Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Exoti si pomáhají: Spyker dostane motor Koenigsegg vyrobený 3D tiskem

aktualizováno 
Ženevský autosalon přinesl nejedno překvapení, ale od malé luxusní značky Spyker jej čekal málokdo. Oním překvapením nebyl samotný model C8 Preliator Spyker, ale jeho motor. Firma totiž oznámila, že bude odebírat agregáty od jiného malého výrobce: Koenigseggu.

Motor Koenigsegg pro Spyker | foto: František Dvořák, iDNES.cz

Dosavadní Koenigseggy, luxusní a vizuálně úchvatné supersporty značky, kterou zmítaly finanční problémy, se doposud spoléhaly na agregáty původem od Audi.

Teď se ale dvorním dodavatelem automobilky, která snad zažehnala největší potíže, stává švédský Koenigsegg – automobilka, která proslula nejen superrychlými vozy, které soupeří s těmi nejrychlejšími na světě, ale také svou technickou zdatností.

Spyker C8 Preliator

Té teď využije i Spyker. Osmiválec s objemem 5,1 litru a výkonem 441 koní (600 koní) vychází ze supervýkonných přeplňovaných agregátů Koenigseggu, o turbodmychadla ovšem přišel, má tedy atmosférické plnění.

Mimochodem, ani tyto agregáty nepochází tak úplně od Koenigseggu – jejich původ můžeme najít v závodních motorech Fordu, ale časem byly tak silně přepracovány, že je lze považovat za vlastní konstrukci. Tento motor bude pohánět nejen Spyker, ale i kupé Preliator, které bylo představeno v Ženevě v loňském roce.

Osmiválec, který švédský Koenigsegg připravil exkluzivně pro nizozemský Spyker, na první pohled nebudí zdání tak nezvyklého technického zázraku, jako některé ostatní motory švédské automobilky.

Nemá jedinečné pneumaticko-hydraulické ovládání ventilů bez vačkové hřídele (které Koenigsegg licencoval čínské automobilce Qoros) a ani není spojen s nezvyklým způsobem pohonu bez klasické převodovky, jaký má supersport Regera. Jenže motor je technologicky velmi vyspělý a umožní Spykeru dosáhnout nečekaného technologického pokroku.

Ne, nedosáhne ho třeba díky takovému vtipnému detailu, jako je logo Koenigseggu na každém pístu uvnitř motoru. Agregát je nezvyklý například tím, že velká část jeho dílů je vyrobena metodou 3D tisku. Agregát je také připraven na spojení s elektrickým systémem, a Spyker tak v budoucnu může uvést hybridní modely, díky kterým si bude moci automobilka snížit flotilové emise.

Údajně na hybridní Spyker nebudeme čekat příliš dlouho. Prvním takovým modelem by mohlo být sériové provedení někdejší studie SUV Peking-to-Paris – i to by mělo dostat pohon od švédské firmy.

A kdo ví, další revoluční technologie se možná pod kapotu Spykeru dostanou později – dohoda totiž samozřejmě dovolí Koenigseggu financovat vývoj dalších nových technických řešení a o ty by se mohla firma se Spykerem časem podělit. Snílkové Christian Koenigsegg a Victor Muller, zakladatelé automobilek, jsou totiž prý přátelé a vzájemně se ve svém automobilovém snažení podporují.

Fotogalerie

Můžeme jen doufat, že je přátelství a podpora naopak nepřivedou do problémů, do kterých se Muller dostal, když se rozhodl před lety převzít švédskou automobilku Saab – tu nakonec nedokázal oživit a s potížemi šel ke dnu i Spyker.

V roce 2015 ale firma vystoupila z insolvence a má opět ambiciózní plány. Modely C8 Preliator s hliníkovým šasi a karbonovou karoserií mají být jen začátkem.

To Koenigsegg je přece jen obchodně úspěšnější. A pomáhají mu právě i jeho technické inovace. Bezpřevodovkový pohon pro hybridní model Regera z něj dělá jedno z nejrychlejších a nejdynamičtějších aut světa, což samozřejmě přitahuje pozornost.

Inovace v podobě bezvačkové technologie ovládání ventilů motoru by měla přinést i dost peněz: čínská automobilka Qoros představila koncept budoucího sériového agregátu Qamfree už v listopadu loňského roku. Firma plánuje, že se z přeplňovaného agregátu 1,6 litru s pneumaticko-hydraulicko-elektronickým ovládáním ventilů stane první velkosériový motor s takovým řešením.

Pokud šestnáctistovka s výkonem 230 koní a točivým momentem 320 Nm uspěje, mohla by se o techniku Koenigseggu zajímat i některá z tradičních velkých automobilek.

To by dalo naději i takovým vozům, jako je nový Spyker, který na techniku Koenigseggu spoléhá.





Nejčtenější

Lada Vesta Cross
Lada je moderní, říká Čech z nejužšího vedení značky. Ruský stát pomáhá

Ruská automobilka Lada je v Česku nadále vnímána jako výrobce jednoduchých a robustních automobilů za nízkou cenu. Mnozí považují její produkty za zastaralé....  celý článek

Kawasaki Z 650
Pokušitel i učitel. Kawasaki Z 650 okouzlí lehkostí a ovladatelností

V nabídce Kawasaki vyplnil Z 650 místo po superpopulární ER6n. To mu situaci rozhodně neusnadňuje. Svádí to k neustálému poměřování, ale stačí se projet a...  celý článek

auto odhalení
VIDEO: Převlékání auta v podání mistra světa

Koho nebaví barva auta, může ho převléknout. Změna auta pomocí samolepicí folie je stále populárnější. Podívejte se, jak vůz převléká mistr světa v car...  celý článek

Autosalon Šanghaj 2017
Kdysi slavná britská značka MG zkusí Evropě nabídnout auta z Číny

Šanghaj (Od zpravodaje iDNES.cz) SAIC, třetí z pětice nejsilnějších čínských automobilek, se chystá v roce 2019 vydat do Evropy. Je to také trochu „plán B“. Původně mířili Číňané do USA, ale...  celý článek

Kolony na dálnici D11 před Prahou.
Stát zvažuje částečný zákaz předjíždění kamionů, zkoumá chování řidičů

Až dva kilometry za dálničním omezením by v budoucnu mohl platit pro nákladní auta zákaz předjíždění. S nápadem si pohrává ministerstvo dopravy, které už změnu...  celý článek

Maserati Levante S
Maserati Levante S

r.v. 2016, naj. 11 000 km, benzín
2 502 423 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.