Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáčet tachometr bude zakázané. Za milion pokuty

  15:58aktualizováno  15:58
Předpis, který postaví mimo zákon firmy nabízející úpravu počtu najetých kilometrů, by měl začít platit od poloviny příštího roku. Teď se ladí poslední detaily.

Ilustrační snímek | foto: AAA AUTO

Zákon trestající stáčení tachometrů nabývá konkrétní podoby. V druhé polovině příštího roku by tak každý, kdo upraví počet najetých kilometrů u auta či motocyklu, měl dostat pokutu. V původním návrhu novely zákona, který chystá ministerstvo dopravy, se hovořilo o pěti až deseti milionech jako o horní hranici sankce.

Nyní, po prvním kole připomínek z ostatních resortů, z něj přesné výše pokut zmizely a podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka úředníci hledají nové stropy. Jasněji by mělo být do konce září, kdy návrh se zapracovanými připomínkami opět zamíří na další resorty k případným dalším komentářům.

"Předpokládáme, že by neměla být horní hranice vyšší než milion korun," uvedl Novák. Nový zákon postaví do ilegality například všechny firmy, které dnes stáčení tachometrů veřejně inzerují, neboť takový čin kvalifikuje nově jako přestupek. Teď jim žádný postih totiž nehrozí.

Nalezení "stáčírny" je otázkou několika vteřin vyhledávání na internetu. Nejčastěji zaplatí zájemci za úpravu počtu najetých kilometrů od 700 do tisíce korun. Jedna litvínovská firma ovšem nabízí "slevy pro stálé zákazníky".

Sdružení: Sankce nesmí být příliš nízké, jinak to nebude fungovat

Dle Zbyňka Veselého, předsedy Sdružení na ochranu majitelů automobilů (SOVA), bude nový zákon fungovat jen tehdy, když v něm milionové pokuty zůstanou. "Naše obavy z toho, že v připomínkovém řízení se z návrhu vytratí jeho razance, se částečně naplnily. Teď jen doufáme, že v něm zůstane jako strop sankce aspoň milion korun. Jinak prostě nebude fungovat," uvedl Veselý.

Nová legislativa, která by měla, pokud vše půjde podle plánu, začít platit v druhé polovině roku 2012, je prvním významným krokem v boji proti velmi častému českému nešvaru. Podle SOVA má totiž v Česku stočený tachometr 40 procent všech ojetých aut, a u ojetin dovezených z ciziny je to dokonce 70 procent.

Úvahy však pokutami nekončí. Dle Nováka z ministerstva dopravy se zvažuje i varianta, že by se do velkého technického průkazu při každé technické prohlídce zaznamenával stav tachometru, což by významně snížilo možnost jeho manipulace. Toto opatření je, na rozdíl od zákazu stáčení, sporné a ne všechny strany s ním souhlasí. "Problém je v tom, že by to ničemu příliš nepomohlo
a třeba v případě aut přivezených z ciziny a stočených až tady v Česku před jejich první registrací by takový záznam v techničáku jen legitimizoval podvržený údaj," uvedl poslanec Stanislav Huml, který se na vzniku novely podílí.

Podle něj už nyní stanice technické kontroly počty najetých kilometrů registrují, a tak je možné tyto údaje dohledat. Za poplatek je ovšem nabízí jen společnost Cebia. Údaje v databázi Cebie, které sbírá právě z STK, navíc nejsou bezchybné. Pokud například někdo jezdí na technickou kontrolu do stanice, která s firmou nespolupracuje, údaje o jeho vozidle se do záznamů firmy nedostanou. Povinnost techniků zaznamenávat údaje přímo do technických průkazů by tak případné nedostatky odstranila. Přestože novela zákona je významným krokem v boji proti podvodníkům, nezvyšuje nijak šance podvedeného kupujícího na obranu.

Ochranu kupujícího nový zákon stále neřeší

Pokud totiž už někdo auto se stočeným tachometrem koupí, bude mít stejné šance bránit se jako dnes. Tedy prakticky nulové. Aby měl šanci získat své peníze zpět, musel by prokázat, že jej prodávající uvedl při prodeji záměrně v omyl a neupozornil například na fakt, že počet kilometrů na tachometru nemusí souhlasit se skutečným nájezdem. U aut bez jasného původu přitom na možný rozpor
při koupi upozorní ve smlouvě prakticky všechny bazary právě proto, aby si "kryly záda".

Garanci skutečně najetých kilometrů dávají zpravidla jen na mladší vozy, které byly koupeny jako nové v Česku. Podle mluvčí autobazaru AAA Auto Dany Pavlouskové je tak chystaný zákon především přínosem pro prevenci, neboť už nebude tak snadné nalézt firmu, která počet najetých kilometrů upraví.

Autor:




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Jak by mohl vypadat Peugeot 205 GTI pro 21. století
Božský Peugeot 205 GTI pro 21. století je jen hříčka designérů

Svět aut, těch přísně mechanických strojů, je plný nečekaných záhad, nelogičností a občas snad i kouzel. A má taky své svaté; některá auta si prostě ten status...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.