Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sportback - Audi A3 povyrostlo a má pět dveří

  0:06aktualizováno  0:06
Doby, kdy rozdíl mezi tří a pětidveřovou verzí jednoho modelu byl právě jen v jednom páru dveří, kterými se cestujícím lépe dostávalo na zadní sedadla, jsou v už pravděpodobně nenávratně pryč. Audi A3 Sportback se třídveřové sestře podobá možná ještě méně než se očekávalo.
Audi A3 Sportback

Audi A3 Sportback | foto: Audi

Momentálně na silnicích potkáváme sportovně se tvářící "třídveřáky" (jmenujme alespoň Fiat Stilo, Hondu Civic, Renault Mégane), kteří se od pětidveřových sourozenců odlišují více, než by stejné jméno v technickém průkazu naznačovalo. "Pětidveřáky" jsou o něco bachratější, vyšší a usedlejší.

Nejnovější trend, který i z pětidveřových zástupců nižší střední třídy dělá "šmrncovní" auta se sportovní příchutí, přichází z Německa.

První z nich, před nedávnem představené BMW řady 1, rozhodně nepůsobí usedlým a zpátečnickým dojmem. Nově přijíždějící pětidveřové Audi A3, které v Ingolstadtu pokřtili Sportback, vypadá neméně sebevědomě.

Ani ryba ani rak
Nové Audi zamotá hlavu už při snaze o zaškatulkování jeho karoserie do klasické škály. Na pětidveřový hatchback je záď moc kombíkovská, naopak na kombi je zadek zadní partie příliš kompaktní... prostě a jednoduše: "Říkejte mi Sportback, Audi Sportback."

S pojmenováním jsme tedy vyřízeni, co dál? Původnímu třídveřovému projektilu z Ingolstadtu narostl nejen zadek, ale též počet dveří, něco málo místa uvnitř pro cestující i bagáž a hlavně, ještě než se s ním stačila automobilka pochlubit, také velký konkurent s emblémem vrtule na kapotě.

Audi a BMW na poli hodně sportovně zaměřených kompaktů s pěti dveřmi, který si vytvořili víceméně pro sebe (uvídíme, jestli se přidá ještě někdo další), svedou pravděpodobně hodně nelítostný souboj.

Pod sto koní nejezdím
Nabídka motoru zahrnuje čtyř i šestiválce spalující benzín i naftu. Objemy motorů začínají u 1,6 litru, pokračují přes dvoulitrové "TDIčko" a končí u 3,2 litrového šestiválce.

Audi však připravilo ještě lahůdku, která sportback katapultuje do jiných dimenzí (bohužel, jak je u Audi zvykem, dá se očekávat i cenových). Ono totiž T v označení motoru 2,0 TFSI není jen tak pro nic za nic. A3 s tímto motorem pod kapotou bude trhat asfalt 147 kiloWatty výkonu (200 koní). Klasické dvoulitrové "FSIčko", které najdeme i pod kapotou nové octavie, totiž dostalo turbodmychadlo. Řidič Audi A3 tak bude mít k dispozici stejnou technologii, kterou skrývaly pod kapotou speciály Audi R8 na závodě v Le Mans. Ve spolupráci s dvouspojkovou automatickou převodovkou DSG bude sportback autem na zbrojní pas.

Motor max. výkon (kW/k) max. kroutící moment (Nm)

1,6

75/102

148

1,6 FSI

85/115

155

2,0 FSI

110/150

200

3,2 V6

184/250

320

1,9 TDI

77/105

250

2,0 TDI

103/140

320


Z designu třídveřové verze zbyly pouze základní linie předku. Novinka totiž dostává i novou čelní masku. Podle vzoru větších sester A8 a A6 bude mít obrovskou jednodílnou mřížku. Na uhlazených linkách velkých "audin" působí trochu jako "pěst na oko", uvidíme, jak se s ní vypořádá sportback.

Převodovku DSG bude možné pořídit také k motorům 3,2 V6 a 2,0 TDI. Ostatní motory dostanou pěti a šestistupňové manuály.

V případě nepřeplňovaného dvoulitrového FSI a 1,6 bude možné připlatit za šestistupňovou automatickou převodovku tiptronic. Samozřejmostí je také možnost připlatit si za pohon všech kol quattro.

Turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI, má maximální výkon 147 kW/200 k. Maximum točivého momentu agregátu 280 Nm je k dispozici v rozmezí 1800 min-1 až 5000 min-1 otáček. Audi A3 Sportback 2.0 TFSI s šestistupňovou manuální převodovkou zrychlí z 0 na 100 km/h během 7,1 s, maximální rychlost činí 234 km/h.


Podvozek vychází z třídveřové verze. Vpředu najdeme závěsy McPherson, vzadu pak čtyřprvkové zavěšení. Od menší sestry sportback přejal také progresivní posilovač řízení (účinek se mění v závislosti na rychlosti jízdy).

***

Test Audi A3 najdete ZDE

***

Oproti třídveřové verzi je pětidveřová delší o 83 milimetrů. O dvacet litrů narostl kufr, 370 litrů objemu v základní konfiguraci lze sklopením asymetricky dělených zadních sedadel zvětšit až na 1120 litrů.

Standardní i nadstandardní výbava nezůstane pozadu za ostatními modely Audi. Nechybí možnost připlatit si za sportovnější podvozek (snížení o 15 mm), navigaci s přehrávačem DVD, 16 až 18 palcová kola, nebo automatickou klimatizaci.

Nejzajímavější položkou, kterou by bylo škoda nezmínit, je velká prosklená střecha "open sky", jejíž přední díl bude možné otevírat (posouvat). Nadšení kazí informace, že bude k mání až od prvního čtvrtletí příštího roku.

Pětidveřové Audi A3 Sportback bude možné objednat začátkem července při odjezdu na prázdniny, k vyzvednutí pak bude začátkem října.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Citroën C3 Aircross
Budoucnost Citroënu: Řada modelů skončí bez náhrady, přibudou SUV

Francouzskou značku čeká v následujících letech doslova zemětřesení. Některé modely skončí bez přímého nástupce, naopak i Citroën naskočí na trend populárních...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.