Hodnocení podle kategorií automobilů |
Spokojenost motoristů s automobily je založena především na míře bezpečnosti vozů a provozní spolehlivosti.
To zejména v zahraničí významným způsobem ovlivňuje rozhodování lidí při nákupu nových, ale i ojetých vozů.
Vozy značky Lexus, Škoda a Honda momentálně vycházejí nejlépe.
Lexus je jednička
Už třetí rok za sebou jsou Britové podle studie J. D. Power nejvíce spokojeni s vozy značky Lexus.
50 nejlepších | ||
značka/typ | bodů | |
1. |
Honda Jazz |
88,1 |
2. |
Lexus IS 200/300 |
85,5 |
3. |
Toyota yaris |
85,1 |
4. |
Škoda Fabia |
84,7 |
|
Škoda Octavia |
84,7 |
6. |
BMW 5 |
84,3 |
7. |
Kia Sorento |
84,0 |
8. |
Honda Accord |
83,9 |
|
Toyota Corolla |
83,9 |
10. | Porsche Boxster |
83,8 |
11. | Mazda 6 |
83,6 |
12. | Honda Civic |
83,2 |
13. | Honda CR-V |
83,1 |
14. | BMW 3 |
82,9 |
15. | Hyundai Santa Fe |
82,7 |
16. | Toyota RAV4 |
82,5 |
Volvo S80 |
82,5 | |
Volvo V70 |
82,5 | |
19. | Toyota Avensis |
82,2 |
20. | Mini |
82,1 |
Smart City |
82,1 | |
Toyota Celica |
82,1 | |
23. | Volvo S60 |
82,0 |
24. |
Toyota MR 2 |
81,8 |
VW Bora |
81,8 | |
26. |
Jaguar S-Type |
81,6 |
27. | Nissan X-Trail |
81,5 |
|
Suzuki Wagon R+ |
81,5 |
29. | Saab 9-3 |
81,4 |
30. |
Audi A2 |
81,3 |
Audi A4 |
81,3 | |
32. | Audi A6 |
81,2 |
33. |
Nissan Almera Tino |
81,1 |
Vyuxhall (Opel) Agila |
81,1 | |
35. |
Mazda Premacy |
81,0 |
36. | Mazda MX-5 |
80,9 |
|
Suzuki Ignis |
80,9 |
38. | Audi A3 |
80,8 |
|
Nissan Micra |
80,8 |
Suzuki Liana |
80,8 | |
41. |
Volvo S40/V50 |
80,7 |
42. | Subaru Forester |
80,6 |
43. |
Mitsubishi Space Star |
80,4 |
Nissan Primera |
80,4 | |
45. |
Hyundai Getz |
80,3 |
46. | Ford Focus |
80,2 |
|
Jaguar X-Type |
80,2 |
48. |
VW Golf |
80,0 |
49. |
Hyundai Elantra |
79,9 |
Subaru Impreza |
79,9 |
"Naši značku necharakterizuje pouze kvalita a legendární služby zákazníkům, ale patří k ní také celková zkušenost, která začíná designem interiéru a exteriéru a přechází k zážitku z jízdy a způsobu, jakým se v našich prodejnách se zákazníky jedná," říká beze vší skromnosti Karl Schlicht, viceprezident firmy Lexus Europe. "V následujících dvanácti měsících uvedeme na trh několik nových modelů a budeme nadále usilovat o to, abychom poskytovali služby na vysoké úrovni."
Škodovky mohou být pyšné
Pro vozy Škoda může být přímo vyznamenáním, že už druhý rok za sebou obsadily druhé místo. (V roce 2003 byla značka čtvrtá za Toyotou a BMW.) Škoda se umístila před Hondou a Toyotou (loni byla před Mazdou a Toyotou). S odstupem letos skončily na dalších místech značky BMW, Mini, Volvo, Audi či Saab a ligu uzavírají značky Peugeot, Fiat a Alfa Romeo.
Britské hodnocení propůjčuje oběma typům, Fabia a Octavia, postavení, o kterém se naprosté většině světových výrobců může jen zdát. Prvenství octavie mezi rodinnými automobily je vysoce ceněno, neboť tato kategorie je v Evropě nejpočetnější, tedy s nejsilnější konkurencí. Rovněž třetí místo fabie, oslazené pěti hvězdičkami, je skvělé. Čtvrté místo obou škodovek v celkovém hodnocení typů jen umocňuje letošní úspěch. Kdo si dnes v této souvislosti vzpomene, že se ještě před nemnoha lety vyprávěly v Británii o škodovkách velmi hanlivé vtipy... Je zajímavé, že výsledky obdobného výzkumu v Německu se loni od britského nijak významně nelišily.
Měřítko spokojenosti
Při podobném průzkumu přílohy Auto moto MF DNES na konci dubna řekl Vladimír Šulc, vedoucí podnikové komunikace Škoda Auto: "Průzkumy, jako dělá společnost J. D. Power, pečlivě sledujeme a vyhodnocujeme. To, že i po otevření naší ekonomiky světu zaznamenáváme vysokou míru loajality ke značce, potvrzuje úspěšnost cesty, kterou se Škoda Auto vydala. Máme prostě kvalitní výrobky srovnatelné s absolutní světovou špičkou."
Seriózní výzkumy zákaznické spokojenosti, uskutečňované v západní Evropě a v USA například právě společností J. D. Power, totiž poskytují zcela nepodjaté výpovědi o tom, jak jsou lidé s různými výrobky různých značek spokojeni.
Náš redakční průzkum byl takovou skromnější českou obdobou.
32 značek pod lupou
Studie společnosti J. D. Power pro rok 2005 se opírá o hodnocení více než 23 000 majitelů vozů 32 značek, kteří vlastnili své vozy v průměru dva roky. Každá ze čtyř hlavních oblastí výzkumu zákaznické spokojenosti má svá pravidla, posudky účastníků průzkumu vycházejí z odpovědí na desítky cílených otázek. V souhrnných výsledcích jsou procenty hodnoceny takto:
* Kvalita a spolehlivost vozidla (30 %).
Co je J. D. Power
J. D. Power je mezinárodní instituce specializující se na nejrůznější průzkumy trhu, tržní předpovědi, konzultační služby, vzdělávání a sledování spokojenosti zákazníků. Centrálu má v kalifornském městě Westlake Village, evropské sídlo je v britském Guildfordu. Výsledky průzkumů J. D. Power jsou publikovány v renomovaných britských motoristických časopisech, ale i v dalších odborných magazínech v Německu, USA a jinde.
* Dojem o vozidle, zahrnující výkon, design, komfort a vzhled (28 %).
* Spokojenost se službami - prodej i servis (22 %).
* Provozní náklady, kdy byly posuzovány výdaje za pohonné hmoty, pojištění a ceny servisních služeb/oprav (19 %).
(Chybějící jedno procento do sta je důsledkem zaokrouhlování.)
Je samozřejmé, že když uvedený průzkum probíhá v Británii, jsou v něm zohledněny především značky a modely, které se v této zemi prodávají. Z pohledu českých motoristů proto v průzkumu chybějí některé v tuzemsku prodejně úspěšné vozy, jako například Škoda Superb, Dacia či Lada, ale také Kia Picanto, Renault Thalia, Peugeot 607 a několik známých vozů z kategorie 4x4, MPV a sportovních. Zajímavé je také to, jak jsou Britové kritičtí k tradičním domácím výrobkům.
Hodnocení zákaznické spokojenosti podle značek srovnání 2005 2004 značka bodů bodů pořadí 1. Lexus 848 878 1. 2. Škoda 847 852 2. 3. Honda 843 838 5. 4. Toyota 835 840 4. 5. BMW 829 836 6. 6. Mini 821 801 17. 7. Mazda 817 845 3. Volvo 817 818 8. 9. Audi 810 817 9. 10. Saab 808 815 12. 11. Jaguar 807 804 13. 12. Daihatsu 803 819 7. Subaru 803 817 9. 14. Nissan 801 802 16. 15. Hyundai 795 800 18. 16. VW 791 794 22. 17. Ford 789 803 14. 18. Mitsubishi 781 799 19. 19. Suzuki 780 796 20. 20. Vauxhall (Opel) 778 803 14. 21. Mercedes-Benz 773 795 21. 22. Seat 773 790 23. 23. Daewoo (Chevrolet) 768 770 28. 24. Renault 768 778 24 25. Kia 767 760 31. 26. Citroën 766 776 26. 27. Chrysler 763 772 27. 28. MG Rover 756 777 25. 29. Land Rover 755 756 32. 30. Peugeot 746 764 30. 31. Fiat 745 765 29. 32. Alfa Romeo 734 749 33. Průměr 786 797
Velká bitva mezi typy
Podobně jako značky jsou vyhodnocovány také jednotlivé typy aut, a to celkově, "bez rozdílu vah" v sedmi samostatně sledovaných kategoriích. Největší úspěch přineslo českým barvám hodnocení střední třídy. V Británii je charakteristicky označovaná jako třída rodinných vozů. Pro někoho překvapivým, ale jistě zaslouženým vítězem se stala Škoda Octavia. Letmý pohled na sestavu konkurentů, složenou ze samých kvalitních hráčů zvučných jmen, potvrzuje, jakou hodnotu pro Škodovku toto vítězství má.
Bez šancí na dobré umístění by asi nebyla ani Škoda Superb ve vyšší střední třídě, ale ta zde hodnocena nebyla. Trochu překvapující je zde umístění obou modelů BMW, které v nedávných hodnoceních spolehlivosti, podle metodiky TÜV, dopadly dost špatně.
Mezi více než 30 malými vozy jsou tři pětihvězdičkové, ale i devět dvouhvězdičkových. Z nejmenší kategorie také vzešel absolutní vítěz -Honda Jazz, ale i vozy na třetím a čtvrtém místě celkového hodnocení (tedy i Škoda Fabia).
V nižší střední třídě se mnoho nezměnilo: Toyota Corolla kraluje dál, následovaná Hondou Civic.
Kategorie velkoprostorových vozů je jedinou, v níž nedosáhl alespoň vítěz pěti hvězdiček, u vozů s pohonem 4x4 a sportovních to byl vždy alespoň jeden.
Přes veškeré úspěchy značky Škoda by nebylo dobré výsledky přeceňovat.
Hodnocení J. D. Power hodně odráží i očekávání uživatelů, účastníků ankety. Ti samozřejmě předpokládají u drahých aut renomovaných značek jen to nejlepší, hledí se na ně daleko přísněji. Ale i u nich se stává, že někdy zazlobí. Naopak od levnějších vozidel jejich uživatelé tolik neočekávají, a pokud nabídnou solidní kvalitu, hospodárnost a jsou spolehlivá, pak vyvolávají zákaznickou spokojenost nesrovnatelně vyšší.
V Americe
Zajímavé je také porovnání podobného průzkumu, který se uskutečnil za oceánem. V Americe totiž zvítězila značka Toyota, následována Lexusem, Chevroletem a pro někoho možná překvapivě korejskou značkou Hyundai.
"Je to skvělá zpráva, pro firmu to znamená velmi mnoho," komentoval výsledek prezident firmy Hyundai Motor Choi Jae-Kook.
Studie je v USA založena na poněkud jiném principu: na odpovědích 171 000 kupců nebo nájemců nových vozů. Poměřuje také schopnost značek udržet zákazníky, kteří chtějí koupit nové vozidlo.
Hodnocení podle kategorií automobilů |