Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Automobilky se zatím neshodly na obraně proti stáčení tachometrů

  21:20aktualizováno  21:20
Automobilky se začínají bránit snahám o přetáčení tachometrů u ojetých vozidel. Jednotný postup v této oblasti však dosud nenašly. Nejčastějšími metodami jsou zamykání přístupu do paměti řídící jednotky nebo elektronické servisní knížky.

Stáčení tachometrů patří k velmi častým podvodům na českém trhu s ojetými vozy. | foto: SME.sk

Podle odhadů společnosti Cebia mají podvodně snížený počet najetých kilometrů až dvě pětiny ojetých aut v tuzemsku. Snížením počtu ujetých kilometrů může prodejce zvýšit cenu vozu až o desítky tisíc korun. Magickou hranicí je přitom 160 tisíc najetých kilometrů. I přes snahu některých zákonodárců není stáčení tachometrů považované za trestný čin, jako je tomu například v Německu.

K větší ochraně zájemců o ojeté vozy se rozhodla Škoda Auto, která má na domácím trhu největší podíl. Automobilka bude u nové octavie blokovat přístup do paměti vozidla. Následně pak nebude možné žádným diagnostickým prostředkem přistupovat ke stavu kilometrů či k datům imobilizéru.

"Tato ochrana by měla zaručit, že nebude možné žádným softwarovým prostředkem stav kilometrů falšovat. Teoreticky to samozřejmě možné je, ale jedná se o natolik komplikovanou a nákladnou operaci, že její případné zvládnutí by stejně nemohlo být rentabilní," uvedl mluvčí Vítězslav Pelc. Stejný princip Škoda zavede i u dalších nových modelů. Další koncernové značky podobnou ochranou zatím nedisponují.

Přístroje vozů Opel jsou podle mluvčího Martina Hejrala proti přetáčení chráněny technologiemi, které těmto aktivitám efektivně zabraňují a případné pokusy o narušení systému registrují. "I proto se u našich modelů nesetkáváme s reklamacemi na nesoulad mezi udávanými a počítačem indikovanými kilometry. Detaily těchto technologií ovšem z pochopitelných důvodů nezveřejňujeme," vysvětluje Hejral.

Například BMW u vozů uvedených na trh od konce roku 2008 eviduje veškerá servisní data v elektronické knížce. Součástí je i evidence stavu ujetých kilometrů. Poslední dva roky eviduje servisní historii on-line i Toyota, která podle mluvčího Tomáše Vaňka transparentně zobrazuje historii servisních návštěv evidovaných v autorizované servisní síti Toyota & Lexus v ČR i na Slovensku na svých internetových stránkách. Po zadání VIN se majiteli zobrazí základní technický popis jeho vozidla, název autorizovaného servisu a datum a evidované kilometry návštěvy servisu.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nejstarší Vespa je na prodej. Cena za italskou ikonu se v aukci vyšplhá nejspíš...
Nejstarší Vespa na světě je na prodej. Za devět milionů

Na sedm až devět milionů korun si cení trh nejstarší skútr na světě od legendární italské značky Vespa. Číslo rámu 1003 prozrazuje, že jde o třetí stroj série...  celý článek

Krasavice na veteránském autosalonu classic Show Brno
OBRAZEM: Z českých krásek mezi autodědečky přechází zrak

To jinde nespatříte: promenáda v plavkách mezi autoveterány, dámy jak vystřižené z filmu pro pamětníky, femme-fatale v auťáku, o kterém vám jako malém...  celý článek

Alfa Romeo Stelvio
První rande s italskou sexbombou: Alfa Romeo Stelvio v akci

Alfa Romeo začíná novou éru, chce být globální sexbombou mezi prémiovými značkami. Jízdními výkony je jí už teď. Stelvio, první SUV značky v její 107leté...  celý článek

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Závodní speciál Praga Super Piccolo pro závod 1000 mil československých 1934
Praga: vozy na statisíce kilometrů, oblíbil si je i prezident Masaryk

Historie automobilky Praga se začala psát před 110 lety. Pragovky platily za etalon konzervativní spolehlivosti, uživatel vždy věděl, co od nich čekat. Ne...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.