přiznám se, že dřív jsem na to kašlal. Změna přišla asi před devíti roky, kdy jsem na Vánoce svážel babičky do Prahy. Přespal jsem v Havlíčkově Brodě a přes noc napadl sníh. Tehdy jsem se pod jedním kopcem zastavil asi tři centimetry od zábradlí nad řekou. Auto si samo jelo, kam chtělo, a já nemohl dělat vůbec nic. Dvacet kilometrů z Brodu do Hlinska jsem pak jel asi tři a půl hodiny. To mě vyléčilo.

Jaké jsou "stodvacítky: 120i a 120d

Test BMW 118d: třídní mazánek

Jste členem Klubu Formule 1. Jak jste se k tomu dostal?

O svět formule 1 jsem se začal podrobněji zajímat, až když jsem se díky známému stal členem klubu. Zásluhou toho jsem se mohl zúčastnit i několika velkých cen. Jednou jsem se ve dvoumístné formuli mohl i svézt. To byl zážitek na celý život. Řítíte se do zatáčky a v duchu si říkáte, že to nikdy nemůžete v téhle rychlosti projet. Jenže formule sedí jako přibitá, pilot si pohraje s volantem, přibrzdí a jste z toho venku.

Máte nějaký oblíbený tým?

Měl jsem možnost poznat Miku Häkkinena i Davida Coultharda, takže to byl tým, za který jsem "jezdil". O to víc mě mrzí, že to McLarenu v poslední době moc nejde. Díky nadvládě Ferrari se ze závodů stala poměrně nudná podívaná.

Vy jste také závodil. Jak na to vzpomínáte?

Jezdil jsem Fiesta Cup. S formulemi se to sice nedá srovnat, ale škola řízení to byla dobrá. Naučíte se, jak se chovat při smyku, jak si co nejlépe najet do zatáčky, kdy začít brzdit... Ale nesmí vám to přerůst přes hlavu, abyste pak nezačal na silnici dělat stejné kraviny jako na závodní dráze.

Máte nějaké vysněné auto?

Obecně se mi líbí kabriolety. Dlouho jsem jezdil v Mazdě MX 5. K tomuhle typu aut bych se chtěl jednou vrátit. Momentálně spíš koukám na praktickou stránku věci. Pochopitelně bych se chtěl svézt i v lamborghini, ferrari nebo třeba i v bentley. Jen si zkusit, jaké to je. Nesplněný motoristický sen jsem jeden čas měl. Byl to Plymouth Prowler, kterého v roce 1997 začali dělat v Americe. Takové nadupané retro s naprosto neobvyklým vzhledem. Po tom jsem hodně šílel.

Jaký vztah máte k motorkám?

Tím jsem si taky prošel. Letos na jaře jsem prodal choppera - Yamahu 650 DragStar. Najezdil jsem na něm jen pár kilometrů. Přiznám se, že se na tom bojím. Když vidím, co se na silnicích děje, dal jsem to raději pryč. Teď z praktických důvodů přemýšlím o skútru. Do věčně ucpaného města je to ideální dopravní prostředek.

ZIMA MĚ NAUČILA Martin Dejdar zimní pneumatiky dříve nepoužíval. Jedna nebezpečná situace však jeho chování změnila.

Autoři:




Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Rupert Stadler
Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.