Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

SsangYong Actyon v testu, který je možná poslední

  13:00aktualizováno  13:00
Čtete možná poslední test auta exotické značky Ssangyong. Model actyon patří k těm nejpozoruhodnějším. Terénní kupé, kdo to kdy slyšel...

Korejská automobilka se vryla řidičům do paměti roztodivnými designérskými kreacemi. Spíše se nelíbily, ale rozhodně byly k nepřehlédnutí. Náš test malého kupé-teréňáku je možná jedním z posledních na světě.

Krize útočí

V uplynulých dnech zažádala automobilka o ochranu před věřiteli, zastavila výrobu a čeká, co vymyslí vedení čínského kolosu SAIC, který značku vlastní. Kdoví, zda se výroba ještě vůbec rozběhne.

Český trh o moc nezchudne. SsangYongů se loni prodalo míň než Maserati (ale třeba víc než třeba cadillaců a lancií). Nyní je v Česku k mání pár posledních skladových actyonů. Pokud po ssangoyongu nezdolně zatoužíte, na přání vám ho z Koreje dovezou. Čekací doba je ale 3-4 měsíce. Tedy, pokud se rozjede výroba.

Nepřehlédnutelný

Marketéři vymysleli actyonu speciální kategorii SUC (Sport Utility Coupé), obvykle se takovému kočkopsu říká crossover.

SsangYong je na silnici stejně nepřehlédnutelný jako ferrari a je skoro stejně tak vzácný. Když na vás špičatý čumák actyonu vykukuje zpoza chroští, napadá vás spíše přirovnání k ohroženým druhům zvířat, ale to posoudí každý sám...

Jen připomeňme, že neortodoxně vypadající auto je vlastně prvním kupé tereňákem. Když s podobně tvarovanou karoserií přijelo BMW X6, byl z toho velký humbuk. Ale actyon tu byl opravdu dřív.

Auto plné rozporů

Zvenku je to velké a bachraté - i když vcelku dynamické, uvnitř je to zase docela malé a do kufru toho dáte žalostně málo. Nemilá překvapení pokračují: ssangyongy jako jedny z mála v moderním automobilovém světě bezvýjimky vyznávají konstrukci s nosným rámem, který zdobí ty nejodolnější teréňáky dobré pro výlety do Karpat a ještě výš (v plánu pro letošek ale byl už i první model se samonosnou karoserií), co ale s tím u actyonu, který má podvozek sice zvýšený až 18palcovými koly, ale světlou výškou pouhých 189 milimetrů.

Rámová čtyřkolka, s pevnou zadní nápravou ale naznačuje, že nějaké otloukání na českých cestách by auto mohlo přežít bez úhony.

Podle pravítka (a kružítka)

Avantgardní interiér ladí s šokujícím exteriérem. Je namalovaný hezky a netradičně. Ovladače shromážděné v kruzích je na hranaté přístrojovce třeba zpočátku hledat, platí jednoduchá poučka: jsou přesně na opačné straně, než kde je mají "normální" auta.

Nízká střecha a mohutný rám pod podlahou se podepsaly hlavně v nabídce místa na zadních sedadlech. Snižující se kupé střecha klesá víc než je únosné, vzadu odvezete tedy nejvýš děti. Nebo bude dospěláky bolet za krkem, v ostatních směrech je naštěstí místa dost.

Dozadu nevidíte skoro nic, že tam je okno, je vám při parkování vlastně k ničemu; chce to cvik, dobrý odhad, nebo parkovací senzory. Aspoň že na zrcátkách se nešetřilo a jsou hezky velká.

Hlavně řidič se spolujezdcem ocení hodně pohodlné sedačky, podrží vás při docela velkých náklonech v zatáčkách a poberou i mohutné tělo.

Rozmáchle moderní tvary moc neladí s ovládáním, které nemá daleko k drsňáckému offroadu. Na řidiče čeká velký a tlustý volant a obrovitá řadicí páka. Rychlosti občas hledáte, ale není to nic tragického.

Actyon označuje Ssangyong jako kupé asi hlavně aby omluvil miniaturní kufr. Když ještě zatáhnete roletku, je to tak na tašku s notebookem a svačinu. Přesně se tam vejde 321 litrů věcí, skoro stejně jako do fabie (300 litrů).

Může se hodit

Nové i ojeté automobily SsangYong můžete koupit na www.automodul.cz

Podlaha kufru sice zařezává s horní hranou nárazníku, ale je to vlastně jedno, do takové výšky stejně nic velkého tahat nebudete. Víko prostoru pro zavazadla je navíc docela těžké a otevírá se v malém úhlu.

A rada na závěr. Do kufru se dostanete tak, že zmáčknete znak ssangoyngu na zádi.

Pracant

Pod kapotou drnčí turbodiesel osazený vstřikováním a elektronikou, kterou dodal Mercedes. Nic jiného v Česku k mání do actyonu není. Motor s common-railovým vstřikováním nafty třetí generace si musí poradit se dvěma tunami materiálu, moc se ani nezadýchá. Před rozvášněním všech 141 koní vás ale odradí offroadovsky houpavá jízda.

Než se zahřeje, je to koncert pro mechaniku čtyř válců a kupy dalšího železa. Když se dostane na provozní teplotu, je to o poznání lepší. Motor ale vůbec nemá rád změny režimů. Notuje si tak se silničními schopnostmi actyonu - tak trochu v rozporu se jménem je mu nejlíp při ladném plutí krajinou. 310 newtonmetru je zde hlavně na práci, než ke sportování.

Hlavně klid

Přes nerovnosti asfaltového koberce se actyon přenese s přehledem, ale jízdu po silnici doporučujeme především rozvážnou. Terénní schopnosti podtrhují velmi dobré nájezdové úhly, ale pozor na malou světlou výšku.

Za běžných podmínek preferuje pohon zadní nápravu. Elektricky přiřaditelný pohon všech kol s redukční převodovkou volíme knoflíkem na středovém tunelu.

Tuhá zadní náprava dává podvozku při razantní jízdě spíše drncavější charaktristiku, ale není no nic co by se nedalo přežít.

V zatáčkách to chce to trochu zvyku, odvahy a míň emocí. Vysoké těžiště uděluje actyonu velké náklony. Hodně brzy se probouzí k činnosti ESP. Zasahuje velmi razantně a má pocitově snahu auto při každém razantnějším průjezdu zatáčkou, kde je mokro nebo štěrk, roztancovat.

Řízení je spíš přibližné, chybí mu jakákoliv přesnost, ale to od teréňáku tak nějak čekáme. Řadit není třeba moc často. Při normálním, převážně městském ježdění se vejdete do deseti litrů spotřeby, na dálnici a v terénu je to víc. Kdyby nechyběla v převodové skříni šestka, dalo by se jezdit i úsporněji.

Pro rozjezdy do kopce a pro ty, kteří si se spojkou moc netykají, je připravená příjemná funkce, která při uvolňování spojky zároveň automaticky přidá plyn (asi na 1300 otáček) a auto polehoučku rozjíždí.

Nebudou!

Jestli zaujme vzhledem, je otázka, určitě ale naláká cenou. Ceníková základní je necelých 500 tisíc. Nejvybavenější je o sto tisíc dražší. I přes diskutabilní přepravní schopnosti se dá pořídit jako "eN-jedničkový" náklaďák a tedy bez DPH. Tereňák za kterým se každý ohlédne pod půl milionu, to je zajímavá nabídka. A celá ulice bude zkoumat, co to máte za auto...

Není žádná chudobka, v ceníku má kromě ABS, ESP, čtyř airbagů, parkovacího asistenta, a třeba i klimatizace, položky výbavy, které byste nečekali, třeba vyhřívání čelního skla pod stěrači, nebo automatické stěrače. Zajímavou funkci má tlačítko na dálkovém ovládání centrálního zamykání. Řidič může na dálku aktivovat alarm, jestliže se v blízkosti vozu pohybuje zloděj, nebo je potřeba přivolat pomoc.

SsangYong Actyon v číslech

pohon

4 x 4
motor čtyřválcový turbodiesel common-rail
zdvihový objem (ccm) 1998
max. výkon (kW / k) 104/141
max. krouticí moment (Nm) 310
max. rychlost (km/h) 163
nájezdové úhly vpředu/vzadu/ světlá výška 26º/29º/189 mm
spotřeba město/mimo/kombi. (l/100 km) 10,4/6,3/7,8
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4455 x 1880 x 1735 x 2740
objem kufru / palivové nádrže (l) 321/75
provozní/celková hmotnost (kg) 1956/2520
pneumatiky 225/75 R16
základní cena (Kč) 499 980






Nejčtenější

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Další z rubriky

Elektrický Swincar nezastaví žádný terén
VIDEOTEST: Terénního pavouka na baterky nezastaví žádný terén

Ta čtyřkolová šílenost se jmenuje Swincar. Elektrického šplhavce, který pokoří snad každý terén, jsme vyzkoušeli.  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.