Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staré nové skvosty

aktualizováno 
Většina motoristů se toho ani nenadála nicméně je to fakt: auta ze šedesátých a sedmdesátých let, která se ještě nedávno jako naprosto všední běžně proháněla po zdejších silnicích, jsou najednou předmětem sběratelského zájmu.

Většina motoristů se toho ani nenadála nicméně je to fakt: auta ze šedesátých a sedmdesátých let, která se ještě nedávno jako naprosto všední běžně proháněla po zdejších silnicích, jsou najednou předmětem sběratelského zájmu. Tatra 603, původní Škoda Felicia a dnes už dokonce i Octavia, Škoda MB, a natož pak Škoda MBG či MBX, Škoda 110 R...

"Vysvětlení? Lidé, pro které dnes v Česku - podobně jako jinde ve vyspělé Evropě - není problém koupit prakticky jakýkoliv současný vůz, se vracejí k automobilům svého mládí. I v tom se přibližují Západoevropanům. Jenže navíc zjišťují, že není nic jednoduchého najít v Česku zachovalé a originální auto z šedesátých a sedmdesátých roků, o padesátých letech nemluvě," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou společnost Eurotax.

Rarita v Česku

Tuzemsko je - ostatně jako všechny země bývalého východního bloku - dokonce raritou: zatímco si k závisti sousedů zachovalo v obdivuhodném množství skutečné předválečné automobilové a motocyklové veterány, tak v kvalitě poválečného parku je chudé. Je to důsledek nejen velmi omezených dovozů ze zahraničí za socialismu, ale také odlišných přístupů k autům. "Zatímco v motoristicky vyspělé Evropě nebyl problém koupit nový vůz a starší ještě zachovalý odstavit v garáži, tak v Česku, kde většinu poválečných roků existovaly pořadníky, lidé auta dojížděli do samého konce. Také jim všelijakými úpravami prodlužovali život, takže opravdu ušetřené originály i velkosériově vyráběných vozů se do současnosti zachovaly jen zřídka," upřesňuje Peter Kolník. "I v Německu, kde byla situace mnohem příznivější, nedávno zjistili, že v celé zemi je evidováno jen do tisícovky původně velmi rozšířených vozů Volkswagen Golf GTI první generace a pouze asi stovka z nich je ve výborném stavu."

Klenoty v galerii

Klasická auta ze šedesátých a sedmdesátých let si však západní Evropa uchovala ve významných počtech a v tuzemsku dnes působí zhruba desítka firem, které takové vozy dovážejí pro potěšení zdejších motoristů. Zřejmě největší nabídka se před několika týdny otevřela v Praze-Průhonicích, kde je ke koupi přes pět desítek nevšedních vozů předchozích desetiletí - od nejlevnějšího Citroënu DS 21 za 250 tisíc korun až po klenoty desetimilionové ceny. "Je to autogalerie, kde si zámožnější milovníci motorismu koupí nádherný kus podobně jako milovníci umění vyberou v galerii obraz," říká manažer firmy Petr Effenberger.

Auta pro radost

V daleko větší míře než na poklady průhonického formátu však zdejší lidé dosáhnou na automobily tuzemské produkce. Na vozy, které nepatří k nejvzácnějším, ale radost udělají. Necháme-li stranou tatry a škodovky z padesátých let, jejichž ceny se u skvostných exemplářů počítají ve statisících, začal nejširší veřejnost jako první zajímat pravděpodobně kabriolet Škoda 450, respektive Felicia. "Dodnes je s těmito vozy pěkné letní svezení. Před několika lety se běžně vyšplhaly až k ceně 150 tisíc korun, ovšem poslední dobou se vrátily k reálnějším 60 tisícům až 80 tisícům za průměrný kus," říká znalec trhu ojetin Tomáš Pánek z pražského Autocentra Na Strži. Doplňuje, že pozornost sběratelů se orientuje na hodně vzácné dvoudveřové Škody MBX, jejichž ceny se podle stavu pohybují mezi 50 tisíci až 150 tisíci korun. Od 30 tisíc korun se v současnosti platí za pěknou Škodu 110 R, až 40 tisíc fandové dávají za Škodu Garde. Ze zahraniční nabídky bývají obyčejnější Volkswagen "brouk", Citroën 2 CV či Austin Mini za 35 tisíc až 90 tisíc korun, dokonce ještě nedávno vysmívaná Volha 21 má cenu od 40 tisíc do 60 tisíc korun...

Vůz bez zájmu zákazníka je bezcenný

Ne každý poválečný model si najde kupce. Částky srovnatelné s cenami moderních automobilů lze dosáhnout pouze u zachovalých, původních či kvalitně restaurovaných exemplářů," upozorňuje Peter Kolník. V odborných kruzích se stav poválečných veteránů hodnotí pěti stupni. Jestliže kupříkladu špičkově restaurovaná Tatra 603 z let 1956 až 1963 má podle ceníků firmy Mobil Data hodnotu 166 tisíc korun, je stejný automobil v zanedbaném stavu, ale schopný restaurování, jen za deset tisíc korun. A vůz ještě nedávno tak tuctový, jako byl Wartburg 312 z let 1962 až 1967? Původní a špičkový stav má hodnotu 45 tisíc, zatímco za kus schopný restaurování majitel nemůže čekat víc než tři tisíce korun. "Důležité je vědět i to, že se zmíněnými autu se neobchoduje každý den a skutečnou cenu dělá jen konkrétní zájem kupce. Když se kupec nenajde, jsou všechny tabulkové ceny k ničemu," doplňuje Tomáš Pánek. Auto jako investice Lze odhadnout, u kterých modelů z poválečných veteránů bude s příštími roky cena vzrůstat? "Stabilní zájem je o česká auta. Zdejší lidé začínají být hrdi na domácí výrobky," odpovídá Peter Kolník. "Osobně tipuji, že mezi zdejšími lidmi vzroste poptávka po dostupných a nepříliš drahých vozech pro radost, po starých octaviích, feliciích, Škodách 1000 MB... Obecně platí, že zájem bude o mimořádně zachovalé exempláře, o vozy po populárních osobnostech a o technicky zajímavá auta." Tomáš Pánek si troufá tipovat některá vozidla, která budou získávat na ceně: "Časem to bude Volkswagen bus Transporter T1 a T2, který dnes lze pořídit od 20 tisíc korun, vsadil bych i na Lancii Delta Integrale, jež nyní stojí od 80 tisíc, či na modely Ford Sierra Cosworth se současnou cenou od 100 tisíc, Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro i na Ford Mustang z osmdesátých let... Výhodnou investicí budou podle mého názoru opravdu zajímavá zahraniční a vždycky nevšední auta formátu Ferrari, MG, Jaguaru, Triumphu, některých vzácných modelů Mercedesu a podobně, která jsou už dnes velmi drahá."

ROZHOVOR: Auta jsou v galerii jako obrazy

Autogalerie Orbis Real, která byla v nedávných dnech otevřena v pražských Průhonicích, si se skutečnou galerií nezadá. Místo obrazů či soch však její hosté obdivují a kupují automobily - opravdovou klasiku šedesátých a sedmdesátých let. Ve zřejmě největším zařízení svého druhu v tuzemsku se nabízí více než půl stovky exponátů, které respektuje motoristicky nejvyspělejší svět.
A ceny? - ptáme se manažera průhonické autogalerie Petra Effenbergra: V tuto chvíli je nejlevnější Citroën DS 21 za čtvrt milionu, k levnějším patří také Alfa Romeo GT Junior za 300 tisíc, Ferrari 250 GTE jsou v cenách od 3,2 milionu korun a nejdražší vozy se blíží k deseti milionům.
Jsou pro takový sortiment v tuzemsku kupci?
Ano, zájem je dokonce značný. Není bez zajímavosti, že v zemi se dovozu automobilové klasiky šedesátých a sedmdesátých let věnuje zhruba desítka firem.
Čím si to vysvětlujete?
Ta auta svět uznal, lidem se líbí a v neposlední řadě jde o dobrou investici do budoucna.                                                                                                              Kde byla vystavená vozidla renovována?                                                         Převážně v cizině.
Jsou pojízdná?
Samozřejmě. Na rozdíl od motoristicky vyspělé ciziny, kde majitel automobilu podobných hodnot a kvalit bez potíží dostane normální státní poznávací značku, je však v Česku situace poněkud složitější: lze pro ně získat veteránskou značku, která umožní cestování s omezením.

Orientační ceny vybraných tuzemských poválečných veteránů:

vůz z let špičkový stav (Kč) před renovací (Kč)
Aero Minor II 1946-1952 135 000 7000
Škoda 1101 1946-1949 157 000 14 000
Škoda 1102 roadster 1949-1952 241 000 48 000
Škoda 1201 1956-1961 101 000 13 000
ŠKoda 440 1954-1959 66 000 6000
Škoda 450 1958-1959 147 000 18 000
Škoda Felicia 1959-1964 149 000 16 000
Škoda Octavia 1959-1964 67 000 4000
Škoda 1000 MB 1964-1969 52 000 3000
Škoda 1000 MBG 1964-1969 61 000 5000
Škoda 1000 MBX 1966-1969 72 000 8000
Škoda 110 R 1973-1976 47 000 7000
Tatra 87 1947-1952 651 000 77 000
Tatra 600 Tatraplan 1947-1956 272 000 38 000
Tatra 603 1956-1963 166 000 10 000
Tatra 603 2 1963-1975 94 000 8000
Tatra 613 1975-1982 65 000 4000
Velorex 16/250 1955-1971 52 000 5000
Velorex 16/350 1959-1971 54 000 5000
Velorex 4 kola 1968 30 000 3000
Pramen: Eurotax; ceny mohou být ovlivněny poptávkou

 

 

Škoda Felicia ze šedesátých let

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.