Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stalinův kabriolet Tatraplán se vrací domů

  13:00aktualizováno  13:00
Zrodil se jako výjimečný prototyp, měl se stát předlohou sériovým vozům, ale namísto toho skončil v rukou jednoho z nejmocnějších mužů světa - Stalina.

Sodomkova Tatra 600 Tatraplán ve verzi kabriolet | foto: Archiv MAFA

Teď se po šedesáti letech vrací do Vysokého Mýta, kde jej karosář Josef Sodomka vyrobil. Jde o kabriolet Tatra 600 Tatraplán, který včera přivezli do města pracovníci místního muzea, aby jej představili na probíhajícím festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto.

"Je to kabriolet vysoké, avšak klidné elegance, krásných hladkých tvarů,“ prohlásil před šedesáti lety Josef Sodomka v závodním časopisu Karosář o novém voze.

Na autě začal pracovat v polovině čtyřicátých let minulého století. Firma Sodomka chtěla svou karoserií podpořit prodej osobních vozů Tatra a navrhla kabriolet.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"I když firmy v minulosti vyrobily mnoho karoserií na tatrováckých podvozcích, žádná neměla skládací střechu a současně motor vzadu. Takový kabriolet se nevyráběl ani v tuzemsku, ani v zahraničí,“ upozorňuje Jiří Junek, ředitel Regionálního muzea ve Vysokém Mýtě.

Sodomka auto představil na autosalonu v Ženevě v roce 1949, kde získalo druhou cenu v soutěži elegance.

Pak se úspěšný vůz vrátil zpět do továrny, kde chtěla firma provést jízdní zkoušky a dokončit vývoj směřující k sériové výrobě.

"Zasáhla ale nečekaná událost. Komunistická strana vyzvala podniky, aby připravily dary pro Josifa Vissarionoviče Stalina k jeho nadcházejícím 70. narozeninám. V samotné továrně strana rozhodla, že věnuje to nejlepší, co je k dispozici - kabriolet,“ říká Junek.

Předtím, než auto skončilo u Stalina, se s ním svezli také čeští papaláši.

Sodomkova Tatra T600 Kabriolet

"V květnu 1949 vezla delegace z Vysokého Mýta vedená samotným Sodomkou tatraplánem do Prahy dar pro tehdejšího prezidenta Klementa Gottwalda. Darem nebylo nic jiného než vysokomýtští pstruzi čerstvě nachytaní v Loučné. Delegaci nejdříve přijal předseda vlády Antonín Zápotocký, který se s tatraplánem projel po Praze," říká Junek.

Stalin by si do kabrioletu nesedl
Sám Stalin ale ve svém voze nikdy neseděl. "Nejezdil v kabrioletech, pravděpodobně z obavy před možným atentátem," říká Junek.

Namísto toho auto sloužilo až do roku 1965 jako služební vůz jedné moskevské polikliniky. Od ní vůz odkoupil automobilový sběratel, který se rozhodl, že jej přestaví na Tatru 603.

Obrátil se proto na odborníky z Kopřivnice. Ti přestavbu ze starého typu vyloučili a naopak se snažili získat raritní vůz zpátky do Československa. To se povedlo až v roce 1976 právě výměnou za Tatru 603.

První ročník festivalu Sodomkovo Vysoké Mýto zaměřili organizátoři právě na spolupráci Sodomky s Tatrou.

"Dodnes se dochovalo asi sedmdesát vozů s karoserií Sodomka," říká Jan Pešina ze Společnosti přátel Carrosserie Sodomka.

Autoři:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Výstava amerických bouráků upravených ve stylu „lowrider“ v Petersenově...
Autofotka týdne: Podvozek proklatě nízko

Chvilku dřou břichem po zemi, pak zas jako by měly chůdy; speciální odnoži tuningu aut se dostalo pocty, má extra výstavu ve slavném automobilovém muzeu v Los...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.