Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Kilometry ojetiny půjde ověřit na webu, ale úplně věřit se údajům nedá

  14:00aktualizováno  14:00
Ministerstvo dopravy od ledna zpřístupní na svém webu databázi, kde budou údaje o stavu tachometrů aut z poslední technické kontroly. Lidé kupující ojetý vůz si tak budou moci ověřit, zda u něj nebyl snížen počet najetých kilometrů.
Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje.

Údaj na počítadle kilometrů nevypovídá nic o skutečném stavu vozu. Rozumný kupec ojetiny ho nesleduje. | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Auta čerstvě dovezená ze zahraničí ovšem zatím v databázi nebudou, zjistil magazín Aktuálně.cz. „K vyhledání bude potřeba VIN vozu a číslo protokolu technické prohlídky. Obojí je uvedeno v technickém průkazu,“ popsal ředitel odboru provozu silničních vozidel Ministerstva dopravy Josef Pokorný. 

Původně měl systém fungovat už v polovině letošního roku (čtěte zde). V současnosti už některé země lidem možnost ověřit stav tachometru u vozu nabízejí, kupříkladu Belgie. Předběhlo nás i Slovensko, kde stačí znát VIN a zadat ho na stránky www.ko.sk.

V Česku se data z technických kontrol aut sbírají zhruba devět let a zájemci o koupi vozu budou moci zjistit údaje i ze starších prohlídek. Náklady na zpřístupnění informací z STK nepřesáhly 100 tisíc korun.

„Aplikace by měla být veřejně přístupná během první poloviny ledna na adrese www.kontrolatachometru.cz, přičemž občané by se na ni měli dostat také přes webové stránky Ministerstva dopravy,“ upřesňuje pro iDNES.cz Zdeněk Neusar z tiskového oddělení Ministerstva dopravy.

„Stále půjde jen o informativní údaj,“ upozorňuje Filip Kučera z autobazaru Auto ESA. „Na technické kontrole totiž může technik zapsat do systému jakýkoliv stav tachometru.“

To potvrzuje i zdroj iDNES.cz ze stanice technické kontroly, který nechce být jmenován: „Technik zapíše do protokolu, co chce, žádná zpětná kontrola tam ale není. Může opsat hodnotu z tachometru, ale také si může číslo úplně vymyslet.“

Roman Rak ze společnosti Iris Ident, která se zabývá problematikou identifikace a zabezpečení motorových vozidel, vidí v českém systému díry: „Problém je, když jsou kontroly tachometru časově vzdálené.“ Nově koupené auto jede na první technickou prohlídku po čtyřech letech, za tu dobu může najezdit klidně přes dvě stě tisíc kilometrů. Když si těsně před technickou nechá majitel vždy stočit tachometr, stávající systém nic neodhalí.

Roman Rak uvádí jako příklad fungujícího propracovaného systému CarPass Belgii. „Stav tachometru se tam odečítá po co nejkratších časových úsecích. Krátké intervaly dávají menší prostor k manipulaci. Tuto povinnost mají servisy, stav tachometru se zaznamenává při každém úkonu i v pneuservisu. Při každé operaci nad určitou finanční částku se musí do daňového dokladu zaznamenat VIN vozu a stav tachometru,“ popisuje.

„Celý systém provozuje státem kontrolovaná společnost, která je pod dohledem ministerstev financí a dopravy a nesmí s daty obchodovat,“ dodává Roman Rak.

Ojetiny ze zahraničí uniknou

Údaje o najetých kilometrech nebudou zatím k dispozici u nově dovezených ojetých aut, která v Česku neprošla technickou kontrolou.

Za rok 2013 se do Česka dovezlo téměř 130 tisíc ojetin, u takových aut tedy nebude možné dohledat relevantní údaj. Navíc pokud dovozce stočí tachometr před přihlášením, budou data z následných technických kontrol zkreslená.

Česko totiž stále plně nevstoupilo do evropského monitorovacího systému Eucaris, který má bránit podvodům s auty. Podle Pokorného však většina států stav tachometru při technických kontrolách stejně neeviduje.

Změnit by to mohla evropská směrnice na jednotné provádění technických prohlídek, která přikazuje evidovat stav tachometru a členské státy ji mají splnit do roku 2017. Tato evidence má být součástí systému Eucaris.

V Česku podle společnosti Cebia, která se zabývá ověřováním původu a stavu vozidel, loni změnilo majitele asi 570 tisíc ojetých osobních aut s průměrnou cenou 159 tisíc korun a z toho zhruba 220 tisíc aut mělo stočený tachometr, nejčastěji o 100 tisíc kilometrů. Kvůli nižšímu počtu najetých kilometrů mohli prodávající navýšit cenu podle odhadů zhruba o 4,4 miliardy korun. To je přibližně třikrát více, než byla loni hodnota odcizených vozidel.

Na Ministerstvu průmyslu a obchodu na jaře vznikla komise, která chce podvodné stáčení tachometrů postihovat. Ta zvažuje například to, že by kvůli tomu vznikl v trestním zákoníku nový paragraf. Ale to všechna ministerstva, která návrh připomínkují, odmítla.

„Již současné právní předpisy neumožňují nedovolené přetáčení tachometru. Pokud někdo nedovoleně stočí tachometr, tak nejen podle našeho právního názoru, ale i podle názoru Nejvyššího soudu dochází k trestné činnosti tím, že je spáchán podvod,“ uvádí Martin Novák z Ministerstva dopravy.

Pozměňování stavu ujetých kilometrů je trestné například i v Německu, Belgii nebo USA.

Autoři: ,




Nejčtenější

Cadillac Trump Golden Series Limousine
Trump miluje Cadillac. Sám jednoho vymyslel a vyrobili mu ho mafiáni

Nový americký prezident Donald Trump v minulosti proslul jako realitní magnát a hoteliér. Svoje jméno, které si sám cení na tři miliardy dolarů, ovšem nyní...  celý článek

Audi ukázalo zmenšený model Q2, který se s využitím kamer a ultrazvukových...
Audi se jízdu bez řidiče musí naučit sama

Německá značka Audi pracuje na systému autonomního řízení, který se učí podle šoféra. Asistenční systémy s umělou inteligencí se dostanou již do příští A8.  celý článek

Škoda Yeti.
Soud nařídil VW koupit od zákazníka škodovku s podvodným softwarem

Zemský soud v německém Hildesheimu v úterý nařídil německé automobilce Volkswagen, aby od jednoho německého zákazníka za plnou cenu odkoupila naftový vůz Škoda...  celý článek

Sraz maluchů
Polský hrdina Maluch odvezl celou rodinu a na střeše ledničku

Na délku jen o málo překonává třímetrovou hranici a vejde se na parkovací místo po jakémkoliv voze s výjimkou dvoumístného Smartu. Na rozdíl od něj však řidič...  celý článek

Opel Crossland X
Crossland X je další opel do městského terénu

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahradí v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.