Výrazně posilující růst koruny vůči téměř všem měnám včetně eura způsobil snižování cen řady dovážených výrobků – motorky nevyjímaje. Kdysi nedostupné silné stroje západní provenience jsou v Česku levné jako nikdy v minulosti. Kolik za ně platí naši eurosousedé?
Pro porovnání jsme vzali ceny devíti různých zemí EU plus solitérní Švýcarsko. Jako referenční stroje posloužily populární modely japonské Velké čtyřky: Honda Fireblade - 15 let vyráběný litrový supersport, který letos nastupuje v inovované podobě, Yamaha R6 - se svými 135 koni nejostřejší šelma mezi sportovními šestistovkami, Suzuki B-King - léta očekávaný velký kulturista bez zbytečných kapot a Kawasaki ER-6n - lehce kapotovaný naháč pro začátečníky zastupující levnější modely.
Ještě před srovnáváním cen je třeba upozornit, že tento článek nechce být kalkulací výhodnosti dovozu motocyklů, ale především prostým porovnáním cenových úrovní jednotlivých států.
Původní ceny pocházejí od oficiálních importérů do dané země a je v nich započítána místní daň z přidané hodnoty. Pro jejich přepočet byl vzat aktuální kurz ČNB ze dne 14. 2. – střed (25,34 Kč/1 Euro). Jak si tedy stojí naši blízcí a vzdálení sousedé?
Sousední Německo má ceny na srovnatelné úrovni. Zato v sousedním Rakousku je cenová hladina podstatně vyšší – tomu na vině je zejména vysoká spotřební daň pro automobily a motocykly, tzv. NOVA (Neuwagen Verbrauchsabgabe).
Z podobných příčin jsou naprostým extrémem ceny motocyklů v Dánsku, které více než dvakrát překračují "evropské" zvyklosti. Důvodem je uvalení registrační daně pro vozidla, která dosahuje až 180 %...
Pohled na trhy románských zemí, tedy Francie, Itálie a Španělska, ukazuje, že ceny v jižní Evropě přibližně odpovídají situaci u nás.
Motorkám přející země nemají žádný zjevný společný rys. Překvapivě příznivé ceny jsou připraveny pro kupce v malém a rozvíjejícím se Lotyšsku. Velice nízké ceny najde zákazník také v jedné z nejbohatších zemí světa, ve Švýcarsku.
Horkým adeptem na ráj motorek je ale Velká Británie. Ceny téměř všech zkoumaných modelů jsou zde nejlevnější z celé Evropy. Odvrácenou stranou mince motorkářova života ve Spojeném království jsou zase vysoké sazby povinného pojištění.
Každopádně jeden z nejsilnějších evropských motocyklových trhů svou silou dokázal stlačit ceny nových strojů výrazně dolů, kurz koruna - libra je příhodný a pro podnikavější jedince stojí za úvahu a další propočet, zda by se nevyplatilo novou motorku z ostrovů dovézt.
Motorkáři, kteří přemýšlejí o dovozu nového stroje ze zahraničí, musí počítat s tím, že od konečné ceny v dané zemi si odečtou tamní sazbu DPH, při dovozu do tuzemska ale musí zaplatit české devatenáctiprocentní DPH.
DPH (%) | Honda Fireblade | Yamaha R6 | Suzuki B-King | Kawasaki ER-6n | |
Česko (KČ) DPH 19 % |
349 900 | 279 900 | 359 900 | 169 000 | |
Německo DPH 19 % |
13 760 | 11 295 | 13 290 | 6 595 | |
cena v Kč | 348 678 | 286 215 | 336 769 | 167 117 | |
Dánsko (DK) DPH 25 % |
229 996 | 169 998 | 229 995 | 89 995 | |
cena v Kč | 781 986 | 577 993 | 781 983 | 305 983 | |
Rakousko |
16 190 | 12 995 | 15 799 | 6 999 | |
cena v Kč | 410 254 | 329 293 | 400 347 | 177 355 | |
Velká Británie (GBP) DPH 17,5 % |
8 999 | 7 499 | 9 000 | 4 295 | |
cena v Kč | 307 514 | 256 256 | 307 548 | 146 769 | |
Francie |
13 800 | 11 200 | 13 699 | 5 999 | |
cena v Kč | 349 692 | 283 808 | 347 133 | 152 015 | |
Španělsko DPH 16 % |
14 799 | 10 999 | 13 499 | 6 899 | |
cena v Kč | 375 007 | 278 715 | 342 065 | 174 821 | |
Itálie DPH 20 % |
13 900 | 11 195 | 13 990 | 5 990 | |
cena v Kč | 352 226 | 283 681 | 354 507 | 151 786 | |
Nizozemí DPH 19 % |
15 725 | nezjištěno | 14 862 | 6 747 | |
cena v Kč | 398 472 | 391 465 | 170 969 | ||
Švýcarsko (CHF) DPH 7,6 % |
20 990 | 18 420 | 21 407 | 9 740 | |
cena v Kč | 330 152 | 289 728 | 336 711 | 153 200 | |
Lotyšsko DPH 18 % |
12 500 | 9 995 | 11 300 | 5 668 | |
cena v Kč | 316 750 | 253 273 | 286 342 | 143 627 | |
Poznámky: |
Ceny v tabulce jsou středem kurzu České národní banky, tzn. že nákup deviz a následný nákup stroje v cizině vyjde o něco dráž. Přihlášení nového dovezeného stroje u nás by se teoreticky výrazně prodražit nemělo, několik tisícovek však spolkne doprava, zvláště když ty nejvýhodnější země se nacházejí spíše dál než blíž.
Shrnuto, v zásadě kvůli 20 tisícům rozdílu se tato přece jen trochu pracná anabáze nevyplatí. Pokud by rozdíl byl větší, jako v případě dražších modelů a Velké Británie, pak ano. Je ale určitě dobré si předem zjistit, jak se k individuálně dovezeným novým motocyklům staví místní dovozce/jeho servisní síť, kterou určitě budete někdy potřebovat.
V zásadě se objevují dva přístupy: pokud jste motocykl zakoupili v oficiální síti daného výrobce, stroj má provedený předprodejní servis a příslušnou dokumentaci v pořádku, pak např. bezplatná záruční oprava není problém ani u nás (to je třeba případ Kawasaki).
Jiný výklad příslušných evropských směrnic ale umožňuje místnímu servisu odkázat vás s požadavkem bezplatné záruční opravy na vašeho konkrétního prodejce nebo přímo výrobce (např. Aprilia). Což je především obrana oficiálního importéra před šedými dovozci…