Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spočítejte si, kolik stojí provoz auta

  10:55aktualizováno  10:55
Uvažujete o koupi auta a váháte mezi novým a ojetým? Každé má své výhody – nové pocit jistoty, ojeté zase lepší cenu. Ale víte, kolik celkem bude stát jejich provoz? Které se vyplatí? Není výhodnější jezdit taxíkem?
Málokdo má trpělivost zpětně počítat všechny účtenky za provoz auta

Málokdo má trpělivost zpětně počítat všechny účtenky za provoz auta | foto: Profimedia.cz

Od babičky z Průhonic ke tchánovi do Zdib na druhém konci Prahy je to pouhých 31 kilometrů. A přece vás může cesta vaším pět let starým Renaultem Laguna přijít na 210 korun, což je skoro polovina ceny měsíční jízdenky na MHD.

K tomuto téměř děsivému číslu jsme dospěli, když jsme propočítávali veškeré náklady na provoz auta. A pozor, do této částky není zahrnuta pořizovací cena auta ani havarijní pojištění.

Ani s novým autem to přitom není o moc lepší: s nejlevnější octavií vás výlet přes Prahu přijde na 155, s fabií na 120 korun.

A čím méně kilometrů ročně najezdíte, tím více vás každý z nich bude stát. Je to logické: mnohé náklady (třeba cena vozu nebo jeho pojištění) jsou pořád stejné, takže je výhodnější "rozpustit“ je ve větším počtu kilometrů.

Jaké auto se vyplatí?
Abychom zjistili, jestli se vyplatí jezdit novým, nebo už použitým vozem, vybrali jsme tři typy aut, o která je v Česku největší zájem, a propočítali veškeré náklady na jejich provoz po dobu pěti let.

Z nových jsou to dva bestsellery: Škoda Fabia ve třídě malých vozů a o třídu větší Škoda Octavia. Coby reprezentant velkého rodinného kombíku s bohatou výbavou, který si většina Čechů kupuje ojetý (protože nový stojí tři čtvrtě milionu), nám posloužil Renault Laguna Grandtour.

Stejně tak jsme mohli zvolit konkurenční Ford Mondeo, Opel Vectra, Peugeot 406 a mnohé další – náklady by byly obdobné.

Zjištění, kolik vlastně stojí provoz auta, není úplně jednoduché – málokdo má trpělivost třeba i zpětně počítat všechny účtenky ze servisů, od benzinek, myček a pojišťoven. My jsme to za pomoci servisních i pojišťovacích specialistů udělali a výsledkem je mnoho zajímavých čísel.

Jen namátkou – pokud najedete ročně 15 tisíc kilometrů (téměř průměr českého šoféra), přijde vás roční provoz fabie na 38 tisíc korun, octavie na necelých 50 tisíc a laguny na 60 tisíc. Zdálo by se tedy, že výhodnější je koupit auto nové než ojeté. Takže při pěti tisících kilometrech naježděných ročně octavií 1.4 vás každý z nich bude stát 13,20 koruny; při 30 tisících jen 4,80 Kč.

Staré, nebo nové?
Pravda je to však jen částečně – nejvíc samozřejmě záleží na tom, za kolik auto koupíte a co za ně třeba po pěti letech dostanete. Příklad? Za novou fabii 1.2 HTP s výbavou Classic, zámkem řazení a povinnou výbavou zaplatíte 274 800 korun, po pěti letech a 75 tisících kilometrech na tachometru za ni můžete dostat 150 tisíc korun. Rozdíl 125 tisíc korun je zakalkulován do výpočtů jako "amortizace“ (u octavie je to ve stejném případě 233 800 korun, u ojeté laguny 130 tisíc korun).

Po započítání amortizace se pořadí změní: ze srovnání vychází vítězně nejmenší fabia, na druhém místě je ojetá laguna a jako nejdražší se ukázala nová octavia. Její pořizovací cena je totiž natolik vysoká ve srovnání s ojetinou stejné nebo i vyšší třídy, že propastný rozdíl nevyrovná ani velmi drahý servis ojetého vozu či jeho vyšší povinné ručení i havarijní pojištění. A nepomůže ani fakt, že nový vůz prodáte po pětileté lhůtě podstatně dráž než ojetý.

Naopak zbrusu nová malá fabia je jen o málo dražší než ojetý Renault Laguna a díky minimálním nákladům na servis je určitě výhodnější. Samozřejmě pouze z finančního hlediska – nenabídne totiž takovou míru pohodlí, bezpečnosti a velký zavazadlový prostor jako kombík střední třídy.

Za stejné peníze tedy dostanete vůz s úplně jinými parametry, na nějž byste jako na nový vůbec nemohli pomýšlet.

Aby to nevypadalo, že straníme ojetinám, je nutné říci, že nová auta mají samozřejmě také mnohá plus. Asi nejvýraznější je pocit jistoty, že kupujete stroj v perfektním stavu, který vás nenechá nečekaně uprostřed dálnice na zahraniční dovolené a který bude během třeba celé pětiletky navštěvovat servis pouze při pravidelných výměnách oleje.

Zato u ojetiny musíte od počátku počítat s častými návštěvami u mechaniků a účty za opravy budou rozhodně tvořit výraznou část celkových nákladů na provoz.

Oldřich Očenášek, expert Stanice technické kontroly:

Při koupi ojetiny vždy nechte zkontrolovat rozvodový řemen v motoru, to vám udělají v každém lepším servisu. Většinou ho před prodejem nikdo nemění a když praskne, bude vás generálka motoru stát desetitisíce.

Jak drahý je servis ojeté laguny ve srovnání s novou octavií
Při koupi ojetiny je nutné myslet na to, že budete potřebovat i další desetitisíce na její servis. Kupujete-li starší vůz, zároveň s ním byste si mohli pořídit permanentku do servisu.

Existují sice lidé, kteří k mechanikům jezdí, až když z auta něco upadne, šofér se zdravým rozumem však dbá na pravidelnou údržbu – už z obav o vlastní život.

U moderních vozů plných elektroniky je problém jezdit jinam než do značkového servisu, který disponuje potřebnou diagnostikou, proto jsme i naše výpočty sestavovali s techniky značkového servisu Renault AutoR Mělník a servisu Škoda Auto Mělník.

Ojetina: Renault Laguna
V přehledu nákladů na pětiletý provoz ojetého Renaultu Laguna s naftovým motorem jsme počítali s ročním provozem 30 tisíc kilometrů, což je český nadprůměr, který odpovídá dennímu dojíždění do práce (30 + 30 kilometrů) a víkendovým výletům s rodinou (200 kilometrů). Předpokládáme, že se nestane nic neočekávaného, třeba nehoda či netypická vážná závada.

Co musíte udělat po koupi? V bazaru si vyberete Renault Laguna druhé generace s naftovým motorem 1.9 dCi. Starý je pět let (r. v. 2002), najeto má 115 tisíc kilometrů, dáte za něj 200 tisíc korun. Okamžitě musíte přibližně za 2000 korun koupit novou lékárničku, sadu originálních žárovek či trojúhelník – což v autě najdete málokdy.

Ve stáří pět let bude auto potřebovat i novou autobaterii – 2500 Kč. Nejdůležitější však bude okamžitá návštěva servisu, protože kolem hranice 120 tisíc kilometrů je třeba nechat vyměnit rozvodový řemen i s kladkami, olej a všechny náplně (20 tisíc korun).

Mezi 90 až 120 tisíci kilometry se většinou mění kotouče i destičky na všech kolech (18 tisíc korun) – předpokládejme, že to nebylo uděláno před prodejem. Hned po koupi tak musíte vytáhnout z peněženky dalších 42,5 tisíce korun.

Další servisní pětiletka Pokud nebudete mít smůlu, v dalším roce se obejdete bez servisu, po dvou letech však budete muset na technickou prohlídku STK (990 Kč). Čeká vás také velká prohlídka při 150 tisících km (renaulty mají servisní interval 30 tisíc km) – přijde na 9000 Kč.

K tomu připočítejte výměnu silentbloků zadní nápravy za 6500 Kč a čepů přední nápravy. Ty se bohužel mění i s rameny, což představuje 12 tisíc korun. Po další ujeté "třicítce“ opět přijde prohlídka za 9000 Kč, ve 210 tisících jen výměna oleje (2500 Kč) a zadního dílu výfuku (7500 Kč).

A také další "technická“ za 990 Kč. Ve čtvrtém roce uvažovaného provozu musíte při 240 tisících km opět vyměnit rozvody (18 000 Kč), komplet brzdy (18 000 Kč) a taky všechny čtyři tlumiče (18 000). Zřejmě bude na výměnu zralé i turbodmychadlo – 60 tisíc za ně však téměř nikdo nedá, výhodnější je "generálka“ asi za 25 tisíc korun. Tu značkové servisy nedělají.

A nakonec, ve 270 tisících km, budete potřebovat nové tyčky předního stabilizátoru (5000 Kč) a naposledy i olej za 2500 Kč. Spotřební materiál – stěrače či žárovky – by vás za celou pětiletku neměl stát více než 4000 korun.

Celkem tedy do laguny "vrazíte“ asi 140 tisíc korun. A pokud se nyní rozhodnete auto prodat, nedostanete pravděpodobně více než 70 tisíc korun.

Nové auto: Škoda Octavia Servisní náklady na novou octavii vás během pěti let budou stát o něco více než polovinu u laguny – 81 tisíc korun. Má to dva důvody: jednak nebudete potřebovat tolik náhradních dílů (laguna už byla přece jen pět let stará), jednak servis škodovky není tak nákladný.

Zjistěte si předem ceny náhradních dílů
Zjistěte si před koupí ojetiny ceny základních náhradních dílů. Zavolejte si do značkového servisu a také k prodejcům dílů z druhovýroby (např. Elit, Auto Kelly). Zvlášť u tlumičů či brzd je na výběr dost kvalitních dílů z druhovýroby, namontují je i ve značkovém servisu.

Stejně jako u ojetiny budete muset okamžitě koupit lékárničku a trojúhelník (cca 1000 Kč), sada žárovek je naopak součástí výbavy nového vozu. Počítejte taky s investicí 2000 korun za gumové koberečky a 5900 Kč za zámek zpátečky (kvůli jistotě i levnější pojistce). Během dvouleté záruční doby máte sice zdarma všechny nenadálé opravy, ale spotřební materiál si platíte sami. Připočítat tedy musíme 4000 korun, když během pěti let dvakrát vyměníte gumičky stěračů a dvě žárovky.

Největší položkou budou servisní prohlídky. Za první čtyři roky provozu byste měli jezdit pouze na pravidelné výměny oleje, brzdové kapaliny a destiček, což v součtu vyjde na 30 300 korun. A také na jednu technickou kontrolu za 990 korun.

Ve 120 tisících kilometrech může navíc přijít výměna brzdových kotoučů (6000 Kč) a rozvodového řemene. Ten stojí polovinu toho, co v laguně (9000 Kč). Po pěti letech bude nutná jen výměna zadních brzd za 14 500 Kč a test tlumičů za pětistovku. S ničím jiným byste se setkat neměli; podle servismanů se třeba na nápravách ještě žádné opotřebení neprojeví.

Škoda Octavia II., 1.4 MPI
nový automobil

pořizovací cena

424 900 Kč
servisní náklady po koupi 0 Kč
povinné ručení 29 335 Kč
havarijní pojištění 66 019 Kč

5000 km/rok

servisní náklady v provozu 21 790 Kč
benzin 51 475 Kč
roční náklady (s pov.) 66 018 Kč,
1 km 13,20 Kč
roční náklady (s hav.) 79 322 Kč,
1 km 15,90 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 25 258 Kč,
1 km 5,00 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 38 462 Kč,
1 km 7,70 Kč

15 000 km/rok

servisní náklady v provozu 30 790 Kč
benzin 154 425 Kč
roční náklady (s pov.) 94 608 Kč,
1 km = 6,30 Kč
roční náklady (s hav.) 107 812 Kč,
1 km = 7,20 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 47 848 Kč,
1 km = 3,20 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 61 052 Kč,
1 km = 4,00 Kč

30 000 km/rok

servisní náklady v provozu 82 090 Kč
benzin 308 850 Kč
roční náklady (s pov.) 142 311 Kč,
1 km = 4,80 Kč
roční náklady (s hav.) 155 515 Kč,
1 km = 5,20 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 91 551 Kč,
1 km = 3,00 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 104 755 Kč,
1 km = 3,50 Kč

Škoda Fabia II., 1.2 HTP
nový automobil

pořizovací náklady

265 900 Kč
servisní náklady po koupi 0 Kč
povinné ručení 19 915 Kč
havarijní pojištění 33 587 Kč

5000 km/rok

servisní náklady v provozu 15 290 Kč
benzin 42 775 Kč
roční náklady (s pov.) 38 152 Kč,
1 km 7,60 Kč
roční náklady (s hav.) 44 869 Kč,
1 km 9,00 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 19 192 Kč,
1 km 3,80 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 25 909 Kč,
1 km 5,20 Kč

15 000 km/rok

servisní náklady v provozu 22 790 Kč
benzin

128,325 Kč

roční náklady (s pov.) 54 244 Kč,
1 km = 3,60 Kč
roční náklady (s hav.) 69 679 Kč,
1 km = 4,60 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 38 002 Kč,
1 km = 2,50 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 44 719 Kč,
1 km = 3,00 Kč

30 000 km/rok

servisní náklady v provozu 66 390 Kč
benzin 256 650 Kč
roční náklady (s pov.) 102 763 Kč,
1 km = 3,40 Kč
roční náklady (s hav) 109 480 Kč,
1 km = 3,60 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 73 803 Kč,
1 km = 2,40 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 80 520 Kč,
1 km = 2,60 Kč

Renault Laguna II., 1.9 dCi
rok výroby 2002, 115 tisíc km

pořizovací cena

200 000 Kč

servisní náklady po koupi

42 500 Kč
povinné ručení 47 100 Kč
havarijní pojištění 71 959 Kč

5000 km/rok

servisní náklady v provozu 3490 Kč
nafta 44 950 Kč
roční náklady (s pov.) 52 248 Kč,
1 km 10,40 Kč
roční náklady (s hav.) 66 616 Kč,
1 km 13,30 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 34 224 Kč,
1 km 6,80 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 48 616 Kč,
1 km 9,70 Kč

15 000 km/rok

servisní náklady v provozu 40 980 Kč
nafta 134,850 Kč
roční náklady (s pov.) 81 902 Kč,
1 km = 5,50 Kč
roční náklady (s hav.) 96 294 Kč,
1 km = 6,40 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 59 902 Kč,
1 km = 4,00 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 74 294 Kč,
1 km = 5,00 Kč

30 000 km/rok

servisní náklady v provozu 138 980 Kč
nafta 269 700 Kč
roční náklady (s pov.) 134 738 Kč,
1 km = 4,50 Kč
roční náklady (s hav.) 149 130 Kč,
1 km = 5,00 Kč
roční náklady (čisté s pov.) 108 738 Kč,
1 km = 3,60 Kč
roční náklady (čisté s hav.) 123 130 Kč,
1 km = 4,10 Kč


Jak jsme počítali?
V tabulkách najdete dvě sady čísel: roční náklady (s pov.) - nejdůležitější číslo ze všech: celkové náklady na provoz včetně započtení povinného ručení a amortizace auta ukazují, na kolik vás automobil přijde „se vším všudy“. Amortizací je myšlen rozdíl mezi pořizovací cenou nového auta a zůstatkovou prodejní cenou po pěti letech.

roční náklady (s hav.) - stejný výpočet jako u předchozího čísla, jenom navýšený o havarijní pojištění, které není povinné.

roční náklady (čisté s pov.) - náklady bez započítání cen vozu (amortizace) a s povinným ručením

roční náklady (čisté s hav.) - stejný výpočet jako v předchozím bodě navýšený o havarijní pojištění.

Výsledná čísla jsou součtem nákladů na servis, které jsme analyzovali ve spolupráci se značkovými servisy Škoda a Renault; na pohonné hmoty, kde jsme stanovili stejnou cenu pro benzin i naftu 29 Kč (kvalifikovaný odhad na základě dlouhodobého průměru na trhu v České republice); dálničních známek, myčky (podle intenzity provozu), pneumatik (jedna sada u nového auta, dvě u ojetého + o sadu více při ujetí 30 000 km ročně) a jejich přezouvání 2x ročně, povinného ručení a havarijního pojištění. To jsme oddělili, protože zdaleka ne každý si svůj vůz pojistí. Kalkulace pojistného stanovila Česká pojišťovna, platí pro základní povinné ručení a havarijní pojištění s desetiprocentní spoluúčastí.
Je třeba zdůraznit, že všechna čísla jsou výpočtovým modelem, nikoli přesnou realitou. Nelze totiž odhadnout, zda na autě nevznikne vážná závada, která si vyžádá drahou opravu, nebo zda se cena benzinu nevyšplhá třeba ke čtyřiceti korunám za litr. Měnit se rovněž mohou hodinové sazby za práci servisů i ceny náhradních dílů.


Benzin, nebo nafta?

Vyplatí se pečlivě vybírat, zda pořídit auto s benzinovým, nebo naftovým motorem? Je to možná překvapivé, ale při pohledu do tabulek celkových nákladů se ukázalo, že rozdíly jsou velmi malé, až zanedbatelné.

Počítali jsme totiž s tím, že bude pokračovat dlouhodobý trend obdobných cen obou druhů pohonných hmot, a kalkulovali s částkou 29 korun za litr benzinu i nafty.

Jediný rozdíl pramení z úspornosti motorů. Tak třeba Škoda Octavia s benzinovým motorem 1.4 MPI spotřebuje (při 15 tisících kilometrech za rok) za pět let provozu palivo za 154 tisíc korun, zatímco úspornější dieselový Renault Laguna s motorem 1.9 dci za 134 tisíce.

Rozdíl je tedy pouhých 20 tisíc korun ve prospěch naftového motoru. U něj je však třeba počítat s vyšší pravděpodobností problémů kvůli složitější technice (váha vzduchu, turbodmychadlo).

Co se týče nových vozů, problém dieselů je v tom, že za ně automobilky požadují podstatně vyšší sumy než za benzinové agregáty.

Lze proto říci, že u malých vozů se nafta nevyplatí vůbec (respektive až po 300 tisících kilometrech), u velkých aut to může být třeba už po 40 tisících.

Návod na výpočet
Zda se to vyplatí u vámi vybraného auta, můžete zjistit podle vzorce:

* (cena naftového auta + (povinné ručení x doba vlastnictví vozu v letech)) minus (cena benzinového auta + (povinné ručení x doba vlastnictví vozu
v letech)) = cena 1
* (cena benzinu krát průměrná spotřeba benzinu) minus (cena nafty krát průměrná
spotřeba nafty)) = cena 2
* cena 1 děleno cena 2, výsledek krát 100 = počet kilometrů, po nichž se vyplatí pořídit si dieselový motor.

Konkrétní příklad výpočtu

Škoda Octavia 1.4 MPI (424 900 Kč) v. Octavia 1.9 TDI (509 900 Kč), povinné ručení u ČP s 10% spoluúčastí; benzin i nafta 29 Kč/litr:

(509 900 + (8478 x 5)) – (424 900 + (5280 x 5)) / (29 x 7,1) – (29 x 5,1) x 100 = 173 965 km

Po ujetí této vzdálenosti se vyplatí naftový motor v nové octavii.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Další z rubriky


OBRAZEM: Pokochejte se krásou starých závoďáků

Krátkou výstavu českých automobilů ve svých historických prostorách v Konviktské ulici uspořádalo o uplynulém víkendu České vysoké učení technické v Praze....  celý článek

Martin Havelka se svým Zetorem 25 na srazu historických traktorů v Polsku v...
Autofotka týdne: Nadšenec pojede k polskému moři na slavném zetoru

S traktorem, který vznikl před více než půl stoletím, se vydává na cestu nadšenec Martin Havelka. Stejně jako loni vyjíždí ze Škrdlovic na Vysočině do...  celý článek

Princezna Diana (Leicester, 27. května 1997)
Podezřelý mamut: Diana zemřela kvůli fušersky opravenému mercedesu

Dvacet let po smrti princezny Diany přišli Francouzi s novými důkazy o fatální nehodě v pařížském tunelu. Mercedes S 280, ve kterém Diana se svým milencem...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.