Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Spyker měl velké oči s Formulí 1, Saabem a lovcem, teď bankrotuje

  12:00aktualizováno  12:00
Nizozemská automobilka Spyker vyrobila za svou 15letou existenci jen několik stovek aut. Slavná ale byla, protože rok jezdila seriál Formule 1 a chvíli vlastnila dokonce automobilku Saab. Jenže to byly jen velké oči a teď Spyker bankrotuje.

Spyker B6 Spyder concept | foto: Spyker

Spyker založil nizozemský podnikatel Victor Muller v roce 1999. Automobilka tedy letos slaví 15 let. Jméno automobilky Spyker je ale daleko starší, pod stejným názvem (respektive Spijker podle zakladatele) operovala už od roku 1880, nejprve jako výrobce kočárů. V 20. století firma vyráběla auta, ale nedlouho, skončila v roce 1926. Muller koupil práva na značku, a tím ji vlastně po více jak osmdesáti letech vrátil do života. Ale jen na dalších 15 let.

Fotogalerie

Spyker totiž končí. O problémech Spykeru se mluvilo po celý letošní rok, v srpnu se část majetku firmy dostala do dražby, protože Spyker dlužil daňovému úřadu v Utrechtu. Na prodej byly sporťáky i jeden vůz Formule 1 (více zde). Začátkem prosince Spyker požádal o ochranu před věřiteli a doufal, že sežene další peníze na restrukturalizaci. Muller viděl budoucnost Spykeru v produkci elektrických sportovních aut. Jenže peníze se firmě nepodařilo sehnat a tak musel Spyker vyhlásit 18. prosince bankrot.

Přestože firma existovala jen 15 let, užila si několikrát velkou pozornost veřejnosti. Třeba když se v roce 2007 převzetím týmu Midland (bývalý Jordan) stala součástí cirkusu jménem Formule 1. Moc se tam ale vozům Spykeru nedařilo, Adrian Sutil jako týmová jednička bodoval jednou ve velké ceně Japonska (díky následné diskvalifikaci jezdce před ním). Na pozici týmové dvojky se bez většího úspěchu vystřídali za sezonu dva jezdci: Christijan Albers a od VC Maďarska Sakon Jamamoto. A jeden závod jel Markus Winkelhock.

Spyker B6 Venator Concept

Dobrodružství Spykeru ve Formuli 1 trvalo jen jednu sezonu, tým přebrali indičtí investoři a dnes jezdí jako Force India. A mnohem úspěšněji, v posledních dvou ročnících Force India skončila šestá mezi týmy a letos nasbírala 155 bodů.

Mullerovi sláva s Formulí 1 nestačila a tak o tři roky později v roce 2010 odkoupil od General Motors potápějící se Saab. Jenže pro Spyker to zjevně bylo velké sousto a navíc General Motors vlastně moc nechtěl, aby Saab dál fungoval. Rozhodně ne s novým modelem 9-5, s kterým by Spykeru předal svou aktuální techniku (Saab 9-5 byl například velmi blízce příbuzný s Opelem Insignia). Ani dobrodružství se Saabem Spykeru vlastně nic nepřineslo, výrobu se nepodařilo obnovit a Saab nakonec skončil v čínských rukou.

Spyker B6 Venator Concept

Nakonec Spykeru zůstalo to, s čím začínal, tedy se sportovními, ručně stavěnými auty. Jenže už bylo pozdě. Od roku 2007 Spyker ani jeden rok nic nevydělal a za poslední tři roky prodal dvě auta. To poslední v roce 2012. V předchozích letech to bylo sice lepší, podle dostupných zdrojů i tak Spyker v jednom roce neprodal víc než 94 aut a celkem vyprodukoval za 15 let 310 vozů.

V posledních letech vyráběl Spyker vlastně jediný model C8 Aileron. Docela pohledné kupé pohání motor od Audi, konkrétně známý osmiválec 4,2 litru s výkonem 300 kW. Poslední specifikace kupé nevypadá špatně, ale buď nebyli zájemci, a nebo Spyker už v posledních letech nedokázal auta vyrobit.

Spyker B6 Spyder concept

Budoucnost značky měla stát na modelu B6 Venator. Menší kupé či roadster s rozvorem jen 2,5 metru a délkou 4,4 metru vypadá dobře, bohužel projekt se fakticky dostal jen do fáze konceptu. Venator, což je z latiny lovec, byly i dávné nizozemské stíhačky a auto na letadla odkazuje. Zadní světla vypadají jako trysky proudových motorů a kola jako turbíny.

Technika Venatoru je současná, auto stojí na hliníkovém šasi a má karoserii z uhlíkových vláken. Díky tomu se podařilo udržet hmotnost na slušných 1 400 kilogramech. O pohon se stará blíže nespecifikovaný šestiválec do V o objemu 3,5 litru a výkonu 275 kW.

Koncept Venator zaujal zajímavě a velmi detailně a luxusně zpracovaným interiérem. S palubní deskou opět laděnou do leteckého stylu. Jenže Venator se už asi nikdy prodávat nebude. Jak kupé s prosklenou střechou, tak otevřený Spyder.

Zakladatel a šéf novodobého Spykeru Victor Muller to nevzdává. Uvedl, že nyní bude pracovat na vzkříšení značky a bude ji chtít zaměřit na elektromobily.

Autor:






Nejčtenější

Ilustrační snímek
Jak jsem asistovala při záchraně auta

Jsme tam hned a jsme rovný, přímo z tvý pojišťovny... Ta chytlavá melodie z televizní reklamy mi zní v uších a už se těším, jak budu jezdit se dvěma veselými...  celý článek

Čínská kopie modelu Jawa 250 se jmenuje Xingfu
Bizar na dvou kolech: čínská jawa, sovětské BMW a skútr od Harleye

V historii motocyklů a skútrů existuje řada modelů, u kterých ani skalní znalci motocyklů na první pohled nemají šanci uhádnout značku a výrobce...  celý článek

Ford RS200
Rallyová monstra neměla limity. Jejich krátkou kariéru uťaly tragédie

V roce 1986 nevybuchla jen jaderná elektrárna v Černobylu, ale také časovaná bomba v podobě monster skupiny B. Ford RS200 byl jedním z továrních speciálů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.