Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnávací test: malý vůz potřeby rodiny neuspokojí

  14:34aktualizováno  14:34
Dokud je pár bez dětí a nelimituje jej stav financí na účtu, pak se může při volbě vozu rozhodovat podle vkusu. Jiná situace však nastane, když chtějí několik let cestovat s dětmi. Naložit výbavu dokonce pro jedno jediné dítě do běžného vozu nižší střední třídy nemusí být zcela jednoduché.

Například kočárky jsou dnes zpravidla spíše robustnější konstrukce než naopak a do zavazadlových prostorů některých mini a malých vozů vůbec nejdou naložit. Když je dítě jedno, můžete ještě mnohé vyřešit tím, že sklopíte jedno ze zadních sedadel, ale když jsou děti dvě, tak se leckdy rodina dostane do stěží řešitelné situace: Co je opravdu nezbytné a co se prostě musí nechat doma. Pokud si do kolonky některého z vyhledávacích serverů na internetu zadáte slovní spojení rodinný vůz, vyběhne vám množství odkazů.

Téměř každý model každé automobilky je v prospektech charakterizován jako dobrý až ideální rodinný vůz. Vůbec přitom nezáleží na vnějších rozměrech vozu, jeho konstrukci a hlavně typu a tvaru zavazadlového prostoru. Proto jsme se rozhodli v praxi prověřit, jaký typ vozu je skutečně nejvhodnější pro čtyřčlennou aktivní rodinu, která vůz nejčastěji používá pro víkendové cesty a občas přes týden k jízdám na nákupy či k lékaři a podobně.¨

Česko má svá specifika
V Česku stále mnoho rodin jako rodinné auto používá letitý vůz, který vzhledem k nedostatku konkurence na našem trhu v totalitních časech bývá obyčejně značky

FABIA. při využití celého prostoru za sedačkami (tedy při shrnuté roletě) se celá sada zavazadel naložila. Kromě jízdního kola. To by v nedemontovaném stavu pravděpodobně dovnitř nedokázal umístit ani David Copperfield.
Škoda. Mnoho rodin tedy stále jezdí ve vozech Škoda 105 či 120, další poměrně významná část ve favoritech a feliciích. Přestože je dnes na trhu obrovské množství různých modelů, jako rodinné auto si stále mnozí volí nejmenší škodovku - tedy fabii v provedení hatchback. Karel Sklenář, vedoucí výrobkového marketingu firmy Škoda Auto vysvětluje, proč tomu tak je: "Fabia je produktem, který dokáže zasáhnout opravdu velký okruh zákazníků. Nebál bych se dokonce použít termínu auto pro všechny. V České republice patří mezi typické klienty především rodiny s dětmi."

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Škoda Fabia na prodej
na obřím portálu aut v ČR www.automodul.cz

Z vlastní zkušenosti víme, že pro rodinu s dvěma malými dětmi je do tohoto typu karoserie prakticky nemožné naskládat celou víkendovou výbavu, vůbec už nemluvě o potřebách na dovolenou. Proto jsme z testu předem vyloučili jak vozy s useknutou zádí, tak sedany s klasickým "kufrem". Tento typ vozu především proto, že i když má objem (udávaný v litrech) dostatečně velký, jeho tvar a především nakládací otvor do jisté míry limitují jeho využitelnost; zvláště ve chvíli, kdy do něho chceme umístit velké a neskladné předměty, jako je právě dětský kočárek. Je samozřejmě možné i v takových případech nákladní prostor zvětšit zejména díky střešnímu nosiči a na něm namontovanému boxu, avšak to nebylo předmětem tohoto testu.

Co připadá v úvahu
Jestliže se rodina bude rozhodovat pro nějaké auto, které je pro ni vhodné, a nebude chtít do nového vozu investovat více než zhruba pět set tisíc korun, zřejmě jí nejdříve přijde na mysl karoserie typu kombi. V tuzemsku se kombi vyrábí hned

BERLINGO. Všechna zavazadla vstřebalo berlingo rychle a snadno. Problém byl však s kolem. Bylo nutno zjistit, jak správně natočit řídítka. Nakonec se dovnitř sice i s rezervou vešlo. Hrozilo, že se při prudším zabrzdění sesune ke dveřím.
dvě - fabia a octavia. Zatímco Fabia Combi v současné době v podstatě v Evropě nemá konkurenci, a proto jsme do testu zařadili právě tento kombík, u octavie je situace jiná. V této třídě se od základního modelu kombi odvozují naprosto běžně. Nakonec jsme si zvolili zcela nový kombík - Peugeot 307 Break. Jenže je tu ještě další kategorie aut, o které se donedávna příliš nevědělo - malé užitkové vozy přebudované na osobní verze.

Ačkoli to při pohledu na jejich výšku nevypadá, jízdní vlastnosti těchto vozů se často již vyrovnají běžným osobním vozům, navíc mají k dispozici skutečně velkolepý litrový objem zavazadlového prostoru. Zatímco v Evropě především v její jižní části jsou taková auta k rodinným výletům využívána již řadu let, v Česku jsou jejich výhody objevovány až v poslední době.

Na trhu je jich dostatečný výběr. Na silnicích hodně často vídáme modely všech tří francouzských automobilek - Peugeot Partner, Citroën Berlingo i Renault Kangoo. Existují ovšem i další - například Fiat Doblo či Opel Combo. Nejprodávanějším vozem v této kategorii je Citroën Berlingo. Také proto jsme ho zařadili do testu. "Ukazuje se, že čím dál více tento typ vozu používají drobní a střední podnikatelé, kteří chtějí vozit jak náklad, tak lidi. Proto je daleko prodávanější osobní verze než nákladní, kde chybí druhá řada sedadel. Ten poměr je zhruba jedna ku devíti ve prospěch osobní verze," uvádí Martina Bedrnová z marketingového oddělení českého zastoupení firmy Citroën.

Co se nakládalo
Jelikož jsme o spolupráci při testování požádali jednu běžnou českou rodinu, s ještě ne roční dcerou a synem, který začíná chodit do školy, přizpůsobili jsme skladbu

PEUGEOT 307. Ukázala se výhoda dostatečně širokého hlubokého i vysokého prostoru. Vešel by se do něho pravděpodobně dvakrát větší náklad. Dokonce ani s kolem nebyl problém.
zavazadel jejich potřebám. Rodina Láskova sama žádný osobní vůz nevlastní. Pro rodinné cesty si obvykle půjčuje od známých vůz typu kombi. Do testovaných vozů jsme nakládali: kempinkový dvouvařič s propanbutanovou bombou, chladicí tašku, slunečník, dvě cestovní tašky střední velikosti, dvě tenisové rakety, pětilitrový soudek piva, spacák, kočárek a dětské jízdní kolo. Kromě toho se do auta musel vejít i psík. Výsledek testu dopadl nejlépe pro kombi střední třídy, stejný typ vozu navíc jako nejvhodnější vyhodnotili v hlasování čtenáři serveru iDnes.

Klady a zápory jednotlivých kategorií

malé kombi velké kombi malá dodávka
+ snadná manévrovatelnost, příjemný tichý interiér,velmi dobré jízdní vlastnosti, možnost za stejné peníze koupit mnohem lepší výbavu  dostatek prostoru pro posádku i zavazadla, dobré jízdní vlastnosti + pohodlné nastupování a vystupování na předních sedadlech, dostatek odkládacích prostor

- zavazadlový prostor vhodný spíše pro dvojici než pro rodinu

- vyšší pořizovací cena

- chybějící dveře za řidičem (možno dokoupit - pozn. red.), nezvyklý formát zavazadlového prostoru (menší hloubka, zato velká výška)

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.