Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

aktualizováno 
Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker, ale jeho motor. Firma totiž oznámila, že bude odebírat agregáty od jiného malého výrobce: Koenigseggu.

Motor Koenigsegg pro Spyker | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Dosavadní Koenigseggy, luxusní a vizuálně úchvatné supersporty značky, kterou zmítaly finanční problémy, se doposud spoléhaly na agregáty původem od Audi.

Teď se ale dvorním dodavatelem automobilky, která snad zažehnala největší potíže, stává švédský Koenigsegg – automobilka, která proslula nejen superrychlými vozy, které soupeří s těmi nejrychlejšími na světě, ale také svou technickou zdatností.

Spyker C8 Preliator

Té teď využije i Spyker. Osmiválec s objemem 5,1 litru a výkonem 441 koní (600 koní) vychází ze supervýkonných přeplňovaných agregátů Koenigseggu, o turbodmychadla ovšem přišel, má tedy atmosférické plnění.

Mimochodem, ani tyto agregáty nepochází tak úplně od Koenigseggu – jejich původ můžeme najít v závodních motorech Fordu, ale časem byly tak silně přepracovány, že je lze považovat za vlastní konstrukci. Tento motor bude pohánět nejen Spyker, ale i kupé Preliator, které bylo představeno v Ženevě v loňském roce.

Osmiválec, který švédský Koenigsegg připravil exkluzivně pro nizozemský Spyker, na první pohled nebudí zdání tak nezvyklého technického zázraku, jako některé ostatní motory švédské automobilky.

Nemá jedinečné pneumaticko-hydraulické ovládání ventilů bez vačkové hřídele (které Koenigsegg licencoval čínské automobilce Qoros) a ani není spojen s nezvyklým způsobem pohonu bez klasické převodovky, jaký má supersport Regera. Jenže motor je technologicky velmi vyspělý a umožní Spykeru dosáhnout nečekaného technologického pokroku.

Ne, nedosáhne ho třeba díky takovému vtipnému detailu, jako je logo Koenigseggu na každém pístu uvnitř motoru. Agregát je nezvyklý například tím, že velká část jeho dílů je vyrobena metodou 3D tisku. Agregát je také připraven na spojení s elektrickým systémem, a Spyker tak v budoucnu může uvést hybridní modely, díky kterým si bude moci automobilka snížit flotilové emise.

Údajně na hybridní Spyker nebudeme čekat příliš dlouho. Prvním takovým modelem by mohlo být sériové provedení někdejší studie SUV Peking-to-Paris – i to by mělo dostat pohon od švédské firmy.

A kdo ví, další revoluční technologie se možná pod kapotu Spykeru dostanou později – dohoda totiž samozřejmě dovolí Koenigseggu financovat vývoj dalších nových technických řešení a o ty by se mohla firma se Spykerem časem podělit. Snílkové Christian Koenigsegg a Victor Muller, zakladatelé automobilek, jsou totiž prý přátelé a vzájemně se ve svém automobilovém snažení podporují.

Fotogalerie

Můžeme jen doufat, že je přátelství a podpora naopak nepřivedou do problémů, do kterých se Muller dostal, když se rozhodl před lety převzít švédskou automobilku Saab – tu nakonec nedokázal oživit a s potížemi šel ke dnu i Spyker.

V roce 2015 ale firma vystoupila z insolvence a má opět ambiciózní plány. Modely C8 Preliator s hliníkovým šasi a karbonovou karoserií mají být jen začátkem.

To Koenigsegg je přece jen obchodně úspěšnější. A pomáhají mu právě i jeho technické inovace. Bezpřevodovkový pohon pro hybridní model Regera z něj dělá jedno z nejrychlejších a nejdynamičtějších aut světa, což samozřejmě přitahuje pozornost.

Inovace v podobě bezvačkové technologie ovládání ventilů motoru by měla přinést i dost peněz: čínská automobilka Qoros představila koncept budoucího sériového agregátu Qamfree už v listopadu loňského roku. Firma plánuje, že se z přeplňovaného agregátu 1,6 litru s pneumaticko-hydraulicko-elektronickým ovládáním ventilů stane první velkosériový motor s takovým řešením.

Pokud šestnáctistovka s výkonem 230 koní a točivým momentem 320 Nm uspěje, mohla by se o techniku Koenigseggu zajímat i některá z tradičních velkých automobilek.

To by dalo naději i takovým vozům, jako je nový Spyker, který na techniku Koenigseggu spoléhá.





Nejčtenější

Rolls-Royce VISION NEXT 100 (103EX)
Británie od roku 2040 zakáže prodej benzinových a naftových aut

Britská vláda chce od roku 2040 zakázat prodej aut s benzinovým či naftovým motorem. V té době už by měly být všechny vozy na britských silnicích plně...  celý článek

BMW 5 GT se pomalu loučí. Stále ale má co nabídnout.
Eurobojovnice za auta bez emisí řadí zpátečku, diesely hned ničit nechce

Zákaz naftových automobilů v evropských městech by ničemu neprospěl a pouze by podkopal schopnost výrobců investovat do vývoje bezemisních vozů. Uvedla to...  celý článek

Kamera do auta
Kamera v autě je dobrý pomocník, ale není všemocná. Hrozí i pokuta

Máte v autě kameru a viníka nehody na záznamu? Vyřízení pojistné události bude jednodušší. Pozor však, jak s nahrávkou naložíte. Snadno se totiž může stát, že...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Příhradový rám z kulatých trubek a šikmo uložený zadní tlumič. Poznáváte...
Italský frajer padne skvěle do ruky. Malý Monster se Ducati povedl

Označení Monster je dnes již neodmyslitelně spjato se značkou Ducati, která je domovem v italské Bologni. Motorky s tímhle jménem reprezentují vždy porci...  celý článek

Další z rubriky

Crashtest dětských autosedaček
Test upozornil na dvě nebezpečné autosedačky, jedna katapultovala dítě

Při nárazových zkouškách dětských autosedaček odhalil německý autoklub ADAC dvě smrtelně nebezpečné autosedačky. Jedna z testovaných katapultovala dítě při...  celý článek

Opel Astra Sports Tourer
Opel se brání obvinění z manipulace s prodejními čísly

Němci se diví něčemu, co je v Česku běžnou praxí. Opel čelí v Německu tlaku kvůli tomu, že pro dosažení vyššího tržního podílu zahrnoval do svých prodejních...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Za sledování telefonu na přechodu budou na Havaji rozdávat pokutu

Pokutu 99 dolarů (2 300 Kč) budou od října rozdávat úřady v hlavním městě amerického státu Havaj chodcům, kteří budou na silničních přechodech věnovat svoji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.