Zákazníci se už dávno srovnali s tím, že tabulková hodnota spotřeby jejich vozu je číslo, se kterým nemá reálný provoz nic společného. Automobilky musí podle předpisů měřit spotřebu v laboratoři přesně danými postupy. Právě to jim dalo možnost technicky a softwarově upravovat vozy tak, aby právě v laboratorních podmínkách dosahovaly skvělých hodnot spotřeby (jak se měří spotřeba v laboratoři, čtěte zde). Přesně daný, jednoduše identifikovatelný a vždy stejný měřicí cyklus auto pozná a upraví své chování tak, aby „žralo“ co nejméně a vypouštělo co nejméně emisí. Diskuzi kolem celé této problematiky loni odstartovala aféra Dieselgate.
Skupina PSA a dvě neziskové společnosti Transport & Environment (T&E) a France Nature Environnement (FNE) vyrazily naměřit skutečné spotřeby paliva 30 modelů značek Peugeot, Citroën a DS. Audit výsledků provedla společnost Bureau Veritas.
Nejmenší rozdíl, který PSA naměřilo, je 1,2 litru, o tolik více vypil v provozu Peugeot 208 (1.6l BlueHDi 100 BVM5) oproti tabulkové spotřebě, přesně 4,7 litru na sto kilometrů oproti 3,5 litru.
Ale u Peugeotu 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 naměřili rozdíl 2,7 litru (7,6 l/100km oproti tabulkové 4,9). To je nárůst o 55 procent!
Běžný naměřený rozdíl je v rozmezí 1,5 až 2 litry paliva, výjimečné nejsou ani více než dvoulitrové diference.
„Protokol, který se inspiroval u projektu RDE - Real Driving Emissions, měří spotřebu paliva pomocí přenosného přístroje instalovaného na vozidle,“ popisuje Lenka Martinová z českého zastoupení automobilky. Spotřeba se měří tak, že se měří množství vypouštěného oxidu uhličitého (CO2), z něho se pak dopočítá spotřebované množství paliva a určí se spotřeba.
Měření probíhala na veřejných komunikacích (25 km v městském provozu, 39 km mimo město a 31 km na dálnici) a za reálných jízdních podmínek (zapnutá klimatizace, zatížení zavazadly a posádkou, různorodý reliéf vozovky).
PSA uvádí, že naměřené hodnoty jsou srovnatelné s výsledky vozů zákazníků získaných z nezávislých průzkumů. O tom, že při prodeji a v reklamních materiálech láká zákazníky na tabulkové hodnoty spotřeby, o kterých ví, že nejsou v reálu dosažitelné, už automobilka mlčí.
Ředitel pro výzkum a vývoj koncernu Gilles Le Borgne uvedl, že PSA do konce roku zveřejní údaje o dalších 20 modelech. V roce 2017 se rozšíří měření i na znečišťující emise oxidů dusíku (NOx) v běžných podmínkách provozu.
Protokol T&E l/100km | Homologace l/100km | Rozdíl l/100km | |
Peugeot 108 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 15'' STD | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR | 4,7 | 3,5 | 1,2 |
Peugeot 208 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR | 4,7 | 3 | 1,7 |
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 100 BVM5 pneu 16'' TBRR | 5,1 | 3,7 | 1,4 |
Peugeot 2008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR | 5,2 | 3,7 | 1,5 |
Peugeot 2008 1.2l PureTech 82 BVM5 pneu 16'' TBRR | 6,4 | 4,9 | 1,5 |
Peugeot 2008 1.2l PureTech 110 S&S EAT6 pneu 16'' TBRR | 7,1 | 4,8 | 2,3 |
Peugeot 308 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 16'' UBRR | 4,9 | 3,2 | 1,7 |
Peugeot 308 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 16'' TBRR | 6,6 | 4,6 | 2 |
Peugeot 308 1.2l PureTech 110 S&S BVM5 pneu 16'' UBRR | 6,3 | 4 | 2,3 |
Peugeot 3008 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM6 pneu 17'' TBRR | 6,1 | 4,1 | 2 |
Peugeot 3008 1.2l PureTech 130 S&S BVM6 pneu 17'' UBRR | 7,6 | 4,9 | 2,7 |
Peugeot 508 2.0l BlueHDi 180 S&S EAT6 pneu 17'' UBRR | 6,3 | 4 | 2,3 |
Peugeot PARTNER 1.6l BlueHDi 120 S&S BVM5 pneu 15'' TBRR | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
Citroën C1 PureTech 82 BVM Feel pneu 15'' STD | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
Citroën C3 PureTech 82 BVM Exclusive pneu 16'' TBRR | 6,3 | 4,6 | 1,7 |
Citroën C3 Picasso BlueHDi 100 BVM Confort pneu 16'' TBRR | 5,7 | 3,8 | 1,9 |
Citroën C3 BlueHDi 75 S&S BVM pneu 15'' UBRR | 4,9 | 3,0 | 1,9 |
Citroën C4 Cactus BlueHDi 100 BVM Shine pneu 16'' TBRR | 5,1 | 3,6 | 1,5 |
Citroën C4 Cactus PureTech 110 S&S BVM Shine pneu 16'' TBRR | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
Citroën C4 BlueHDi 100 BVM Feel pneu 16'' TBRR | 5,1 | 3,6 | 1,5 |
Citroën C4 Picasso BlueHDi 120 S&S EAT6 Intensive pneu 17'' TBRR | 6,5 | 3,9 | 2,6 |
Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 120 S&S BVM6 Attraction pneu 16'' UBRR | 5,7 | 4 | 1,7 |
Citroën Grand C4 Picasso PureTech 130 S&S BVM6 Intensive pneu 17'' TBRR | 7,4 | 5 | 2,4 |
Citroën Berlingo BlueHDi 100 BVM pneu 15'' TBRR | 6,1 | 4,3 | 1,8 |
DS DS 3 BlueHDi 120 S&S BVM6 Sport Chic | 5 | 3,6 | 1,4 |
DS DS 3 PureTech 110 S&S BVM So Chic | 6 | 4,3 | 1,7 |
DS DS 4 PureTech 110 S&S BVM So Chic | 5,4 | 3,8 | 1,6 |
TBRR = pneumatika s velmi nízkým valivým odporem / UBRR = pneu s ultranízkým valivým odporem |