Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šrotovné: Slovákům došly peníze, Německo vyčlení další sumy

  13:59aktualizováno  13:59
Včera v půl osmé večer došly peníze na podporu prodeje aut na Slovensku. Za necelé dva týdny bylo předáno k likvidaci přes 22 tisíc starých aut, stálo to 33 193 000 eur. Průměrný příspěvek na nákup nového auta byl asi 60 tisíc korun.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) - vrak, vrakoviště, ojetina, staré auto | foto: Profimedia.cz

"Šrotovné bylo na Slovensku zastaveno, zájem předčil očekávání," oznámil Výkonný výbor Združenia automobilového priemyslu SR. "Dne 25. března 2009 v 19.30 hodin došlo k vyčerpání vládou schválené dotace (33 193 000 EUR)."

Za třináct pracovních dní odevzdali občané Slovenska přes 22 tisíc starých osobních automobilů. Vyřadilo se 10 451 automobilů starších než 20 let, 9 797 vozidel ve věku 11 až 20 let a zbytek tvořily automobily s datem první registrace v SR před rokem 1999.

"U prodejců se tvořily fronty na nákup nového vozidla a malé osobní automobily se okamžitě prodaly," říká Antonín Šípek, ředitel sekretariátu českého Sdružení automobilového průmyslu.

Průměrná výše státního příspěvku činila 1 495,50 eura a prodejci přidávali v průměru 714,50 eura. Celková průměrná výše příspěvku tedy za uvedené období činila 2 210 eur (asi 60 tisíc korun). Celkem se na šrotovné vydalo 33 193 000 eur.

Podle čerstvých statistik z dnešního rána bylo vyfakturováno přes 13 700 nových osobních automobilů. "Soukromé osoby realizovaly přes 95 % nákupů, pouze v necelých 5 % to byly právnické osoby," upřesňuje slovenské sdružení automobilového průmyslu. "V případě soukromých osob se jedná převážně o občany, kteří by si jinak nový automobil nezakoupili (tedy se jedná o prodeje "navíc").

Nejprodávanějšími značkami byly Dacia/Renault (Logan, Sandero, Thalia), Citroën (C1 a C2), Peugeot (206, 207) a Škoda (Fabia). Cena vozu pro zákazníka dosáhla průměrné hodnoty 8 868 eur (plná průměrná cena vozidla byla 11 078 eur).

"Ani největší zastánci šrotovného nepředpokládali tak velký zájem v tak krátké době," uvádí Antonín Šípek.

"Potvrdily se i argumenty o samofinancování institutu šrotovného (tedy že navíc vybraná DPH pokryje příspěvek), neboť zatím vybraná DPH z navýšení prodejů na Slovensku převyšuje výši poskytnutých státních dotací o cca 1,8 milionu EUR," dodává.

V pondělí bude o navýšení dotace na šrotovné jednat Rada vlády SR pro hospodářskou krizi.

Německá vláda asi navýší peníze na šrotovné

O navýšení částky na šrotovné uvažuje také Německo. Takzvaná šrotovací prémie na největším evropském trhu výrazně zvedla odbyt zejména menších automobilů. Více než polovina prostředků, které na šrotovné německá vláda počátkem roku vyčlenila, však už byla spotřebována. Dosud vláda navýšení prostředků oficiálně odmítala.

Na prolomení dosavadní hranice 1,5 miliardy eur (přes 40 miliard Kč) vyčleněných pro šrotovné se podle německých médií dohodla křesťanskodemokratická (CDU) kancléřka Angela Merkelová s vicekancléřem za sociální demokracii (SPD) Frankem-Walterem Steinmeierem.

Objem dodatečných prostředků není znám. Údajně však trvá původní časový limit pro čerpání státní prémie do konce tohoto roku. O podrobnostech se má rozhodnout v dubnu.

Německo nyní nabízí prémii ve výši 2 500 eur (přes 68 000 Kč) každému, kdo si koupí nový vůz a nechá sešrotovat nejméně devět let starý. Protikrizové opatření pomohlo nejen německým výrobcům automobilů, ale také české Škodě, jejíž nová Fabia se v únoru stala druhým nejprodávanějším modelem na německém trhu.

Původně schválený objem prostředků stačí na uspokojení 600 tisíc žadatelů o šrotovné. Spolkový úřad pro ekonomiku (BAFA) registroval v polovině týdne téměř 347 tisíc podaných žádostí.

V Česku se o možném zavedení šrotovací prémie začalo mluvit znovu ve středu. Se šrotovným počítá  protikrizový plán, který navrhuje ČSSD. VÍCE O ŠROTOVNÉM PRO ČESKO - ZDE

Autoři: ,




Nejčtenější

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.