Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Srovnávací test: trpaslíci předčí Felicii jen ve městě

  14:29aktualizováno  14:29
- Tuzemský automobilový trh se nese ve znamení souboje Škoda Felicia proti všem. Právě proto se na startovací dráhu srovnávacího testu tentokrát proti Felicii postavila dvojice novinek mezi minivozy - Fiat Seicento a Daewoo Matiz. Nic nevadilo, že Felicia podle zavedeného škatulkování patří mezi vozy kategorie "malé". Všechny tři totiž spojuje to nejdůležitější - jejich cena.

Nejlevnější Seicento stojí 209 900 korun, základní Matiz přijde na 210 900 korun a konečně akční model Felicia X.LINE (40 kW) se prodává za 214 900 korun. Protože dlouhodobým testem MF DNES projíždí nejžádanější Felicia s padesátikilowattovým motorem (od 243 900 korun), nebyly motory nosným bodem srovnávacího testu. Mnohem důležitější bylo například srovnání jízdního pohodlí, využití zavazadlového prostoru, manévrovatelnost a jízdní vlastnosti.
Ukázalo se, jak velkou výhodou minivozů jsou jejich malé rozměry. Uměle vytvořená mezera 4,2 metru v řadě stojících aut řidiče Felicie hodně potrápila. Nejenže s vozem dlouhým 3883 milimetrů trvá popojíždění déle, ale i chybějící posilovač řízení dělá z parkování auta s těžkým motorem kulturistický počin. U obou miniaut při parkování nepřítomnost posilovače řízení nevadila, lehké pohonné jednotky práci s volantem neztěžovaly. "Já se nedivím, že některá žena parkování s Felicií raději vzdá a zaparkuje o blok dále, než aby se s volantem dřela," komentoval ztuha jdoucí řízení Ladislav Hynek z Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). To malý Fiat (3320 mm délky) vklouzl do vymezené mezery jako klíč do zámku. U o něco delšího Daewoo byl jediným problémem špatný přehled za zkosenou přídí. "Že jsem tam měl ještě třicet centimetrů místa?" divil se Ladislav Hynek po zaparkování Matize. "Je těžké určit, za jak dlouho se řidič u tohoto auta naučí správně odhadovat vzdálenosti." Podstatnou roli při parkování hraje i poloměr otáčení. Fiat Seicento je na tom o pár centimetrů lépe než Daewoo Matiz. Felicia však potřebovala při otočení o sto osmdesát stupňů o celou svou šířku více prostoru než minivozy.
Když se auta seřadila těsně vedle sebe, přišlo na řadu srovnání pohodlnosti nastupování na přeplněném parkovišti. Na výbornou obstál Matiz. Jeho sedadla jsou výš než u konkurence, což ocení hlavně starší cestující. Opakem je Felicia, do které řidič i spolujezdci hluboko zapadnou a o to je pak vystupování náročnější. Seicento se zařadilo někam doprostřed, jeho nevýhodou jsou hlavně delší dveře, podél kterých je třeba se protáhnout.
Ačkoliv Daewoo Matiz patří podle svého původu mezi minivozy, svým obdivuhodným vnitřním prostorem spíše konkuruje Felicii. Tuzemská stárnoucí královna přitom patří ke špičce své třídy (viz srovnávací test v AUTO MOTO 19. 8. 1998). Matiz je však zvláštní svým pětidveřovým provedením a vyšší karoserií. Seicento má homologaci jako vůz 2+2, což znamená, že zadní sedačka je brána jako nouzová. A proto nikdo nemůže počítat s tím, že by Seicento využíval pro pravidelný převoz více než dvou osob. Menší rozměry Fiatu jsou znát i při porovnání místa na předních sedadlech, kde Matiz nabízí prostor i pro vzrostlejší pasažéry.
Zajímavé bylo i přímé porovnání zavazadlových prostorů. Jasným vítězem je pochopitelně největší Felicia, druhé Seicento přesvědčilo jak objemem, tak i využitelností zavazadlového prostoru. Nejmenší Daewoo trpělo malým přístupovým otvorem, prohrálo i při rozšiřování zavazadlového prostoru sklopením zadních sedadel. Zatímco u prvních dvou jmenovaných stačí jednoduše vyjmout hlavové opěrky a sedadlo sklopit, u Matize musí řidič vzít do ruky šroubovák. Podle návodu k obsluze totiž neexistuje jiný způsob, jak vyndat zadní opěrky hlavy, než je vysadit po odjištění dvou pojistek právě šroubovákem.
Hodně se diskutuje o kvalitě zpracování u malých vozů, která většinou pokulhává za většími automobily. Zatímco Felicia patří k slabšímu průměru, příjemně překvapil Fiat. Dílenské zpracování předchozího Cinquecenta nebylo nejlepší, nyní s ním hodně kontrastovaly použité materiály i kvalita zpracování. To se projevilo třeba i na celočalouněném zavazadlovém prostoru. To Matiz má na podlaze jen kus mačkavého koberce a chybí mu madlo na zavírání. Seicento posbíralo body za uspořádání interiéru, nabízí dostatek odkládacích ploch, široké kapsy ve dveřích a odvážně řešenou palubní desku. Matiz má z porovnávané trojky zase nejlepší sedačky, u Felicie se do nich člověk hluboce propadne, Seicentu chybí výraznější boční vedení. Pro všechny tři srovnávané vozy platí, že se při jízdě na městských kostkách interiér rozdrnčí.
Zatímco v zahraničí slouží minivozy a koneckonců i Felicia spíš jako druhé auto do rodiny a na nákupy do města, v Česku se s těmito vozy jezdí i na delší cesty. Nejhůře se ovládá Felicia, kde je absence posilovače znát i při jízdách mimo město. Řidič musí vyvíjet větší sílu a dávat větší pozor na to, kam auto jede. "Seicento jede jak po kolejích, poslouchá na každé hnutí volantu. Oproti Daewoo a Škodě má však pedály příliš blízko u sebe," hodnotí vozy Ladislav Hynek po několikanásobném projetí slalomem a po několika vyhýbacích manévrech v takzvaném losím testu. "U Felicie se člověk při řízení nadře, Matiz je zase hodně nervózní, na vině je nejspíš jeho vysoké těžiště. To se negativně projevuje i při jízdě na samé hranici fyzikálních zákonů. Matizu se v losím testu dokonce zvedalo zadní vnější kolo." Seicento i Felicia byly ohodnoceny v jízdních vlastnostech stejně, byť každé si vybojovalo body po svém. Felicia díky většímu a jistějšímu vedení, Seicento zase pro svoje takřka motokárové vlastnosti.
V testu srovnávaná padesátikilowatová Felicia měla nad oběma vozy motorově navrch, slabší motor v levnějším provedení X.LINE však takovou dynamiku a výkony pochopitelně nemá. Přesto je výkonnější než oba konkurenti, za zmínku stojí hlavně vysoký točivý moment. V akceleraci a testu maximální rychlosti u Matize a Seicenta vítězilo Daewoo, v praktických zkouškách na dálnici však oba motory rychle ztrácely dech při sebemenším stoupání. Při delších cestách se na jízdním pohodlí řidiče a pasažérů projevil i vnitřní hluk, kterým trpí hlavně Felicia, nejlépe v tomto ohledu vyšel ze srovnání Fiat.
Neopomenutelným faktem srovnání minivozů a malého auta je i otázka bezpečnosti. "My máme takovou zkušenost, že ve větších autech dopadla pro posádku nehoda vždy lépe než v autě menším," říká Ladislav Hynek. Vzhledem k chybějícím deformačním zónám by bylo ideální, aby v minivozech nechyběly dvojice předních i bočních airbagů. To by však jejich cena šla prudce nahoru. Navíc boční airbagy zatím v příplatkové výbavě nemá žádné ze srovnávaných vozidel. U minivozů je zvlášť děsivá představa bočního nárazu, byť mají všechny tři porovnávané automobily bezpečnostní výztuhy ve dveřích.

 

Hodnocení srovnávaných aut

Model

Fiat Seicento S

Daewoo Matiz S

Škoda Felicia

KAROSERIE A INTERIÉR

Prostor na předních sedadlech

5

7

8

Prostor na zadních sedadlech

3

7

8

Přístup na přední sedadla

7

9

5

Přístup na zadní sedadla

4

8

8

Sedadla

5

7

5

Využití zavazadlového prostoru

7

6

9

Přístup k zavazadlovému prostoru

8

5

8

Výhled z vozu

9

5

8

Vybavení interiéru

9

6

8

Dílenské zpracování

7

5

7

Celkem

64

65

74

PODVOZEK

Jízdní vlastnosti (v běžném provozu)

8

6

8

Jízdní vlastnosti (v krajních mezcích)

7

5

7

Řízení a ovladatelnost

9

7

5

Tlumení nerovností

7

5

7

Brzdy

8

7

8

Celkem

39

30

35

MOTOR A PŘEVODOVKA

Výkonová charakteristika

6

7

9*

Pružnost

6

8

9*

Řazení/odstupňování převodovky

6

4

6*

Hluk

8

7

6*

Celkem

26

26

30*

Poznámka: Hodnocení je stupnicí od 1 (zcela nevyhovující) do 10 (špičkový). Hodnocení je výsledkem testovacích jízd tří řidičů (vedoucího zkušebních řidičů ÚVMV a dvou redaktorů MF DNES); *motor s výkonem 50 kW

Mléčná čokoládová tyčinka znamená pro dítě malou kalorickou bombu.

Tuto značku mohou mít pouze produkty ekologického zemědělství, kterou uděluje a garantuje komise ministerstva zemědělství.

Obsluha doporučuje zpočátku jen tři minuty kyslíkového osvěžení.

Pasta Clinomyn ya 63,50 Kč.

Autor:




Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.