Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnání cen motorek: vyplatí se nakupovat v Česku?

aktualizováno 
Srovnání cen nových motocyklů v různých evropských státech přináší zajímavá čísla. Odpověď na související otázku, zda se vyplatí koupit motocykl jinde než u nás, však není jednoznačná.

Suzuki B-King | foto: Suzuki

Výrazně posilující růst koruny vůči téměř všem měnám včetně eura způsobil snižování cen řady dovážených výrobků – motorky nevyjímaje. Kdysi nedostupné silné stroje západní provenience jsou v Česku levné jako nikdy v minulosti. Kolik za ně platí naši eurosousedé?

Pro porovnání jsme vzali ceny devíti různých zemí EU plus solitérní Švýcarsko. Jako referenční stroje posloužily populární modely japonské Velké čtyřky: Honda Fireblade - 15 let vyráběný litrový supersport, který letos nastupuje v inovované podobě, Yamaha R6 - se svými 135 koni nejostřejší šelma mezi sportovními šestistovkami, Suzuki B-King - léta očekávaný velký kulturista bez zbytečných kapot a Kawasaki ER-6n - lehce kapotovaný naháč pro začátečníky zastupující levnější modely.

Yamaha R6

Ještě před srovnáváním cen je třeba upozornit, že tento článek nechce být kalkulací výhodnosti dovozu motocyklů, ale především prostým porovnáním cenových úrovní jednotlivých států.

Původní ceny pocházejí od oficiálních importérů do dané země a je v nich započítána místní daň z přidané hodnoty. Pro jejich přepočet byl vzat aktuální kurz ČNB ze dne 14. 2. – střed (25,34 Kč/1 Euro). Jak si tedy stojí naši blízcí a vzdálení sousedé?

Sousední Německo má ceny na srovnatelné úrovni. Zato v sousedním Rakousku je cenová hladina podstatně vyšší – tomu na vině je zejména vysoká spotřební daň pro automobily a motocykly, tzv. NOVA (Neuwagen Verbrauchsabgabe).

Z podobných příčin jsou naprostým extrémem ceny motocyklů v Dánsku, které více než dvakrát překračují "evropské" zvyklosti. Důvodem je uvalení registrační daně pro vozidla, která dosahuje až 180 %...

Kawasaki ER-6n

Pohled na trhy románských zemí, tedy Francie, Itálie a Španělska, ukazuje, že ceny v jižní Evropě přibližně odpovídají situaci u nás.

Motorkám přející země nemají žádný zjevný společný rys. Překvapivě příznivé ceny jsou připraveny pro kupce v malém a rozvíjejícím se Lotyšsku. Velice nízké ceny najde zákazník také v jedné z nejbohatších zemí světa, ve Švýcarsku. 

Horkým adeptem na ráj motorek je ale Velká Británie. Ceny téměř všech zkoumaných modelů jsou zde nejlevnější z celé Evropy. Odvrácenou stranou mince motorkářova života ve Spojeném království jsou zase vysoké sazby povinného pojištění.

Každopádně jeden z nejsilnějších evropských motocyklových trhů svou silou dokázal stlačit ceny nových strojů výrazně dolů, kurz koruna - libra je příhodný a pro podnikavější jedince stojí za úvahu a další propočet, zda by se nevyplatilo novou motorku z ostrovů dovézt.

Motorkáři, kteří přemýšlejí o dovozu nového stroje ze zahraničí, musí počítat s tím, že od konečné ceny v dané zemi si odečtou tamní sazbu DPH, při dovozu do tuzemska ale musí zaplatit české devatenáctiprocentní DPH.

DPH (%) Honda Fireblade Yamaha R6 Suzuki B-King Kawasaki ER-6n
Česko (KČ)
DPH 19 %
349 900 279 900 359 900 169 000
Německo
DPH 19 %
13 760 11 295 13 290 6 595
cena v Kč 348 678 286 215 336 769 167 117
Dánsko (DK)
DPH 25 %
229 996 169 998 229 995 89 995
cena v Kč 781 986 577 993 781 983 305 983

Rakousko
DPH 20 %

16 190 12 995 15 799 6 999
cena v Kč 410 254 329 293 400 347 177 355
Velká Británie (GBP)
DPH 17,5 %
8 999 7 499 9 000 4 295
cena v Kč 307 514 256 256 307 548 146 769

Francie
DPH 19,6 %

13 800 11 200 13 699 5 999
cena v Kč 349 692 283 808 347 133 152 015
Španělsko
DPH 16 %
14 799 10 999 13 499 6 899
cena v Kč 375 007 278 715 342 065 174 821
Itálie
DPH 20 %
13 900 11 195 13 990 5 990
cena v Kč 352 226 283 681 354 507 151 786
Nizozemí
DPH 19 %
15 725 nezjištěno 14 862 6 747
cena v Kč 398 472 391 465 170 969
Švýcarsko (CHF)
DPH 7,6 %
20 990 18 420 21 407 9 740
cena v Kč 330 152 289 728 336 711 153 200
Lotyšsko
DPH 18 %
12 500 9 995 11 300 5 668
cena v Kč 316 750 253 273 286 342 143 627

Poznámky:
*pokud není uvedeno jinak, jsou ceny v eurech
*ceny v Dánsku jsou včetně až 180procentní registrační daně
*kurzy: 1 euro = 25,34 Kč, 1 CHF = 15,729 Kč, 1 DKK = 3,4 Kč, 1 GBP = 34,172 Kč

Ceny v tabulce jsou středem kurzu České národní banky, tzn. že nákup deviz a následný nákup stroje v cizině vyjde o něco dráž. Přihlášení nového dovezeného stroje u nás by se teoreticky výrazně prodražit nemělo, několik tisícovek však spolkne doprava, zvláště když ty nejvýhodnější země se nacházejí spíše dál než blíž.

Shrnuto, v zásadě kvůli 20 tisícům rozdílu se tato přece jen trochu pracná anabáze nevyplatí. Pokud by rozdíl byl větší, jako v případě dražších modelů a Velké Británie, pak ano. Je ale určitě dobré si předem zjistit, jak se k individuálně dovezeným novým motocyklům staví místní dovozce/jeho servisní síť, kterou určitě budete někdy potřebovat.

V zásadě se objevují dva přístupy: pokud jste motocykl zakoupili v oficiální síti daného výrobce, stroj má provedený předprodejní servis a příslušnou dokumentaci v pořádku, pak např. bezplatná záruční oprava není problém ani u nás (to je třeba případ Kawasaki).

Jiný výklad příslušných evropských směrnic ale umožňuje místnímu servisu odkázat vás s požadavkem bezplatné záruční opravy na vašeho konkrétního prodejce nebo přímo výrobce (např. Aprilia). Což je především obrana oficiálního importéra před šedými dovozci…

Honda Fireblade

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Tahat rovné linky zvládne jen málokdo, do grafického programu BMW se mohli...
Budoucnost motorek: tablet místo přístrojovky a křivé linky

Vývoj v motocyklové oblasti jde někdy zdánlivě nelogicky proti sobě, honbu za nejvýkonnějšími supersporty na druhou stranu vyvažuje stále větší poptávka po...  celý článek

Honda CMX 500 REBEL
Rebel je hodný jako beránek. Ideál pro slečny i motorkářský potěr

Rebelem je obvykle nazýván jedinec, který si neláme hlavu se zákony a pravidla mu mnoho neříkají. Prostě někdo, kdo umí tak trochu zlobit. Je tohle ale...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.