Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spor o klimatizace: Brusel popotahuje Německo kvůli odbojnému Daimleru

  16:28aktualizováno  16:28
Evropská komise se rozhodla zahájit právní kroky vůči Německu kvůli rozhodnutí německé automobilky Daimler, která odmítla odstranit zakázané chladivo z některých nových aut. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek řekl evropský komisař odpovědný za průmysl Antonio Tajani.

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Evropská komise krok německého výrobce luxusních vozů zkoumala několik měsíců. V červenci po předběžné analýze uvedla, že některé nové vozy značky Mercedes od Daimleru se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech v Evropské unii nemohou prodávat ani registrovat.

"Zahajujeme postup vůči Německu," sdělil podle Reuters Tajani. Je to proto, že Německo nezasáhlo ve chvíli, kdy se Daimler vzpíral používat nové chladivo, které od začátku loňska nařizuje evropská směrnice. Podle informací Reuters Mercedes starým zakázaným chladivem stále plní klimatizační jednotky modelů A, B, CLA a SL. Evropská komise dala Německu dvouměsíční lhůtu na odpověď. "Daimler říká, že nové chladivo představuje bezpečnostní riziko, my jej však nevidíme," komentuje rozhodnutí komise Tajani.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, která od loňského ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zdravotně zcela bezpečná, nevyhovuje však evropské politice proti emisím skleníkových plynů. Nejrazantněji spor o klimatizace se rozpoutal loni v létě mezi Daimlerem a Francií, která kvůli chladivu zakázala některé modely mercedesů prodávat.

Daimler odmítl používat nové chladivo proto, že ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou. Podle Daimleru nově používaná sloučenina při hoření uvolňuje toxický plyn.

Automobilka Daimler totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Nové chladivo R1234yf od amerických společností Honeywell a DuPont také odmítla používat v některých modelech Toyota.

Daimler stále odmítá nové chladivo používat a vyvíjí klimatizace pracující s CO2. Na překlenutí tohoto období dostal od německých úřadů prodloužení certifikace starší náplně R134a do konce roku 2016. Právě proto, že německé úřady odbojnost Daimleru podporují, chce Evropská komise vysvětlení.

Brusel právními kroky pohrozil také Británii, Belgii a Lucembursku, a to kvůli podezření, že se také snažily pravidla týkající se chladicí směsi obejít.

Autoři: ,




Nejčtenější

Prototyp elektromobilu značky Mercedes-Benz.
Mercedes věří elektromobilům. Promění největší motorárnu, ušetří za lidi

Německý koncern Daimler věří v budoucnu hlavně elektrickému pohonu automobilů. Firma oznámila, že svoji největší motorárnu v Untertürkheim ve Stuttgartu...  celý článek

Jawa 350 OHC
Nová Jawa 350 v plné parádě. Retro pod sto tisíc

Týnecká Jawa oficiálně představila dva nové retro modely Jawa 350 OHC a Jawa 660 Vintage s čtyřdobými jednoválci a řadou moderních prvků jako ABS. Na...  celý článek

Projeli jsme padesátiletou motorku JAWA 250 Junior
Zážitek na celý život: zkusili jsme legendární Jawu Junák na okruhu

Letos slaví motocykl JAWA Junák, neboli JAWA 250 Junior, výročí 50 let. Vznikl v době, kdy se tato tradiční česká značka snažila držet krok se světovou...  celý článek

Veletrh Motocykl 2016
Motorkáři, budíček! Motoveletrhy zahájí za týden sezonu

Motorkáři se začnou probouzet ze zimního spánku. Už tradičně startuje jejich sezona začátkem března motocyklovými veletrhy.  celý článek

Autobaterie
Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.