Při pohledu na českou dálniční síť a při jejím porovnání se zahraničím však stále zůstává tuzemsko pozadu. Jak vyplývá z publikace "Stavby, kterým doba nepřála“, již nyní vydává Ředitelství silnic a dálnic, začátkem minulého století tomu bylo naopak.
"Mezi počátkem výstavby a dokončováním českých dálničních tahů je propastných 70 let,“ přiznává v předmluvě generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Petr Laušman.
První plány na výstavbu autostrád se objevily v roce 1935, o tři roky později se na několika místech začalo stavět. V té době bylo Československo po Německu spolu s Nizozemskem a Belgií druhou zemí na světě, kde se dálnice budovaly.
Podrobná kniha autorů Václava Lídla a Tomáše Jandy se zabývá počátkem budování dálnic na zdejším území, které probíhalo mezi rok 1938 a 1950.
Přináší řadu autentických dokumentů. Například dopis mezi ministerstvy veřejných prací a národní obrany, v němž se navrhuje vznik nového slova dálnice. Do té doby se používaly výrazy autostráda nebo autodráha.
Publikaci je možné získat i přímo na internetu, kde je volně ke stažení na stránkách www.rsd.cz.