Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Iveta Lhotská

Stačí pár tisíc a auto je jako nové

  • 710
Podvodníci kšeftující s ojetinami jsou stále vynalézavější. Aby zahladili stopy po podvodu, nespokojí se pouze se stočením tachometru, ale mění také nejvíce opotřebované díly vnitřku auta. Šikovná investice za pět tisíc jim tak může vynést v řádu desetitisíců korun.

"Pěknej volant na novýho pašíka (VW Passat B6, pozn. red) v kůži a bez airbagu stojí kolem dvou tisíc. S pytlem (airbag) nejdou pod pět tisíc," vyjmenovává jeden z pracovníků obřího vrakoviště na východní hranici Prahy. Právě stav volantu je totiž hned po ukazateli najetých kilometrů druhou věcí, kterou kupující sledují – osahaný volant u vozu, který má na tachometru 90 tisíc kilometrů, napovídá, že skutečné kilometry někdo "stočil".

Tím však triky nepoctivců nekončí. Dále se mění hlavice a manžety řadicích pák či gumové nášlapy pedálů. Tyto díly jde sehnat za cenu do pěti set korun.

"Čím je automobil dražší a novější, tím více součástek se vyplatí vyměnit. U luxusních aut není neobvyklé přečalounění všech sedadel. To lze pořídit kolem dvaceti tisíc," uvedl manažer výkupu autobazaru AAA Auto Petr Vaněček. Přestože nové potažení sedadel je nákladné, u auta za několik set tisíc se při prodeji může zhodnotit několikanásobně.

Ilustrační foto

Obnovy se mohou dočkat i totálně zničené vozy

"Lidé jsou strašlivě vynalézaví. Při výkupu auta prověřujeme přes stovku různých parametrů půl hodiny, přesto vozy se stočeným tachometrem nejsme v sedmdesáti procentech případů schopni odhalit, pokud nemají servisní knihu nebo jasnou servisní historii," přiznal Vaněček.

Odborníci mohou vyměněné součástky interiéru odhalit, běžný automobilista však jen stěží. Omlazený vnitřek nemusí znamenat jen snahu zamaskovat ubrané kilometry, ale také zcela nově postavené auto. Příkladem mohou být třeba vozy po požáru, které nejsou natolik poškozené, aby je pojišťovny odepsaly jako totálně zničené. Interiér a motor sice bývají spálené, karoserie však zpravidla nedozná větších škod.

Člověk toužící po ojetině tak prakticky nemá žádnou šanci odhalit vůz, který má nové vyměněné některé části interiéru, pokud není profesionální automechanik. Na pohled zánovní auto s necelou stovkou tisíc najetých kilometrů tak ve skutečnosti může mít klidně půl milionu.

Brněnský prodejce se stáčení tachometrů nebojí

TachometrPříkladem toho, jak se se stavem ojetin manipuluje, je brněnský dovozce automobilů WYFuture, který na českých inzertních automobilových serverech nabízí vozy vystavené současně na jejich německé obdobě mobile.de. Tam má například vůz Ford S-Max TDCi z roku 2007 najeto 174 tisíc kilometrů, brněnská firma jej však nabízí jen s 92 tisíci kilometry.

V minulém týdnu pochybný dovozce nabízel tímto způsobem nejméně pět automobilů, jež měly všechny v Německu najeto vysoko přes 100 tisíc kilometrů. WYFuture je do jednoho inzeroval s nájezdem těsně pod sto tisíc.

Na praktiky této společnosti upozornilo Sdružení na obranu spotřebitelů (SOS) poté, co si několik podvedených klientů na dovozce stěžovalo. V Německu je manipulace s počítačem ujetých kilometrů trestný čin od roku 2005. V Česku si naopak může s tachometrem dělat každý, co se mu zlíbí. Podle ministerstva dopravy jsou totiž budíky v autech vyměnitelnou neocejchovanou součástkou.

Podvodníci vycházejí vstříc přání lidí

Češi se totiž obávají koupit vůz s více než sto tisíci najetými kilometry, protože by mohl být "oježděný". "Pokud se dnes například naftové auto dobře servisuje, vydrží bez problémů půl milionu kilometrů, u benzinových aut je to trochu méně, ale čtyři sta tisíc to být může," říká Radek Donner, šéf prodeje u dealera škodovek NH Car.