Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lada, padlá hvězda finských silnic

  13:00aktualizováno  13:00
Věřili byste, že tahle automobilová fosilie patřila od sedmdesátých let do poloviny devadesátých do desítky nejprodávanějších aut ve Finsku? Legendární lada má dodnes v severské zemi mnoho příznivců. Pojďte na sraz finského Lada klubu.

Země mistrů volantu Kimiho Raikkonena a Tommiho Makinena, kteří na tratích F1 a rally patří ke špičce, je i zemí automobilových paradoxů. Extra pro potřeby finského trhu třeba vznikl zapomenutý Saab 90. A v jedné fabrice se tam potkávala Lada Samara a Porsche Boxster.

V sedmdesátých letech byla lada běžné auto finských silnic a nebylo to rozhodně jediné auto z východního bloku, které silnice severské země okusilo. Ve Finsku znají třeba i wartburgy (dovážené v letech 1955 až 1991) a Škodovky 105 a 120.

A rozhodně nešlo o ojedinělého zbloudilého exota. Lada byla podle Reuters v letech 1972 až 1996 stálým členem klubu desítky nejprodávanějších aut ve Finsku.

Sraz finského Lada klubu

Každý rok se jich tam prodávalo přes 10 tisíc. Nutno upřesnit, že to bylo hlavně kvůli nízké ceně. Ve své době stála o 40 procent méně než třeba srovnatelně velký opel.

V letech 1996–1998 se ve finské fabrice Valmet lady dokonce vyráběly. Na linkách továrny ve městě Uusikaupunki se Lada Samara potkávala třeba se saaby, porschi (boxster) nebo Opelem Calibra. V roce 1988 se ve Finsku snad i díky tomu prodalo celkem 15 390 lad, což dělalo desetinu tehdejších prodejů a byl to prodejní rekord ruské (sovětské) značky.

Pak nastal tvrdý pád. V roce 2011 vzdal svůj boj dlouholetý místní dovozce, který podle vlastního prohlášení neprodal od roku 2009 jedinou novou ladu.

Sraz finského Lada klubu
Sraz finského Lada klubu

V devadesátých letech bylo Česko plné nájezdníků z Ruska, kteří skupovali staré lady a odváželi je zpátky do svého rodiště. Za otlučené, unavené žigulíky nabízeli často neuvěřitelné částky.

Ve Finsku měli stejné žně. Mají to tam přes hranici. Podle odhadů finského znalce lad Rista Nykanena se stejným způsobem do země původu vrátilo víc než 30 tisíc lad. "Je to pravá mechanika. Odolá atomové bombě," líčí své nadšení pro lady Nykanen v novinách New York Times. Jeho ruská manželka ovšem chová k ladám mnohem chladnější city...

Dnes už je to jiné. Finsko je známé tím, že tam jsou auta velmi drahá, to šponuje i ceny ojetin. Lada se v Česku dá pořídit od deseti tisíc, slušná za dvojnásobek. Ve Finsku se dobře zachovalý kousek prodává podle Reuters za víc než dva tisíce eur (50 tisíc korun).

Fotogalerie

Posměváčky, kteří poukazují na italský původ lady (původ má ve Fiatu 124), uzemňují finští ladisté s tím, že je to skvělé auto do tuhé zimy. "Startuje za každého počasí," ujišťuje Mikko Holopainen, jeden z nadšených ladistů.

A tak si dali sraz 160 kilometrů na sever od Helsinek v městě Kangasala. "Koupil jsem si první ladu před deseti lety, potřeboval jsem auto na ježdění z bodu A do budu B. Pár měsíců potom byl první sraz, a tak jsem na něj vyrazil se svou ženou. Zalíbilo se mi to," popisuje šéf lada klubu Jarno Pajari.

Ladisté vyzdvihují stejné kvality jako ti čeští. "Jsou levné na údržbu, můžu je opravovat sám a ceny oprav jsou přijatelné, protože je lehké koupit laciné náhradní díly," popisuje Juha Laaksonen. Další jmenované kvality je třeba brát s rezervou, nostalgici to tak ale vidí: "Je radost je řídit a líbí se mi vzhled," dodává Laaksonen.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.