Avia 750 Mk III

Avia 750 Mk III | foto: Symbolic Motor Car Company

Stará avie za tři miliony. Unikát, který připisovali BMW

  • 51
Nejdražší avia na světě. Není to speciální verze modrého čadícího vůdce kolony nadávajících řidičů. Je to auto s neuvěřitelným příběhem. Nese zvláštní označení AVIA 750 MKIII F3 a je to extrémně vzácný závoďák, který si v roce 1956 postavil talentovaný jezdec Miroslav Jurča. V polovině července se vydražil za tři miliony.

Vůz nese značku letňanské firmy Avia. Ta byla založena v roce 1919 a původně se zaměřovala na letectví. Po druhé světové válce Avia kromě letadel vyráběla karoserie pro malé osobní auto Aero Minor (původně vyvinuté jako Jawa Minor). A v polovině padesátých také na základech minoru stavěla závodní auta s 615kubíkovými dvoutaktními dvouválci. V té době měl závodník Miroslav Jurča dobré styky s Avií a postavil si podle požadavků německé závodní třídy Kleinstrennwagen (nejmenší závodní vozy), která je vlastně předchůdkyní Formule 3, na základě jednoho ze závodních aut vlastní speciál.

Unikátní avia je postavená na trubkovém rámu z oceli, karoserie je z hliníku a hořčíku a vyniká skvělou aerodynamikou. Vůz bez řidiče váží 400 kilo.

Vůz má hnací ústrojí uspořádané do architektury transaxle. Takže motor je uložen vepředu, zatímco převodovka s rozvodovkou jsou u zadní poháněné nápravy. Přední i zadní kola jsou zavěšena nezávisle, na trojúhelníkových A-ramenech; odpružují je vinuté pružiny. Přední náprava dostala stabilizátor. Lehké hřebenové řízení z hořčíkové slitiny bylo údajně jedním z prvních svého druhu použitých ve Formuli 3.

Miroslav Jurča ve svém závodním speciálu

Další dobové fotky Miroslava Jurči ZDE

Auto pohání motocyklový čtyřtaktní BMW motor objemu 750 ccm. Původní motor, který jezdil závody, se dochoval a vydražitel ho k autu dostane zvlášť. Je zrenovovaný a funkční, aby se ale nepoškodil, je nyní v avii zamontován jiný.

Tvar karoserie těží ze zkušeností s letectvím, které Avia sbírala od 20. let dvacátého století. Vůz exceloval hlavně ve vrchařském závodě Ecce Homo v Československu, kde několikrát zajel nejrychlejší čas závodu.

Na konci 50. let vůz zabavili komunisté a Jurča zemřel na začátku 80.let. Jeho dětem se podařilo v roce 1984 emigrovat do Rakouska a později do Spojených států.

Filmová zápletka

Koncem ledna 2006 našel vnuk Miroslava Jurči, David, na jednom internetovém diskusním fóru fotky dědečkova závodního speciálu. David Jurča jde v šlépějích svého předka a závodí na motokárách a jezdí v okruhové sérii závodů VW Jetta TDI Cup. Tehdy jedenadvacetiletý mladík začal pátrat a zjistil, že auto s pohnutou historií je schované v garáži vzdálené 80 kilometrů od jeho domova.

Avia 750 Mk III

Cesta závodní avie do Ameriky nebyla vůbec jednoduchá. Vůz se nejdřív objevil v 80. letech v německém muzeu, kde byl omylem označen za BMW "Rennwagen" z roku 1948 a to patrně podle data výroby uvedeného na bloku motoru. Jak se vůz dostal do Německa se Davidovi zjistit nepodařilo. Jako majitel vozu byl na dokumentech uváděn Rainer Götzelmann.

V roce 1987 byl vůz prodán za 36 500 marek Güntheru Schennachovi a ve stejném roce putoval do Los Angeles. O rok později se prodal v aukci na Nový Zéland. V roce 1996 v aerodynamickém autě časopis Motorsport New Zealand objevil český závoďák a označil ho jako 1956 AVIA BMW 750 MKIII F3 Racecar.

Avia 750 Mk III

Další fotky unikátní avie - ZDE

Poté ho koupila firma VRM Motors z Redmondu ve Washingtonu. Pak opět změnil majitele a putoval na Nový Zéland, kde byla provedena jeho druhá a mnohem komplexnější rekonstrukce. V rámci ní dostala závodní avia speciální bezpečnostní rám za záda pilota.

Formule Avia se potom znovu vrátila do Redmondu a letos se objevila na eBay. Dražba na internetu skončila 16. července, vůz prodal obchodník s auty Symbolic Motor Car Company za 149 tisíc dolarů (zhruba 3 miliony korun).

AVIA

Předválečná sláva letecké firmy Avia po druhé světové válce pohasla. Letecká výroba byla postupně utlumena. Důležitým mezníkem je rok 1967, kdy Československo zakoupilo od Francouzů licenci na výrobu nákladních vozů Renault-Saviem.

Ilustrační foto

Jedna z ikon českých silnic, vyráběná v typových řadách A15 a A30/A20, přežila ve výrobě až do roku 2000, samozřejmě s patřičnými úpravami. Za třicet let se jich vyrobilo čtvrt milionu.

Po neslavné epizodě pod značkou korejského Daewoo je dnes Avia vlastněná indickou skupinou Ashok Leyland Motors. Klasických nákladních aut vyrábí elektronáklaďáky Smith.

Elektrická Avia.

,