Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnávací test: porotu nejvíce zaujal Renault Mégane

  12:57aktualizováno  12:57
- Z kvarteta vozů nižší střední třídy zaujal v přímém srovnání porotu nejvíce Renault Mégane 1,4 16V,o krůček za ním skončila Mazda 323 F 1,5 a třetí místo zabral Fiat Brava 1,2. Zatímco všechny tři zástupci zahraničního automobilového průmyslu hodnotila porota jako více či méně vyvážené vozy,v testu poslední Škoda Octavia 1,6 (55 kW) takovéto označení sklidila pouze při hodnocení designu.

Srovnávací test připravili redaktoři přílohy Auto Moto Mladé Fronty DNES spolu s redakcí pořadu České televize Jízda.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Renault Megane 
můžete koupit na www.automodul.cz

Škoda Octavia, která na domácím trhu jasně vede prodejní tabulky nižší střední třídy, zklamala motorem 1,6 (55 kW/75 k). Druhá nejslabší benzinová pohonná jednotka v nabídce Octavie (ještě méně kilow attů - čtyřiačtyřicet - má upravený, ale desítky let starý motor 1,4) vykázala nejmenší pružnost a největší spotřebu, porotě se jevila také hlučnější než konkurenti.

Kdo uvažuje o koupi Octavie s benzinovým pohonem a chce mít pod kapotou motor přinejmenším srovnatelný s konkurencí, neměl by sáhnout ani po typu 1,4, ani po slabším z dvojice motorů 1,6 (55 kW), který se zúčastnil srovnávacího testu. Silnější verze s výkonem 74 kilow attů (100 k) již v základní výbavě GLX však přijde na 409 900 korun.

»Kromě hluku a vysoké spotřeby mne Octavia se slabším motorem 1,6 zklamala na dálnici. Když jsem jel asi stotřicítkou a potřeboval zrychlit, abych mohl předjíždět, podřadil jsem na čtyřku, ale auto nezrychlilo,« říká člen laické poroty Daniel Bechný. Milejším překvapením byl motor Fiatu Brava, který z nízkého zdvihového objemu dává výkon šedesát kilow attů (82 k) při nízké spotřebě.

»Motor Bravy působí, jako by měl mnohem větší objem,« hodnotí další člen poroty, tentokrát odborné, Ivan Zatyko, zkušební technik v Ústavu silniční a městské dopravy v Praze. Právě tento nezávislý ústav všechny motory proměřil ještě předtím, než je porodci mohli bezprostředně srovnat na uzavřené letištní ploše. Z protokolů o měření vyplývá, že Brava zrychlí na sto kilometrů v hodině o tři vteřiny rychleji než Octavia.

Fiat navíc porotu zaujal nejen nejnižší spotřebou z testovaných aut, ale i malým hlukem. Přesto si nejvíce libuje ve vyšších otáčkách. Lepší hodnoty než Bravě a Octavii naměřili technici ÚSMD Mazdě 323 F a Renaultu Mégane. Mazda má výkon 65 kilow attů (90 k) a Mégane dokonce 70 kilow attů (95 k), přístroje však zaznamenaly navlas stejnou akceleraci z nuly na sto kilometrů v hodině.

O stupínek lepší hodnocení si vysloužil Mégane díky svému točivému motoru a nižší spotřebě, která se blížila výsledkům Bravy. Motor se i oproti Mazdě rychleji vytáčel a choval se pružněji. Z protokolů ÚSMD plyne, že například na čtvrtý rychlostní stupeň Mégane zrychluje lépe než japonský zástupce v testu.

Od auta se očekává nejen dobré zrychlení, ale ještě důležitější je okamžité zpomalení. Pracovníci ÚSMD si posvítili na brzdnou dráhu z rychlosti osmdesát kilometrů v hodině a se zkouškou se nejhůře vypořádal Fiat Brava. Jeho brzdná dráha byla s třiatřiceti metry nejdelší. O dva a půl metru méně potřebovala Octavia, o další půlmetr méně stačil k zabrzdění Mazdě 323 F.

Nejrychleji zastavil Renault Mégane stačilo mu 29,7 metru, což je o téměř tři a půl metrů méně,než potřebovala Brava. Porovnání podvozků srovnávaných aut se zaměřilo na jejich bezpečnost a na jízdní komfort. Nejlepší chování vykazovala v zatáčkách a v losím testu Mazda.

»Z té jsem měl největší radost, její podovzek je tvrdý a v zatáčkách naprosto přesný,« zhodnotil chování Mazdy redaktor televizního pořadu Jízda Jakub Stehlík. Jen o málo pozadu zůstal Mégane, který se hlavně v losím testu, jenž simuluje náhlé vyhnutí překážce,sice naklonil, ale z jízdní stopy nijak nevybočil. Ani o ostatních dvou autech nelze říci, že by se v zatáčkách chovala jinak, než si řidič přeje, a lze je bez problémů zařadit mezi vyspělé a bezpečné podvozky.

Z Bravy však v zatáčkách přece jen byla cítit malá nejistota a Octavia se v losím testu trochu přetáčela. Trochu jiné hodnocení podvozků je podle komfortu. Zatímco Mazda je svým sportovním charakterem nadmíru bezpečná, neuspokojí všechny,kdo jezdí hodně po českých a moravských městech, kde se to hemží výmoly, železničními přejezdy a kočičími hlavami.

Na těch se japonský vůz dost otřásá. Opakem je Mégane, který si poradí se všemi nerovnostmi elegantně. Jen na příčných překážkách se nárazy přenášejí do volantu. Brava i Octavia jsou v komfortu mezi měkkým Méganem a tvrdou Mazdou kompromisem. Při porovnání vnitřního prostoru a kufru opět pomohly výsledky naměřené nezávislou zkušebnou ÚSMD.

Nejširší je na předních sedadlech Fiat Brava, který i vzadu těží z velkoryse pojaté kabiny. Nejvíce místa na zadních sedadlech má shodně Mazda a Renault. Fiat je třetí, žalostně málo místa je pro kolena ve Škodě. V místě pro dolní končetiny,kde rozhoduje o pohodlí posádky každý milimetr, ztrácí Octavia na nejlepší dvojici sedm centimetrů.

Cenu za nápaditost zaslouží Mazda, která jako jediná z porovnávaných vozů nabízí posunovací zadní lavici. Ta je praktická pro případné zvětšení prostoru pro zavazadla na úkor místa na zadních sedadlech. Mazda však o tři centimetry zaostala za ostatními v prostoru pro hlavy pasažérů ve druhé řadě sedadel.

V porovnání zavazadlových prostorů vše hovoří ve prospěch Octavie. T éměř dvě stě litrů navíc oproti všem třem konkurentům nezastíní ani ne zrovna nízká hrana kufru. T u má nejníže Mazda 323. U škodovky je výborný nejširší otvor vedoucí k zavazadlům, naopak Méganu ubírají na praktičnosti zadní svítilny, které zužují přístup k zavazadlům přímo nad nárazníkem. Když hovoří peníze, tak na první pohled ve prospěch Fiatu Brava - přijde na 334 900 korun.

Nejdražší Renault Mégane sice stojí 409 tisíc korun, ale v základní výbavě má čtyři airbagy, ABS, centrální zamykání a elektrické stahování oken. Stejně vybavená Brava by přišla na 393 tisíc, Octavia by stála 423 tisíc a cena Mazdy by přesáhla hranici čtyř set padesáti tisíc korun.

Mégane potom už není nejdražší, ba naopak. Navíc jako první vůz nižší střední třídy se Mégane už i v provedení pro Českou republiku přiblížil standardní výbavě vyspělých zemí. Na západ od Aše je totiž čtveřice airbagů a ABS v základní výbavě většiny vozů nižší střední třídy běžným jevem, na domácím trhu je však Mégane v tomto ohledu průkopníkem.

Při dalších cenových srovnáních hovoří nižší sazba povinného ručení pro Bravu s motorem 1,2, pro Octavii zase některé levnější náhradní díly a lacinější havarijní pojištění. Škoda má i nejhustější tuzemskou servisní síť.

Kdo hodně cestuje po západní Evropě, může počítat s lepším servisním zázemím Mazdy, Fiatu i Renaultu. Japonská Mazda má jako jediná mezi srovnávanými vozy tříletou záruku. Octavia je v tuzemsku jasným bestsellerem své třídy a její cena jako ojetiny bude klesat nejpomaleji.

Měření AUTO MOTO

Model

Fiat Brava 1.2

Škoda Octavia 1.6/55 kW

Mazda 323 F 1.5

Renault Mégane 1.4/16V

Zrychlení 0-100 km/h (s)

14,0

17,3

13,2

13,2

Zrychlení 0-400 m (s)

19,1

20,4

18,7

18,7

Zrychlení 0-1000 m (s)

35,4

38,1

34,8

34,5

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

14,8

14,1

13,4

12,2

Zrychlení 0-100 (V.) 80-130 km/h (s)

33,0

36,0

29,3

29,5

Brzdná dráha z 80 km/h (s)

33,1

30,6

30,2

29,7

Hodnocení odborné poroty

Model

Fiat Brava 1.2

Škoda Octavia 1.6/55 kW

Mazda 323 F 1.5

Renault Mégane 1.4/16V

MOTOR a PŘEVODOVKA

Pružnost motoru

8

6

8

9

Převodovka

8

7

9

7

Spotřeba v testu

9

5

7

9

KAROSERIE a INTERIÉR

Prostor na př. sedadlech

8

8

8

7

Prostor na zad. sedadlech

7

4

9

8

Využití kufru

7

9

7

7

Výhled z vozu

8

7

8

8

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti

8

7

9

8

Řízení a ovladatelnost

8

8

8

8

Tlumení nerovností

7

7

6

8

Brzdy

7

8

8

8

CELKEM

85

76

87

87

Hodnocení laické poroty

Model

Fiat Brava 1.2

Škoda Octavia 1.6/55 kW

Mazda 323 F 1.5

Renault Mégane 1.4/16V

MOTOR a PŘEVODOVKA

Pružnost motoru

7

6

9

9

Převodovka

7

8

8

8

Spotřeba v testu

9

6

8

9

KAROSERIE a INTERIÉR

Prostor na př. sedadlech

9

8

9

9

Prostor na zad. sedadlech

7

5

9

9

Využití kufru

8

10

9

8

Výhled z vozu

8

9

9

9

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti

7

7

9

9

Řízení a ovladatelnost

7

7

9

9

Tlumení nerovností

7

8

6

7

Brzdy

7

8

8

8

CELKEM

83

82

93

94

Fiat celek

Autor:




Nejčtenější

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Opel Insignia
Nová insignia v testu: velký opel nabídne náramné svezení

Evropská komise před pár dny schválila převzetí Opelu koncernem PSA. A Francouzi si mnou ruce, v insignii dostali skvělé auto, které je rovnocenným konkurentem...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.