Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kam se hrabe ocel. Američan si postavil sporťák z konopí

  10:00aktualizováno  10:00
Na floridských silnicích bývá k vidění krásný malý červený sporťáček. Na první pohled připomíná mazdu nebo staré vzácné ferrari a od klasicky vyrobených aut ho téměř nerozeznáte. Ale zdání klame. Vůz sice jezdí na podvozku mazdy, ale karoserie je celá vyrobena z technického konopí.

„Když se na ten vůz podíváte, pravděpodobně si budete myslet, že je vyrobený ze sklolaminátu, nebo dokonce z oceli,“ říká Američan Bruce Dietzen, autor celého projektu.

Fotogalerie

Jenže krásný červený vůz je vyroben zhruba ze 45 kilogramů technického konopí. Jeho výhodou je samozřejmě nižší hmotnost celé karoserie, ale Dietzen přitom upozorňuje, že konopí má i desetkrát větší odolnost proti deformaci než ocelové plechy, které se běžně používají pro karoserie automobilů. Svoje slova hned demonstroval tím, že několikrát prudce bouchl pěstí do kapoty. Odolala bez viditelného poškození.

Inspiraci našel Dietzen u Henryho Forda, který ve 40. letech minulého století experimentoval s konopným autem (karoserie byla vyrobená z materiálu z konopí a sójových bobů) a dokonce i s použitím konopného benzinu. Dietzen tvrdí, že Fordovo konopné auto bylo už v té době ekologicky třikrát šetrnější než současné elektromobily.

Američan si vyrobil vlastní sporťáček z technického konopí.

Červený krasavec vyšel na neuvěřitelných 200 tisíc dolarů (zhruba pět milionů korun), ale Dietzen věří, že jeho projekt je důležitou zprávou pro celé lidstvo. „Lidé by měli vědět, že auto se dá vyrobit i z rostlin,“ doplňuje.

Dietzena nejvíce mrzí, že technické konopí musel na Floridu dovézt až z Číny. „Můžeme ho pěstovat tady a zaměstnat přitom spousty lidí. Je to ztracená příležitost.“

Autor:




Nejčtenější

Měření emisí u dieselového motoru na STK. U auta se sleduje teplota oleje a...
Dieseloví zabijáci škodí dál. Hon na auta bez filtru zůstal na papíře

Nezabíjí sice přímo jako při dopravní nehodě, přesto mají na svědomí jen u nás stovky životů kvůli škodlivinám, které vypouštějí do ovzduší. Řeč je o...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Filtr DPF (pevných částic)
Tahák do auta: kterých kontrolek na přístrojové desce se bát

Většina kontrolek na přístrojovém panelu auta se rozsvítí po nastartování, pak postupně zhasínají. Problém je, když nezhasnou, nebo když se rozsvítí za jízdy....  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Škoda Rapid Monte Carlo
Ojetá Škoda Rapid: auto pro českou rodinu berte s benziňákem

Vzhledem se podobá větší a širší Octavii, pod kapotou může mít i stejný motor. Na podvozku však najdeme komponenty, jejichž původ sahá k modelům z devadesátých...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.