Standard kvality v USA udává Toyota

Japonská Toyota se při posuzování kvality vozů nadále pohybuje na samé špici automobilového průmyslu. Poté, co její modely nedávno zvítězily v anketě zákaznické spokojenosti v Británii, odváží si Japonci podobné ocenění i z USA.

Společností J.D. Power zveřejněná studie, která mapovala počty problémů a případných poruch u nových vozů, přiřkla první místo Toyotě hned v devíti z celkových 16-ti posuzovaných automobilových tříd.

Největší japonský výrobce zvítězil i celkově s průměrnými 107 komplikacemi na sto nově prodaných vozů. Druhou příčku kvality si v USA podržela Honda (113) následovaná vozy BMW (116), Porsche (122) a General Motors (130). Právě posledně jmenovanému výrobci se spolu s jihokorejskými Hyundai a Kia podařilo během posledních let zvýšit kvalitu vozů nejvíce. Dotázaných 65 tisíc Američanů průměrně evidovalo 1,33 jakéhokoli problému či poruchy na jeden nový vůz po 90-ti dnech od jeho koupě.

Analýza dále uvádí, že za posledních pět let se kvalita vozů prodávaných v USA zvýšila o 24 procent. Analytici vychází právě z počtu hlášených problémů či poruch. V posledně zkoumaném roce 2001 došlo dokonce k desetiprocentnímu zlepšení, což naznačuje akcelerující trend. "Rapidní růst kvality výroby není náhodný. Producenti si uvědomují, že právě kvalita vozu má na zákaznickou spokojenost zásadní vliv a ovlivňuje i velmi důležitou image značky," tvrdí Brian Walters, jeden z šéfů výzkumné společnosti.

Zpráva dále vyjmenovává nejlepší výrobní závody, které produkují auta pro americký trh. Absolutní primát si drží Tahara, japonská továrna Toyoty. Nejlepším evropským závodem je dle J.D. Power mnichovské BMW, přičemž stejný standart si drží i pobočka bavorské automobilky v Jihoafrické republice. Následuje provoz DaimlerChrysleru v německém Sindelfingenu a teprve poté se umísťují továrny na území USA.