Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spotřeba podle tabulek je utopie. Francouzi naměřili až o 55 % více

  13:00aktualizováno  13:00
Rozdíl mezi tabulkovými hodnotami spotřeby, které se měří v laboratorních podmínkách, a realitou je výrazný. Dokazují to výsledky měření francouzského koncernu PSA, který vyrábí citroëny a peugeoty. V extrémním případě byla reálná spotřeba o více než polovinu vyšší než tabulková.

Měření emisí v reálném provozu | foto: PSA

Zákazníci se už dávno srovnali s tím, že tabulková hodnota spotřeby jejich vozu je číslo, se kterým nemá reálný provoz nic společného. Automobilky musí podle předpisů měřit spotřebu v laboratoři přesně danými postupy. Právě to jim dalo možnost technicky a softwarově upravovat vozy tak, aby právě v laboratorních podmínkách dosahovaly skvělých hodnot spotřeby (jak se měří spotřeba v laboratoři, čtěte zde). Přesně daný, jednoduše identifikovatelný a vždy stejný měřicí cyklus auto pozná a upraví své chování tak, aby „žralo“ co nejméně a vypouštělo co nejméně emisí. Diskuzi kolem celé této problematiky loni odstartovala aféra Dieselgate.

Skupina PSA a dvě neziskové společnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazily naměřit skutečné spotřeby paliva 30 modelů značek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledků provedla společnost Bureau Veritas.

Nejmenší rozdíl, který PSA naměřilo, je 1,2 litru, o tolik více vypil v provozu Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabulkové spotřebě, přesně 4,7 litru na sto kilometrů oproti 3,5 litru.

Ale u Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 naměřili rozdíl 2,7 litru (7,6 l/100km oproti tabulkové 4,9). To je nárůst o 55 procent!

Běžný naměřený rozdíl je v rozmezí 1,5 až 2 litry paliva, výjimečné nejsou ani více než dvoulitrové diference.

„Protokol, který se inspiroval u projektu RDE - Real Driving Emissions, měří spotřebu paliva pomocí přenosného přístroje instalovaného na vozidle,“ popisuje Lenka Martinová z českého zastoupení automobilky. Spotřeba se měří tak, že se měří množství vypouštěného oxidu uhličitého (CO2), z něho se pak dopočítá spotřebované množství paliva a určí se spotřeba.

Měření emisí v reálném provozu

Měření probíhala na veřejných komunikacích (25 km v městském provozu, 39 km mimo město a 31 km na dálnici) a za reálných jízdních podmínek (zapnutá klimatizace, zatížení zavazadly a posádkou, různorodý reliéf vozovky).

PSA uvádí, že naměřené hodnoty jsou srovnatelné s výsledky vozů zákazníků získaných z nezávislých průzkumů. O tom, že při prodeji a v reklamních materiálech láká zákazníky na tabulkové hodnoty spotřeby, o kterých ví, že nejsou v reálu dosažitelné, už automobilka mlčí.

Ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uvedl, že PSA do konce roku zveřejní údaje o dalších 20 modelech. V roce 2017 se rozšíří měření i na znečišťující emise oxidů dusíku (NOx) v běžných podmínkách provozu.

Protokol T&E l/100kmHomologace l/100kmRozdíl l/100km
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD6,14,31,8
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR4,73,51,2
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR4,731,7
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR5,13,71,4
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR5,23,71,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR6,44,91,5
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR7,14,82,3
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR4,93,21,7
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR6,64,62
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR6,342,3
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR6,14,12
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR7,64,92,7
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR
6,342,3
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR6,14,31,8
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD6,14,31,8
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR6,34,61,7
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR5,73,81,9
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR4,93,01,9
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR6,14,31,8
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR5,13,61,5
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR6,53,92,6
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR5,741,7
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR7,452,4
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR6,14,31,8
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic53,61,4
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic
64,31,7
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic
5,43,81,6
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem
Autor:




Nejčtenější

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Další z rubriky

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.