Neotřelá volba pro automobilové labužníky: Ssangyong Rexton

  12:37
Na první pohled vás tento asijský obr ničím neohromí. Naopak, spíš vzbuzuje nedůvěru. Má zastaralý design, interiér z 80.let minulého století a prapodivnou cenu. Ale stačil jeden týden a naše předsudky šly stranou. Tento exot má totiž dobrý podvozek, famózní dvoulitr a nakonec i skvělou cenu.
Ssangyong Rexton

Ssangyong Rexton | foto: Roman Švidrnoch, MF DNES

Pro mě osobně je to největší překvapení posledního roku. Když testovací auto přivezl kolega, nevěřil jsem ssangyongu ani minutu. Zastaralý design, legrační křídlo pátých dveří na způsob tuningu z tržnice i mírný závan plastů z interiéru či jejich občasné nezačištěné hrany (na místech, kam není vidět), to rozhodně nebudilo dobrý dojem. A taky ten divný název.

Po týdnu soužití jsem však úplně obrátil a všechny mé obavy se ukázaly jako bezvýznamné. Hlavní je, že auto velikosti Toyoty LandCruiser nebo Jeepu Grand Cherokee má skvělý motor, fajn podvozek a v měřítku třídy i výbornou cenu.

Ssangyong Rexton

Když jsem jen zběžně nahlédl do ceníku, vyděsil jsem se: 820 tisíc korun za vůz neznámé značky, byť skoro 4,8 metru dlouhý ? Za ty peníze přece koupím třeba renomovaný Hyundai Santa Fe ve slušné výbavě. Jenže jak se ukázalo, rexton je jiné auto. Je to totiž offroad na poctivém rámu, stejně jako třeba Jeep Wrangler nebo Nissan Pathfinder.

Rám se ovšem kombinuje s tuhou zadní nápravou jen v nižší ze dvou výbav, v naší vyšší už je osmiprvková zadní náprava, takže funguje překvapivě dobře i na silnici. Vepředu má rexton lichoběžníková ramena, což je pro offroad lepší než klasické zavěšení McPherson. Redukční převodovka zase zaručí možnost pomalé jízdy s dostatkem "krouťáku" i v terénu, kde oceníte i hodně nadprůměrnou světlou výšku 26 centimetrů.

A rozbité cesty? Ty rexton doslova miluje. Na svých obřích kolech přeskáče všechny díry jako pravý offroad. Čím rychleji, tím více plujete jako na polštáři.

Ssangyong Rexton
Ssangyong Rexton

To vše zcela mění pohled na jeho cenu. Rexton je totiž minimálně o 200 tisíc levnější než zmíněná konkurence nebo velká terénní SUV jako třeba VW Touareg. A přitom motor tohoto stroje si s turbodiesely VW nezadá. Reklamám automobilek obvykle nevěřím, ale tady bych věřil i tomu, že motor skutečně ladili tak, aby měl skvělý zátah v nízkých otáčkách (prý kvůli jihokorejským silnicím, plným serpentin a ostrých stoupání).

On totiž funguje vážně výborně. Z klasického objemu dvou litrů vytěžili konstruktéři nadprůměrných 114 kilowattů, které auto vystřelí jak z praku a hravě jej přinutí jet maximální povolenou rychlostí. Při ní točí motor 2 800 otáček, lehce jede i stošedesátkou (3 000 ot.).

Plně naložený sedmimístný rexton se nezadýchá ani v dálničních stoupáních. Když přišlápnete, jednoduše prostě táhne dál.

Korejci překvapivě nelžou o spotřebě jako jiné značky. Slibují průměrných 9,4 litru, jezdili jsme za 10. To je na takového mastodonta celkem fajn.

Temperament netlumí ani pětistupňový automat od Mercedesu. Počtem rychlostí se sice nemůže rovnat moderní konkurenci, funkčně však nezaostává v ničem. Řadí tak hladce, že o tom vůbec nevíte. A hlavně: devět z deseti mechaniků, kteří se na převodovky specializují, vám na něj bude přísahat, co se týče kvality provedení a výdrže.

Interiér je, pravda, trochu de mode. Ale nic strašného to není. Typický je pohled na palubní desku, uprostřed níž trůní klasické digitálky v samostatném rámečku, přesně jak to dělávali Japonci před patnácti lety. A chybí i palubní počítač, stejně jako donedávna v japonských vozech. Tlačítka ovládání rádia na volantu jsou jako z "osmdesátek", ale jde o moc hezké retro. Malinko horší je pouze výškově stavitelný volant, ale problém najít ideální pozici za volantem jsme v praxi neměli.

Ssangyong Rexton

Daní za rámovou konstrukci je trochu stísněný interiér na místě řidiče i vzadu. Dvě sklápěcí sedačky v kufru jsou dobré jen pro děti, dospělí nemají kam dát nohy. Zato se sedí hodně vysoko, to je pro rámové offroady také typické, stejně jako větší náklony v zatáčkách. Ale opět žádná hrůza. V rextonu vůbec nehledejte elektronické funkce typu hlídače jízdních pruhů, ale třeba vyhřívání sedaček ani USB port pro přehrávání hudby nechybí.

Ssangyong Rexton

motor: turbodiesel 2.0 l
max. výkon: 114 kW/3 400-4 000 ot.
max. točivý moment: 360 Nm/1 500-2 800 ot.
prům. spotřeba: 9,2/10 l/100 km
rozměry: 4 755/1 840/1 900/2 835 (délka/výška/šířka/rozvor v mm)
světlá výška: 260 mm

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Přípravář staveb/rozpočtář

PAMÁTKY TÁBOR, s.r.o.
Jihočeský kraj
nabízený plat: 40 000 - 50 000 Kč

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...