Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srážka s divočákem? Jako se zastavit o pytel s pískem

aktualizováno 
Univerzální rada, jak se vyhnout srážce auta se zvěří, neexistuje. "Někdy srnčí stojí v zarostlé stoce na kraji silnice, a když ho oslníte dálkovými světly, máte ho jediným skokem na kapotě. Radím jezdit večer hodně obezřetně," říká Pavel Pletka z budějovického mysliveckého spolku. A připomíná, že značka se symbolem zvěře opravdu není u silnice jen na okrasu.

Crashtest auto v. jelen | foto: ADAC

Naposledy se Jan Zasadil na silnici potkal s divočáky minulý týden. "Vracel jsem se domů autem kolem desáté večer a mezi Chotýčany a Hlubokou vyběhlo z lesa sele a dostalo se mi mezi přední a zadní kola," líčí příhodu hlubocký lesní správce.

Naštěstí jel pomalu, protože ví, že v tomto úseku zvěř křižuje cestu poměrně často. I proto do selete jen lehce narazil. "Kvičelo opravdu vydatně. Sice jsem hned vystoupil, ale stačilo utéct. Slyšel jsem jen, jak mi z druhé strany lesa nadávala bachyně," poznamenává Zasadil.

Pokud autem srazíte kňoura nebo bachyni, raději zůstaňte sedět uvnitř vozu. Zraněná zvěř v sebeobraně téměř vždy zaútočí. "A to je velmi nebezpečné. Kňour vám rozpárá nohu jako břitvou, a když se trefí do stehenní tepny, vykrvácíte."

Zasadil proto radí v takovém případě zavolat z auta na policii. Stačí jen udat místo, kde se nacházíte. Policie má totiž kontakty na příslušné myslivecké hospodáře a ti za vámi sami přijedou.

Důležité je podle něj dávat pozor na možnou srážku se zvěří hlavně v místech, kde vás varuje značka. "Když za tmy vidím, že kousek od lesa je kukuřice, dávám nohu z plynu raději rovnou," dodává Zasadil. Divočáci jsou přes den totiž v lesním houští a večer míří za oblíbenou potravou.

"Pokud narazíte do většího divočáka, je to, jako když vás zastaví mohutný pytel s pískem. Většinou to odnesete poškozením auta," říká.

U silnic budou pachové stopy šelem

Důvodem současného nárůstu počtu střetů se zvěří je fakt, že se nyní dříve stmívá, a když vychází zvěř z lesa na pastvu, je frekvence silničního provozu ještě vysoká. Proto myslivci vyzkoušejí novinku, která by mohla být velmi účinná.

"Už tento týden začneme na některých silnicích nižších tříd zkoušet pachové ohradníky. Měly by zabránit tomu, aby zvěř přecházela frekventovanější cesty," říká jednatel budějovického okresního mysliveckého spolku Pavel Pletka.

Právě přibývající počet srážek vozů se zvěří přiměl jihočeské myslivce vyzkoušet novinku, která je údajně velmi účinná. "Kolem silnic se natlučou kůlky, nastříká se na ně speciální pěna napodobující pach šelmy - medvěda nebo rysa - a to by mělo zvěř zastavit," líčí Pletka. Pach vydrží až měsíc. To by však myslivcům postačilo.

Speciální píšťalka

Pachový ohradník ale nemusí být jedinou ochranou před srážkou. "Kamarád si dovezl z Německa speciální píšťalku, která se montuje na přední část vozu. Vydává zvuk o vysoké frekvenci, který zvěř slyší, a vyplaší ji to," upřesňuje jednatel mysliveckého spolku.

Sám Pletka jezdívá dost často po málo frekventovaných silnicích s lesními úseky a ani on se několika srážkám se zvěří nevyhnul.

"Naposledy mě to stálo dvacet tisíc korun za přední reflektor a masku," doplňuje. Tvrdí, že sražené zvěře na silnicích je určitě víc, než kolik uvádějí policejní statistiky.

Nechtěné úlovky se musí evidovat

Řidiči totiž většinou policii volají jen tehdy, pokud došlo k větší škodě. "Většinou mrtvé zvíře naloží do kufru auta a to pak skončí doma na pekáči," myslí si Pletka.

Jednatel však hned upozorňuje na fakt, že takový řidič se dopouští trestného činu pytláctví. V případě prokázání viny mu za to hrozí odnětí svobody až na dva roky nebo peněžitý trest. A pochopitelně propadnutí věci, tedy mrtvé zvěře.

"Každá ulovená i sražená zvěř musí být okamžitě označena na zadním běhu speciální žlutou značkou s číslem, která po zacvaknutí už nejde bez poškození odstranit," upřesňuje Pletka.

Evidované značky má k dispozici myslivecký hospodář, který musí zvíře "okroužkovat" žlutou značkou a také vyplnit na místě lístek o původu zvěřiny.





Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.