U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen

U Mercedesu umí udělat vědu i z obyčejné klimatizace. Ta v novém "esku" nejen chladí, ale také osvěžuje a ionizuje vzduch. | foto: Mercedes

Spor o klimatizace: Brusel popotahuje Německo kvůli odbojnému Daimleru

  • 42
Evropská komise se rozhodla zahájit právní kroky vůči Německu kvůli rozhodnutí německé automobilky Daimler, která odmítla odstranit zakázané chladivo z některých nových aut. Podle agentury Reuters to ve čtvrtek řekl evropský komisař odpovědný za průmysl Antonio Tajani.

Evropská komise krok německého výrobce luxusních vozů zkoumala několik měsíců. V červenci po předběžné analýze uvedla, že některé nové vozy značky Mercedes od Daimleru se kvůli zakázanému chladivu v klimatizačních systémech v Evropské unii nemohou prodávat ani registrovat.

"Zahajujeme postup vůči Německu," sdělil podle Reuters Tajani. Je to proto, že Německo nezasáhlo ve chvíli, kdy se Daimler vzpíral používat nové chladivo, které od začátku loňska nařizuje evropská směrnice. Podle informací Reuters Mercedes starým zakázaným chladivem stále plní klimatizační jednotky modelů A, B, CLA a SL. Evropská komise dala Německu dvouměsíční lhůtu na odpověď. "Daimler říká, že nové chladivo představuje bezpečnostní riziko, my jej však nevidíme," komentuje rozhodnutí komise Tajani.

Daimler jako jediná evropská automobilka odmítl vyhovět směrnici EU, která od loňského ledna zakázala v klimatizaci nově prodávaných vozů používat náplň R134a. Ta je sice zdravotně zcela bezpečná, nevyhovuje však evropské politice proti emisím skleníkových plynů. Nejrazantněji spor o klimatizace se rozpoutal loni v létě mezi Daimlerem a Francií, která kvůli chladivu zakázala některé modely mercedesů prodávat.

Daimler odmítl používat nové chladivo proto, že ve svých testech zjistil problémy s jedinou možnou náhradou. Podle Daimleru nově používaná sloučenina při hoření uvolňuje toxický plyn.

Automobilka Daimler totiž při svých testech zjistila, že jediná schválená náhrada za dosud běžné chladivo může při srážce a vzplanutí uvolnit vysoce toxický fluorovodík a způsobit tak cestujícím ve vozidle smrt. Nové chladivo R1234yf od amerických společností Honeywell a DuPont také odmítla používat v některých modelech Toyota.

Daimler stále odmítá nové chladivo používat a vyvíjí klimatizace pracující s CO2. Na překlenutí tohoto období dostal od německých úřadů prodloužení certifikace starší náplně R134a do konce roku 2016. Právě proto, že německé úřady odbojnost Daimleru podporují, chce Evropská komise vysvětlení.

Brusel právními kroky pohrozil také Británii, Belgii a Lucembursku, a to kvůli podezření, že se také snažily pravidla týkající se chladicí směsi obejít.

,