Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Vraky svátečních řidičů škodí vzduchu víc než všechna moderní auta

aktualizováno 
Česká pobočka TÜV vytvořila studii, která dává představu o tom, jak moc znečišťují ovzduší automobily různého roku výroby. Z této studie vyplývá, že i malá skupina starých vozů se podílí na produkci škodlivin obrovskou měrou.
Škoda 120, ilustrační foto

Škoda 120, ilustrační foto | foto: Jiří BervidaMF DNES

Studie TÜV se kvůli zjednodušení soustředí na škodliviny produkované osobními automobily s benzinovými motory, její závěry ale vytváří obrázek o stavu celého vozového parku a jeho vlivu na životní prostředí. Nastíněná čísla jistě nejsou přesná, ale ukazují, jak obrovský vliv na životní prostředí má jen velmi malá skupina automobilů.

Podle čísel ze závěru loňského roku bylo v České republice registrováno celkem 4 582 903 osobních automobilů. Odhadem je z nich asi 83 % vozů s benzinovým motorem, jde tedy o zhruba 3,8 milionu vozidel. Z nich zůstává v ČR registrováno asi 844 000 vozidel bez katalyzátoru. Vzhledem k tomu, že z nich je vozidel Škoda asi 376 000, byl typickým zástupcem této kategorie zvolen vůz Škoda 120.

Z jeho spotřeby a průměrné roční spotřeby olovnatého benzinu Special z dob, kdy byl ještě v prodeji, byl určen průměrný roční nájezd vozů bez katalyzátorů. Ten činí asi 2 200 kilometrů ročně, tedy v celkovém množství nijak významnou porci. Jenže z hlediska škodlivin je tato kategorie automobilů velmi problematická i při nízkých ročních nájezdech.

Celkově auta bez katalyzátoru najednou v ČR ročně 1,86 miliardy kilometrů, což je nejméně ze všech skupin vozů. Přesto vyprodukují zdaleka nejvíce škodlivin, podle odhadů TÜV asi 9,4 milionů kilogramů oxidů dusíku a nespálených uhlovodíků. To je víc, než vyprodukují dohromady všechna auta plnící normy EU 3, EU 4 a EU 5, kterých je v ČR přes dva miliony a ročně najedou celkem přes 32,3 miliardy kilometrů.

Auta bez katalyzátoru společně s vozy plnícími normu EU 1 se pak na celkové tvorbě emisí z provozu osobních automobilů podílí 50,4 % i přesto, že ve vozovém parku tvoří jen něco přes třetinu a jejich odhadovaný roční proběh je 4,55 miliardy kilometrů oproti více než 40 miliardám kilometrů zbytku vozového parku. Neboli zjednodušeně řečeno, při téměř desetinovém nájezdu vytvoří auta starší 15 let stejné množství škodlivin (HC a NOx) jako novější auta.

Průměrný věk vozového parku v České republice se přitom blíží 14 rokům (13,83), průměr EU je 8,2 roku. A například v USA, které jsou známé dlouhodobým provozováním mnohých automobilů, se koncem loňského roku vyšplhal průměrný věk automobilů k hodnotě 11 let. Takový je průměrný věk vozového parku třeba i na Slovensku.

V USA ale stará auta nejsou takovou zátěží, jelikož tam začaly různé emisní limity a povinnost používání katalyzátorů platit dříve než v Evropě. I tak ale tamní úřady a organizace hledají cesty, jak dostat staré kouřící vozy ze silnic. V době krize pomohlo vládní šrotovné, teď mají možnost získat darováním starého automobilu slevu na dani. Ta odpovídá zůstatkové hodnotě starého auta a Američané ji dostanou i při darování vozu vybraným nadacím.

Zatímco mnohé z nich staré automobily dále prodávají, aby získaly peníze na své programy, nová asociace Clear the Air Foundation si klade za cíl dostat stará auta ze silnic. Darované automobily tedy nechává rozebrat, recyklovat a sešrotovat. Na jejím záměru nezmění nic ani fakt, že jde o organizaci, ve které se sdružují automobiloví dealeři.

To v České republice je v podstatě likvidace nebo prodej starého automobilu penalizován. Při převodu vozu, který neplní žádnou emisní normu, je účtován poplatek 10 000 korun, za vozy plnící Euro 1 a 2 se platí pět a tři tisíce korun. Za ekologickou likvidaci kompletního autovraku by neměl majitel zaplatit nic, ale praxe bývá často jiná. Likvidující firmy si také mohou naúčtovat  poplatek v případě, když likvidovanému vozu chybí některá z důležitých částí (motor, nápravy atd.).





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.