Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stačí pár tisíc a auto je jako nové

aktualizováno 
Podvodníci kšeftující s ojetinami jsou stále vynalézavější. Aby zahladili stopy po podvodu, nespokojí se pouze se stočením tachometru, ale mění také nejvíce opotřebované díly vnitřku auta. Šikovná investice za pět tisíc jim tak může vynést v řádu desetitisíců korun.
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

"Pěknej volant na novýho pašíka (VW Passat B6, pozn. red) v kůži a bez airbagu stojí kolem dvou tisíc. S pytlem (airbag) nejdou pod pět tisíc," vyjmenovává jeden z pracovníků obřího vrakoviště na východní hranici Prahy. Právě stav volantu je totiž hned po ukazateli najetých kilometrů druhou věcí, kterou kupující sledují – osahaný volant u vozu, který má na tachometru 90 tisíc kilometrů, napovídá, že skutečné kilometry někdo "stočil".

Tím však triky nepoctivců nekončí. Dále se mění hlavice a manžety řadicích pák či gumové nášlapy pedálů. Tyto díly jde sehnat za cenu do pěti set korun.

"Čím je automobil dražší a novější, tím více součástek se vyplatí vyměnit. U luxusních aut není neobvyklé přečalounění všech sedadel. To lze pořídit kolem dvaceti tisíc," uvedl manažer výkupu autobazaru AAA Auto Petr Vaněček. Přestože nové potažení sedadel je nákladné, u auta za několik set tisíc se při prodeji může zhodnotit několikanásobně.

Ilustrační foto

Obnovy se mohou dočkat i totálně zničené vozy

"Lidé jsou strašlivě vynalézaví. Při výkupu auta prověřujeme přes stovku různých parametrů půl hodiny, přesto vozy se stočeným tachometrem nejsme v sedmdesáti procentech případů schopni odhalit, pokud nemají servisní knihu nebo jasnou servisní historii," přiznal Vaněček.

Odborníci mohou vyměněné součástky interiéru odhalit, běžný automobilista však jen stěží. Omlazený vnitřek nemusí znamenat jen snahu zamaskovat ubrané kilometry, ale také zcela nově postavené auto. Příkladem mohou být třeba vozy po požáru, které nejsou natolik poškozené, aby je pojišťovny odepsaly jako totálně zničené. Interiér a motor sice bývají spálené, karoserie však zpravidla nedozná větších škod.

Člověk toužící po ojetině tak prakticky nemá žádnou šanci odhalit vůz, který má nové vyměněné některé části interiéru, pokud není profesionální automechanik. Na pohled zánovní auto s necelou stovkou tisíc najetých kilometrů tak ve skutečnosti může mít klidně půl milionu.

Brněnský prodejce se stáčení tachometrů nebojí

TachometrPříkladem toho, jak se se stavem ojetin manipuluje, je brněnský dovozce automobilů WYFuture, který na českých inzertních automobilových serverech nabízí vozy vystavené současně na jejich německé obdobě mobile.de. Tam má například vůz Ford S-Max TDCi z roku 2007 najeto 174 tisíc kilometrů, brněnská firma jej však nabízí jen s 92 tisíci kilometry.

V minulém týdnu pochybný dovozce nabízel tímto způsobem nejméně pět automobilů, jež měly všechny v Německu najeto vysoko přes 100 tisíc kilometrů. WYFuture je do jednoho inzeroval s nájezdem těsně pod sto tisíc.

Na praktiky této společnosti upozornilo Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) poté, co si několik podvedených klientů na dovozce stěžovalo. V Německu je manipulace s počítačem ujetých kilometrů trestný čin od roku 2005. V Česku si naopak může s tachometrem dělat každý, co se mu zlíbí. Podle ministerstva dopravy jsou totiž budíky v autech vyměnitelnou neocejchovanou součástkou.

Podvodníci vycházejí vstříc přání lidí

Češi se totiž obávají koupit vůz s více než sto tisíci najetými kilometry, protože by mohl být "oježděný". "Pokud se dnes například naftové auto dobře servisuje, vydrží bez problémů půl milionu kilometrů, u benzinových aut je to trochu méně, ale čtyři sta tisíc to být může," říká Radek Donner, šéf prodeje u dealera škodovek NH Car.

Autor:




Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Mercedes Třída E 3,0 350d...
Mercedes Třída E 3,0 350d...

r.v. 2016, naj. 17 430 km, diesel
1 352 624 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.