Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stará auta jsou lepší než nová? Někdy ano

  17:39aktualizováno  17:39
Jaké auto je lepší? Nové, moderní, které řidiče hýčká a usnadňuje maximálně jízdu, a nebo staré, jednoduché, neoplývající moderními technologiemi? Magazín Ruoteclassiche zapátral ve svém archivu a porovnal auta stará 30 - 35 let s těmi, které lze pořídit dnes. Výsledky jsou hodně překvapující.

Starý versus nový Mini Cooper - Který je lepší? | foto: iDNES.cz

Italský časopis věnovaný veteránům srovnal základní parametry u několika vybraných modelů. Soutěžilo se v disciplinách: litrový výkon (poměr mezi objemem válců v litrech a výkonem v koních), maximální rychlost, zrychlení z 0 na 80 a z nuly na sto kilometrů za hodinu, délka brzdné dráhy ze stokilometrové rychlosti, průměrná spotřeba při devadesáti a stodvacetikilometrové rychlosti, objem kufru a "suchá" hmotnost (bez řidiče).

Věřili byste, že Fiat 128 z roku 1969 ujede na semaforu modernímu Fiatu Panda, který má silnější motor? A že ve starém Renaultu 4 toho odvezete víc než v Daewoo Matiz? Ani spotřeba se nijak radikálně nesnížila.

Čtyři proti čtyřem - čtyři historická auta proti čtyřem vozům z roku 2000, vybaveným motory o podobném objemu. Výsledek? "Staříci" si vedou nečekaně dobře.

Souboj 128 versus panda při akceleraci z nuly na stovku vypadá v řeči čísel takto: Stařičkému fiatu to trvá 14,3 sekundy, což je o 2,3 sekundy méně než kolik potřebuje panda. Je třeba doplnit, že panda má větší objem motoru - 1242 proti 1116 ccm.

Srovnání spotřeby: Při devadesátce si panda řekne o 5,2 litru benzinu na sto kilometrů, 128 spotřebuje 6,8 litru.
Kromě "udušeného" motoru nové pandy v zájmu ekologických norem má nijak oslnivé výsledky na svědomí vyšší hmostnost (panda váži 860, 128 pak 770 kilogramů).

Další dvojici vytvořily Alfa Romeo Giulia Super z roku 1965 a Alfa 147. Za 35 let vzrostl litrový výkon motoru o "závratných" 12,6 koní. Ve srovnání akcelerace je 147 proti Giulii na stovce o 0,7 sekundy dříve.

Překvapující je také srovnání vnitřního prostoru. Ruoteclassiche napsaly: "I přestože je menší, využívá stará giulia lépe vnitřní prostor, kromě toho nabízí výrazně větší kufr než moderní konkurentka." Giulia odveze o 150 litrů zavazadel více než 147. Propastný rozdíl je ovšem mezi srovnávanými alfami v disciplíně brzdění. 147 vybaveně systémem ABS stačí při brzdění ze stovky o 18 metrů kratší dráha.

Za mnohými paradoxy, které ze srovnání vyplynuly, stojí bezpečnostní a ekologické předpisy, které se neustále zpřísňují. Dynamické vlastnosti pak trpí, protože stále tužší e bezpečnější karoserie vyžadují více materiálu a s tím narůstá hmotnost.

Veteráni neznají pojem deformační zóna, airbag, katalyzátor, nebo Euro IV. Za posledních třicet let se v světě automobilů hodně zdokonaluje, ale málo vynálézá. 

"Pokrok nám přinesl auta, která jsou bezpečnější, komfortnější a méně znečišťující, ale za třicet let bychom toho chtěli víc," uzavírají Ruoteclassiche.

Alfa Romeo Giulia Super

Alfa Romeo 147 1.6 Twin Spark

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

62,4

75

12,6

Maximální rychlost (km/h)

177,1

197,9

20,8

Zrychlení 0-80 (s)

7,3

6,8

0,5

Zrychlení 0-100 (s)

11,2

10,5

0,7

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

57,7

39,7

18

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

8

6,5

1,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

10,7

8,5

2,2

Objem kufru (dm³)

430

280

150

Hmotnost (kg)

1020

1200

180


Renault 4

Daewoo Matiz Planet

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

31,4

64

32,6

Maximální rychlost (km/h)

109,7

141,5

31,8

Zrychlení 0-80 (s)

18

12,2

5,8

Zrychlení 0-100 (s)

43

19,5

23,5

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

50,5

44,5

6

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,7

1,1

Objem kufru (dm³)

450/1400

104/800

346/600

Hmotnost (kg)

630

778

148


Mini Cooper 1300

Mini Cooper

Zlepšení/
zhoršení

Litrrový výkon koně/litr

50,2

72

21,8

Maximální rychlost (km/h)

160,7

196,4

35,7

Zrychlení 0-80 (s)

7,4

6,7

0,7

Zrychlení 0-100 (s)

11,3

9,9

1,4

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

53,2

43,8

9,4

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,3

5,8

0,5

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,3

7,7

1,6

Objem kufru (dm³)

150

160

10

Hmotnost (kg)

640

1050

410


Fiat 128

Fiat Panda 1.2 Dynamic

Zlepšení/
zhoršení

Litrový výkon koně/litr

49

48

1

Maximální rychlost (km/h)

142,6

151,3

8,7

Zrychlení 0-80 (s)

9

10,3

1,3

Zrychlení 0-100 (s)

14,3

16,6

2,3

Brzdná dráha ze 100 km/h (m)

51,5

42,5

9

Spotřeba při 90 km/h (l/100 km)

6,8

5,2

1,6

Spotřeba při 120 km/h (l/100 km)

9,5

7,5

2

Objem kufru (dm³)

310

206

104

Hmotnost (kg)

770

860

90



Autoři: ,




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Renault 4CV
První západní auto prodávané v socialistické ČSR byla francouzská želva

Na den přesně před 70 lety začala sériová výroba malého Renaultu 4CV. Ten si vydobyl prvenství prvního francouzského vozu s více než milionem vyrobených kusů a...  celý článek

Rekonstrukce rally čtyřkolky Renault 12 Sinpar
VIDEO: Závodní kombík Renaultu znovu ožil

Před čtyřiceti lety, v lednu 1977, zvítězil s vozem Renault 12 Sinpar Jean-Claude Briavoine v rallye Abidžan - Nice. Letos byla dokončena důkladná rekonstrukce...  celý článek

Ferrari 340 Barchetta Touring Superleggera America
Autofotka týdne: vzácné ferrari a další dědečci řádili na klopené dráze

Na stařičký velodrom ve švýcarském Oerlikonu na předměstí Curychu pustí jednou ročně staré závodní stroje. Volný závod na oválné dráze s prudce klopenými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.