Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šrotovné v Německu nejvíc prospívá VW a Škodě, brzy ale dojde

  17:01aktualizováno  17:01
Takzvané šrotovné, jímž chce Německo podpořit domácí automobilový průmysl zmítaný krizí, nejčastěji čerpají lidé kupující vozy značek Volkswagen a Škoda.

Hitem mezi těmi, kdo v Německu čerpají šrotovné, je Škoda Fabia. | foto: Škoda Auto

Uvádí to ve svém aktuálním čísle německý automobilový magazín Auto Motor und Sport. Německý autoklub ADAC však varuje, že prostředky, které vláda na šrotovné vyhradila, by mohly už během příštích týdnů vyschnout. Žádá proto jejich navýšení, což vláda odmítá. Státní prémie je patrně zdrojem výrazného zvýšení zájmu o nové automobily v Německu.

Německý automobilový magazín uvádí, že s využitím státní dotace se dosud prodalo 90 000 volkswagenů a 49 000 škodovek. Ze šrotovného těží také opel, který si pořídilo v kombinaci se žádostí o prémii ve výši 2 500 eur (přes 66 000 Kč) zhruba 40 000 lidí. Italský Fiat a francouzský Renault díky příspěvku za sešrotování nejméně devět let starého auta v Německu prodaly po 30 000 vozech.

Německý autoklub ADAC varuje, že lidé, kteří se pro koupi nového vozu a uplatnění nároku na šrotovné rozhodují teprve nyní, by se už vyplacení prémie nemuseli dočkat. Vláda totiž na ně vyčlenila 1,5 miliardy eur, takže může uspokojit jen omezený počet 600 000 kupců nových vozů. Kupních smluv s žádostmi o šrotovné už přitom bylo podle údajů německého svazu automobilového průmyslu (ZDK) podepsáno nejméně 420 000.

Hovoří se o tom, že peníze na šrotovné by mohly dojít do Velikonoc. Kupující nových vozů se tak ocitají v nejistotě a ADAC požaduje navýšení prostředků. Německá vláda to však dosud striktně odmítá.

Šrotovné patrně zvrátilo negativní trend poklesu prodeje nových vozů v Německu. V únoru se odbyt ve srovnání s loňským únorem zvýšil o 21,5 procenta, oznámila dnes evropská automobilová asociace ACEA. Nárůst přitom zaznamenaly kromě Německa už jen Polsko a Lucembursko.

Celková evropská bilance je negativní. V 25 zemích EU a třech členských státech Evropského sdružení volného obchodu (EFTA) činil v únoru pokles prodeje nových aut 18,3 procenta. Obzvlášť drtivě nynější recese doléhá na prodejce nových automobilů ve Španělsku, kde se vozů ve srovnání s loňskem prodalo o 48,8 procenta méně. V Itálii to bylo téměř o čtvrtinu méně, v Británii o 22 procent. Ještě horší je situace ve Spojených státech, které zaznamenaly mohutný propad o 41 procent.

Ani německé automobilové koncerny jako celek pozitivní čísla v jejich mateřské zemi z krize nevytáhla. Koncern Volkswagen, včetně jeho značek Škoda, Audi či Seat, postihl v únoru desetiprocentní pokles prodeje, BMW a Daimler dokonce téměř 30procentní úbytek.

Autoři: ,




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.