Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam se hrabe ocel. Američan si postavil sporťák z konopí

  10:00aktualizováno  10:00
Na floridských silnicích bývá k vidění krásný malý červený sporťáček. Na první pohled připomíná mazdu nebo staré vzácné ferrari a od klasicky vyrobených aut ho téměř nerozeznáte. Ale zdání klame. Vůz sice jezdí na podvozku mazdy, ale karoserie je celá vyrobena z technického konopí.

„Když se na ten vůz podíváte, pravděpodobně si budete myslet, že je vyrobený ze sklolaminátu, nebo dokonce z oceli,“ říká Američan Bruce Dietzen, autor celého projektu.

Fotogalerie

Jenže krásný červený vůz je vyroben zhruba ze 45 kilogramů technického konopí. Jeho výhodou je samozřejmě nižší hmotnost celé karoserie, ale Dietzen přitom upozorňuje, že konopí má i desetkrát větší odolnost proti deformaci než ocelové plechy, které se běžně používají pro karoserie automobilů. Svoje slova hned demonstroval tím, že několikrát prudce bouchl pěstí do kapoty. Odolala bez viditelného poškození.

Inspiraci našel Dietzen u Henryho Forda, který ve 40. letech minulého století experimentoval s konopným autem (karoserie byla vyrobená z materiálu z konopí a sójových bobů) a dokonce i s použitím konopného benzinu. Dietzen tvrdí, že Fordovo konopné auto bylo už v té době ekologicky třikrát šetrnější než současné elektromobily.

Američan si vyrobil vlastní sporťáček z technického konopí.

Červený krasavec vyšel na neuvěřitelných 200 tisíc dolarů (zhruba pět milionů korun), ale Dietzen věří, že jeho projekt je důležitou zprávou pro celé lidstvo. „Lidé by měli vědět, že auto se dá vyrobit i z rostlin,“ doplňuje.

Dietzena nejvíce mrzí, že technické konopí musel na Floridu dovézt až z Číny. „Můžeme ho pěstovat tady a zaměstnat přitom spousty lidí. Je to ztracená příležitost.“

Autor:




Nejčtenější

Autosalon Šanghaj 2017
OBRAZEM: Čínská auta budoucnosti už nejsou k smíchu, učí se od Evropy

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) Ještě před pár lety byly čínské autosalony přehlídkou bizarností. Dnes je Šanghaj jednou z nejdůležitějších autopřehlídek vůbec. Domácí výrobci získávají na...  celý článek

VIDEO: Kalina je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě
VIDEO: Vesta je lada pro 21. století. K vidění je v Bratislavě

Lada, to už nejsou automobilové fosilie starší než dnešní Rusko. Postarší modely sice najdeme v nabídce AvtoVAZU stále, ale nový management uvádí značku do 21....  celý článek

Tvorba designové studie vozu - exteriér
Od skici k finálnímu autu: tužka, počítač, hlína, sklo a barvy

Jak vzniká design auta? I přes přísné utajení, které v atelieru Škody vládne, jsme mohli nahlédnout do tvorby nejnovějšího konceptu značky. Na tvorbě...  celý článek

Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.
Neposuzujte ojetiny jen podle stavu tachometru.

Stočené kilometry se staly díky časté medializaci největším strašákem motoristů při koupi ojetiny. Téměř to vypadá, že jiné problémy a rizika při koupi ojetiny...  celý článek

Turbodiesel Renault 1,6 Energy dCi 160
Dieselgate: Německo i ČR brzdí reformu kolem emisí aut

Německo, ale i další země včetně České republiky, brzdí sérii evropských reforem, které mají zabránit opakování skandálu s emisemi naftových aut. Napsal to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.