Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky se zatím neshodly na obraně proti stáčení tachometrů

  21:20aktualizováno  21:20
Automobilky se začínají bránit snahám o přetáčení tachometrů u ojetých vozidel. Jednotný postup v této oblasti však dosud nenašly. Nejčastějšími metodami jsou zamykání přístupu do paměti řídící jednotky nebo elektronické servisní knížky.

Stáčení tachometrů patří k velmi častým podvodům na českém trhu s ojetými vozy. | foto: SME.sk

Podle odhadů společnosti Cebia mají podvodně snížený počet najetých kilometrů až dvě pětiny ojetých aut v tuzemsku. Snížením počtu ujetých kilometrů může prodejce zvýšit cenu vozu až o desítky tisíc korun. Magickou hranicí je přitom 160 tisíc najetých kilometrů. I přes snahu některých zákonodárců není stáčení tachometrů považované za trestný čin, jako je tomu například v Německu.

K větší ochraně zájemců o ojeté vozy se rozhodla Škoda Auto, která má na domácím trhu největší podíl. Automobilka bude u nové octavie blokovat přístup do paměti vozidla. Následně pak nebude možné žádným diagnostickým prostředkem přistupovat ke stavu kilometrů či k datům imobilizéru.

"Tato ochrana by měla zaručit, že nebude možné žádným softwarovým prostředkem stav kilometrů falšovat. Teoreticky to samozřejmě možné je, ale jedná se o natolik komplikovanou a nákladnou operaci, že její případné zvládnutí by stejně nemohlo být rentabilní," uvedl mluvčí Vítězslav Pelc. Stejný princip Škoda zavede i u dalších nových modelů. Další koncernové značky podobnou ochranou zatím nedisponují.

Přístroje vozů Opel jsou podle mluvčího Martina Hejrala proti přetáčení chráněny technologiemi, které těmto aktivitám efektivně zabraňují a případné pokusy o narušení systému registrují. "I proto se u našich modelů nesetkáváme s reklamacemi na nesoulad mezi udávanými a počítačem indikovanými kilometry. Detaily těchto technologií ovšem z pochopitelných důvodů nezveřejňujeme," vysvětluje Hejral.

Například BMW u vozů uvedených na trh od konce roku 2008 eviduje veškerá servisní data v elektronické knížce. Součástí je i evidence stavu ujetých kilometrů. Poslední dva roky eviduje servisní historii on-line i Toyota, která podle mluvčího Tomáše Vaňka transparentně zobrazuje historii servisních návštěv evidovaných v autorizované servisní síti Toyota & Lexus v ČR i na Slovensku na svých internetových stránkách. Po zadání VIN se majiteli zobrazí základní technický popis jeho vozidla, název autorizovaného servisu a datum a evidované kilometry návštěvy servisu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Valeo XtraVue
VIDEO: Volný prostor předjíždění si ověříte z kamery toho vpředu

Až budou auta připojená k internetu, propojená mezi sebou a se vším kolem (platforma V2X), bude možné předejít mnoha patáliím na silnici. Valeo představilo...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Legendární Crocker jde na jaře do dražby, továrna v Kalifornii jich vyrobila...
Modrý Mauricius mezi motorkami jde do dražby. Cena je 15 milionů korun

Americký veterán Crocker V-twin je ve světě motocyklů podobnou legendou, jako je mezi sběrateli známek Modrý Mauricius. V aukci Bonhams se za motocykl se...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.