Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor o klimatizace: Brusel popotahuje Německo kvůli odbojnému Daimleru

  16:28aktualizováno  16:28
Evropská komise se rozhodla zahájit právní kroky vůči Německu kvůli rozhodnutí německé automobilky Daimler, která odmítla odstranit zakázané chladivo z některých nových aut. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek řekl evropský komisař odpovědný za průmysl Antonio Tajani.

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Evropská komise krok německého výrobce luxusních vozů zkoumala několik měsíců. V červenci po předběžné analýze uvedla, že některé nové vozy značky Mercedes od Daimleru se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech v Evropské unii nemohou prodávat ani registrovat.

"Zahajujeme postup vůči Německu," sdělil podle Reuters Tajani. Je to proto, že Německo nezasáhlo ve chvíli, kdy se Daimler vzpíral používat nové chladivo, které od začátku loňska nařizuje evropská směrnice. Podle informací Reuters Mercedes starým zakázaným chladivem stále plní klimatizační jednotky modelů A, B, CLA a SL. Evropská komise dala Německu dvouměsíční lhůtu na odpověď. "Daimler říká, že nové chladivo představuje bezpečnostní riziko, my jej však nevidíme," komentuje rozhodnutí komise Tajani.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, která od loňského ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zdravotně zcela bezpečná, nevyhovuje však evropské politice proti emisím skleníkových plynů. Nejrazantněji spor o klimatizace se rozpoutal loni v létě mezi Daimlerem a Francií, která kvůli chladivu zakázala některé modely mercedesů prodávat.

Daimler odmítl používat nové chladivo proto, že ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou. Podle Daimleru nově používaná sloučenina při hoření uvolňuje toxický plyn.

Automobilka Daimler totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Nové chladivo R1234yf od amerických společností Honeywell a DuPont také odmítla používat v některých modelech Toyota.

Daimler stále odmítá nové chladivo používat a vyvíjí klimatizace pracující s CO2. Na překlenutí tohoto období dostal od německých úřadů prodloužení certifikace starší náplně R134a do konce roku 2016. Právě proto, že německé úřady odbojnost Daimleru podporují, chce Evropská komise vysvětlení.

Brusel právními kroky pohrozil také Británii, Belgii a Lucembursku, a to kvůli podezření, že se také snažily pravidla týkající se chladicí směsi obejít.

Autoři: ,




Nejčtenější

S chytrou krabičkou můžete projíždět ta mýtnici branou označenou ENC. Je to
Evropská komise chce konec dálničních známek a mýtné podle emisí CO2

Evropská komise navrhuje diferencovat sazby mýtného pro osobní i nákladní automobily i autobusy podle emisí CO2, které vypouštějí. Plánuje zrušení dálničních...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Škoda Yeti.
Britský ministr žádá náhrady pro majitele škodovek s vadným softwarem

Britský ministr dopravy Chris Grayling požaduje kompenzace pro zákazníky, kteří si v Británii koupili vozy značky Škoda se softwarem manipulujícím s hodnotami...  celý článek

Rychlokurz parkování s iDNES.cz
VIDEO: Rychlokurz parkování

Podélné parkování je pro mnohé řidiče zlým snem. Někteří raději ujedou, než by se na několikátý pokus pokoušeli do mezery u obrubníku nacpat. Pro ty, kteří...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

Další z rubriky

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.