VIDEO: Zuřivé italské vosy obsazují Prahu

  • 5
Vespaři z Čech, Evropy a okolí míří o tomto víkendu do hlavního města. Piloti legendárních italských skútrů mají v Praze už druhý ročník srazu Prago Vespa.

Mezinárodní sraz plechových dvoukolových vos (vespa znamená italsky vosa) se koná na pražském Džbánu. Pestrobarevné skútříky do oblíbeného Džbánu dorazily po drsňácích na harleyích, vousáči měli na Džbánu sraz začátkem června.

Italské stroje už se hemží po Praze od pátku. Podle Evy Semerákové už jsou od čtvrtka v Praze vespaři z Itálie. Účastníci z Terstu jsou podle Vítězslava Křížka nejvzdálenějšími účastníky srazu. Dorazili také na nejstarších strojích ze šedesátých let. Křížek, který je prezidentem pražského Vespa Clubu doufá, že na sraz dorazí aspoň stovka strojů. Na sraz dorazili po vlastní ose vespisté z Moravy i Rakouska. 

Sraz začal oficiálně v pátek, v sobotu jsou na programu tradiční disciplíny jako jízda zručnosti nebo výlety po Praze a okolí.

Pro nerozhodnuté

Manuál pro začínající skútrařky a skútraře zde

Eva Semeráková, nadšená vespařka, která na svém skútru projela letos Anglii, láká ale hlavně na nedělní spanilou jízdu Prahou, která startuje v 11 hodin.

Vespa PX 150

Stile italiano

Itálie je plná nadšených řidičů. Ještě než usedli do fiátků, stavěla Italy na kola vespa. Jednoduchá, dodnes stejná a nekonečně stylová motorka.

Donedávna mohli Italové řídit malé skútry od patnáctých narozenin bez řidičáku.

Patent na vespu nese datum 23. duben 1946. První vespa byla dokonce rychlejší než ta dnešní. Uměla uhánět až šedesátkou, dnes má maximálku schválně omezenou na pětačtyřicítku.

Dolce vita na dvou kolech

Jízda na vespě věčným městem: jak se jezdí s legendou po Římě čtěte zde

Vosu dala světu firma Piaggio. Enrico Piaggo, tehdejší majitel firmy, dal vespě jméno. Když mu ji její tvůrce, původem letecký inženýr Corradino D'Ascanio poprvé ukázal, prohlásil: "Vypadá jako vosa."
 
Kultovní skútry, kterých se vyrobilo přes 17 milionů kusů, seženete i v Česku. Základní s motorem do 50 ccm stojí od nějakých šedesáti tisíc. Nejvíce jsou mezi vespisty ceněné ty s manuálním řazením, prozrazuje Vítězslav Křížek.