Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

VIDEO: Lada, padlá hvězda finských silnic

  13:00aktualizováno  13:00
Věřili byste, že tahle automobilová fosilie patřila od sedmdesátých let do poloviny devadesátých do desítky nejprodávanějších aut ve Finsku? Legendární lada má dodnes v severské zemi mnoho příznivců. Pojďte na sraz finského Lada klubu.

Země mistrů volantu Kimiho Raikkonena a Tommiho Makinena, kteří na tratích F1 a rally patří ke špičce, je i zemí automobilových paradoxů. Extra pro potřeby finského trhu třeba vznikl zapomenutý Saab 90. A v jedné fabrice se tam potkávala Lada Samara a Porsche Boxster.

V sedmdesátých letech byla lada běžné auto finských silnic a nebylo to rozhodně jediné auto z východního bloku, které silnice severské země okusilo. Ve Finsku znají třeba i wartburgy (dovážené v letech 1955 až 1991) a Škodovky 105 a 120.

A rozhodně nešlo o ojedinělého zbloudilého exota. Lada byla podle Reuters v letech 1972 až 1996 stálým členem klubu desítky nejprodávanějších aut ve Finsku.

Sraz finského Lada klubu

Každý rok se jich tam prodávalo přes 10 tisíc. Nutno upřesnit, že to bylo hlavně kvůli nízké ceně. Ve své době stála o 40 procent méně než třeba srovnatelně velký opel.

V letech 1996–1998 se ve finské fabrice Valmet lady dokonce vyráběly. Na linkách továrny ve městě Uusikaupunki se Lada Samara potkávala třeba se saaby, porschi (boxster) nebo Opelem Calibra. V roce 1988 se ve Finsku snad i díky tomu prodalo celkem 15 390 lad, což dělalo desetinu tehdejších prodejů a byl to prodejní rekord ruské (sovětské) značky.

Pak nastal tvrdý pád. V roce 2011 vzdal svůj boj dlouholetý místní dovozce, který podle vlastního prohlášení neprodal od roku 2009 jedinou novou ladu.

Sraz finského Lada klubu
Sraz finského Lada klubu

V devadesátých letech bylo Česko plné nájezdníků z Ruska, kteří skupovali staré lady a odváželi je zpátky do svého rodiště. Za otlučené, unavené žigulíky nabízeli často neuvěřitelné částky.

Ve Finsku měli stejné žně. Mají to tam přes hranici. Podle odhadů finského znalce lad Rista Nykanena se stejným způsobem do země původu vrátilo víc než 30 tisíc lad. "Je to pravá mechanika. Odolá atomové bombě," líčí své nadšení pro lady Nykanen v novinách New York Times. Jeho ruská manželka ovšem chová k ladám mnohem chladnější city...

Dnes už je to jiné. Finsko je známé tím, že tam jsou auta velmi drahá, to šponuje i ceny ojetin. Lada se v Česku dá pořídit od deseti tisíc, slušná za dvojnásobek. Ve Finsku se dobře zachovalý kousek prodává podle Reuters za víc než dva tisíce eur (50 tisíc korun).

Fotogalerie

Posměváčky, kteří poukazují na italský původ lady (původ má ve Fiatu 124), uzemňují finští ladisté s tím, že je to skvělé auto do tuhé zimy. "Startuje za každého počasí," ujišťuje Mikko Holopainen, jeden z nadšených ladistů.

A tak si dali sraz 160 kilometrů na sever od Helsinek v městě Kangasala. "Koupil jsem si první ladu před deseti lety, potřeboval jsem auto na ježdění z bodu A do budu B. Pár měsíců potom byl první sraz, a tak jsem na něj vyrazil se svou ženou. Zalíbilo se mi to," popisuje šéf lada klubu Jarno Pajari.

Ladisté vyzdvihují stejné kvality jako ti čeští. "Jsou levné na údržbu, můžu je opravovat sám a ceny oprav jsou přijatelné, protože je lehké koupit laciné náhradní díly," popisuje Juha Laaksonen. Další jmenované kvality je třeba brát s rezervou, nostalgici to tak ale vidí: "Je radost je řídit a líbí se mi vzhled," dodává Laaksonen.



Témata: Fiat, Lada, Opel, Porsche, Saab, Saab


Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Škoda Element
Nejnovější koncept Škody je frajerská plážová bugina. Už jsme v ní jeli

Studenti z učiliště Škody postavili elektrickou buginu. Z malinkého modelu Citigo je v jejich podání zářivý plážový speciál jménem Element. Stavba veselého...  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Kamil Holán na Tourist Trophy 2017
Fascinuje mě rychlost, i když na ni člověk není stavěný, říká závodník

Jeden z nejrychlejších českých motocyklových závodníků Kamil Holán se vrátil z nejslavnějšího závodu Tourist Trophy na ostrově Man. Je to náramná podívaná a...  celý článek

Další z rubriky

Ford S-MAX
Hledá se auto pro rodinu do 200 tisíc. Pozor na velké oči a drahé díly

V cenové relaci do 200 000 korun se u nás prodá nejvíce ojetých aut. Jaký rodinný vůz v této ceně zvolit? Máme pro vás několik tipů.  celý článek

Abarth 1000 Bialbero Record 1960
OBRAZEM: Na večírku nejvybranější automobilové šlechty světa

Bugatti, Duesenberg, Voisin, samozřejmě Ferrari, Maserati, Lancia, Pininfarina a mnoho dalších slavných automobilových jmen každoročně zdobí nejvěhlasnější...  celý článek

Volkswagen Karmann Ghia, Oldtimer Bohemia Rally 2017
OBRAZEM: Bugatka, carevna a felicie na prestižní veteránské rally

Třídenní Oldtimer Bohemia Rally 2017 odstartovala ve čtvrtek v podvečer. Je to nejprestižnější tuzemská veteránská soutěž zařazená do kategorie FIVA. Na start...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.