Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ministři jdou do boje proti stáčení tachometrů

  17:08aktualizováno  17:08
Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek leze do zelí svému vládnímu kolegovi, pustil se do boje proti stáčení tachometrů. Navrhuje tři opatření, která mají ochránit spotřebitele před nepoctivými praktikami prodejců ojetin. Mládek vyzval k součinnosti ministra dopravy Antonína Prachaře. Autobazary se bouří proti zrušení takzvaných polopřevodů, protože jim přibude práce a náklady.

Odhaduje se, že v Česku je půl milionu aut se stočeným tachometrem. | foto: Dodge

Dvanáctičlenná pracovní komise, složená ze zástupců ministerstev průmyslu a obchodu, spravedlnosti, financí, vnitra, dopravy a České obchodní inspekce, předložila Mládkovi návrhy na ochranu spotřebitelů v oblasti stáčení tachometrů.

Komise navrhuje do zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích zakotvit zákaz pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti a obecný zákaz nabídky takových služeb, dále zakotvit zákonem povinnost zapisovat do velkého technického průkazu a elektronického registru stav počítače ujeté vzdálenosti při technické kontrole a v rámci dovozu stanovit odpovědnost za správnost údajů dovozci.

Mládek už letos v dubnu plánoval postihovat podvodné stáčení tachometrů nebo nabízení takové služby jako přečin, nebo trestný čin. Zákon měl platit od konce letošního roku (více zde).

Třetím krokem má být vytvoření veřejně dostupné databáze umožňující veřejnosti zjistit údaje o historii a skutečném počtu najetých kilometrů u konkrétního vozidla.

Se zaznamenáváním stavu tachometru na Stanicích technické kontroly (STK) počítá i návrh z dílny ministerstva dopravy. „Od počátku ledna příštího roku chceme spustit webovou aplikaci, ve které by si řidiči mohli ověřit, jaký je skutečný stav tachometru od poslední kontroly vykonané při technické prohlídce,“ říká pro iDNES.cz Martin Novák z tiskového oddělení Ministerstva dopravy .

V Česku loni podle společnosti Cebia změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních vozů s průměrnou cenou 159 tisíc korun. Z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Celkem je podle společnosti v Česku nejméně půl milionu aut se stočeným počtem kilometrů.

„Vzhledem k tomu, že výše uvedená opatření spadají do gesce Ministerstva dopravy, požádal ministr Mládek svého vládního kolegu Antonína Prachaře o součinnost,“ dodává mluvčí Ministerstva průmyslu a obchodu František Kotrba.

„Společným dlouhodobým cílem je zabránit činnosti určitých skupin, které se profesionálně zabývají přetáčením tachometrů,“ komentuje Martin Novák.

Přetáčení tachometrů by mělo zabránit zrušení takzvaných polopřevodů, kdy je automobil již u původního majitele odhlášený a kdy ještě není známý nový majitel. Na toto období by musel vozidlo na sebe přihlašovat prodejce ojetých vozidel, při čemž by byl zaevidovaný stav tachometru.

Proti návrhu na zrušení polopřevodů se už postavila Asociace prodejců použitých automobilů - Autobazarů (APPAA), podle které bude zpřísnění pravidel pro řadu autobazarů likvidační.

Součástí převodu aut na autobazary by totiž byla povinná návštěva původního majitele a prodejce na STK právě za účelem zaznamenání dat.

„Již současné právní předpisy neumožňují nedovolené přetáčení tachometru. Pokud někdo nedovoleně stočí tachometr, tak nejen podle našeho právního názoru, ale i podle názoru Nejvyššího soudu dochází k trestné činnosti tím, že je spáchán podvod,“ uzavírá Martin Novák z Ministerstva dopravy.

Pozměňování stavu ujetých kilometrů je trestné například v Německu, Belgii nebo USA.





Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.