Většina motoristů se toho ani nenadála nicméně je to fakt: auta ze šedesátých a sedmdesátých let, která se ještě nedávno jako naprosto všední běžně proháněla po zdejších silnicích, jsou najednou předmětem sběratelského zájmu. Tatra 603, původní Škoda Felicia a dnes už dokonce i Octavia, Škoda MB, a natož pak Škoda MBG či MBX, Škoda 110 R...
"Vysvětlení? Lidé, pro které dnes v Česku - podobně jako jinde ve vyspělé Evropě - není problém koupit prakticky jakýkoliv současný vůz, se vracejí k automobilům svého mládí. I v tom se přibližují Západoevropanům. Jenže navíc zjišťují, že není nic jednoduchého najít v Česku zachovalé a originální auto z šedesátých a sedmdesátých roků, o padesátých letech nemluvě," říká Peter Kolník, ředitel pražské společnosti Mobil Data, která se zabývá sběrem cen a informací o motorových vozidlech a v zemi výhradně zastupuje švýcarskou společnost Eurotax.
Rarita v Česku
Tuzemsko je - ostatně jako všechny země bývalého východního bloku - dokonce raritou: zatímco si k závisti sousedů zachovalo v obdivuhodném množství skutečné předválečné automobilové a motocyklové veterány, tak v kvalitě poválečného parku je chudé. Je to důsledek nejen velmi omezených dovozů ze zahraničí za socialismu, ale také odlišných přístupů k autům. "Zatímco v motoristicky vyspělé Evropě nebyl problém koupit nový vůz a starší ještě zachovalý odstavit v garáži, tak v Česku, kde většinu poválečných roků existovaly pořadníky, lidé auta dojížděli do samého konce. Také jim všelijakými úpravami prodlužovali život, takže opravdu ušetřené originály i velkosériově vyráběných vozů se do současnosti zachovaly jen zřídka," upřesňuje Peter Kolník. "I v Německu, kde byla situace mnohem příznivější, nedávno zjistili, že v celé zemi je evidováno jen do tisícovky původně velmi rozšířených vozů Volkswagen Golf GTI první generace a pouze asi stovka z nich je ve výborném stavu."
Klenoty v galerii
Klasická auta ze šedesátých a sedmdesátých let si však západní Evropa uchovala ve významných počtech a v tuzemsku dnes působí zhruba desítka firem, které takové vozy dovážejí pro potěšení zdejších motoristů. Zřejmě největší nabídka se před několika týdny otevřela v Praze-Průhonicích, kde je ke koupi přes pět desítek nevšedních vozů předchozích desetiletí - od nejlevnějšího Citroënu DS 21 za 250 tisíc korun až po klenoty desetimilionové ceny. "Je to autogalerie, kde si zámožnější milovníci motorismu koupí nádherný kus podobně jako milovníci umění vyberou v galerii obraz," říká manažer firmy Petr Effenberger.
Auta pro radost
V daleko větší míře než na poklady průhonického formátu však zdejší lidé dosáhnou na automobily tuzemské produkce. Na vozy, které nepatří k nejvzácnějším, ale radost udělají. Necháme-li stranou tatry a škodovky z padesátých let, jejichž ceny se u skvostných exemplářů počítají ve statisících, začal nejširší veřejnost jako první zajímat pravděpodobně kabriolet Škoda 450, respektive Felicia. "Dodnes je s těmito vozy pěkné letní svezení. Před několika lety se běžně vyšplhaly až k ceně 150 tisíc korun, ovšem poslední dobou se vrátily k reálnějším 60 tisícům až 80 tisícům za průměrný kus," říká znalec trhu ojetin Tomáš Pánek z pražského Autocentra Na Strži. Doplňuje, že pozornost sběratelů se orientuje na hodně vzácné dvoudveřové Škody MBX, jejichž ceny se podle stavu pohybují mezi 50 tisíci až 150 tisíci korun. Od 30 tisíc korun se v současnosti platí za pěknou Škodu 110 R, až 40 tisíc fandové dávají za Škodu Garde. Ze zahraniční nabídky bývají obyčejnější Volkswagen "brouk", Citroën 2 CV či Austin Mini za 35 tisíc až 90 tisíc korun, dokonce ještě nedávno vysmívaná Volha 21 má cenu od 40 tisíc do 60 tisíc korun...
Vůz bez zájmu zákazníka je bezcenný
Ne každý poválečný model si najde kupce. Částky srovnatelné s cenami moderních automobilů lze dosáhnout pouze u zachovalých, původních či kvalitně restaurovaných exemplářů," upozorňuje Peter Kolník. V odborných kruzích se stav poválečných veteránů hodnotí pěti stupni. Jestliže kupříkladu špičkově restaurovaná Tatra 603 z let 1956 až 1963 má podle ceníků firmy Mobil Data hodnotu 166 tisíc korun, je stejný automobil v zanedbaném stavu, ale schopný restaurování, jen za deset tisíc korun. A vůz ještě nedávno tak tuctový, jako byl Wartburg 312 z let 1962 až 1967? Původní a špičkový stav má hodnotu 45 tisíc, zatímco za kus schopný restaurování majitel nemůže čekat víc než tři tisíce korun. "Důležité je vědět i to, že se zmíněnými autu se neobchoduje každý den a skutečnou cenu dělá jen konkrétní zájem kupce. Když se kupec nenajde, jsou všechny tabulkové ceny k ničemu," doplňuje Tomáš Pánek. Auto jako investice Lze odhadnout, u kterých modelů z poválečných veteránů bude s příštími roky cena vzrůstat? "Stabilní zájem je o česká auta. Zdejší lidé začínají být hrdi na domácí výrobky," odpovídá Peter Kolník. "Osobně tipuji, že mezi zdejšími lidmi vzroste poptávka po dostupných a nepříliš drahých vozech pro radost, po starých octaviích, feliciích, Škodách 1000 MB... Obecně platí, že zájem bude o mimořádně zachovalé exempláře, o vozy po populárních osobnostech a o technicky zajímavá auta." Tomáš Pánek si troufá tipovat některá vozidla, která budou získávat na ceně: "Časem to bude Volkswagen bus Transporter T1 a T2, který dnes lze pořídit od 20 tisíc korun, vsadil bych i na Lancii Delta Integrale, jež nyní stojí od 80 tisíc, či na modely Ford Sierra Cosworth se současnou cenou od 100 tisíc, Pontiac Firebird, Chevrolet Camaro i na Ford Mustang z osmdesátých let... Výhodnou investicí budou podle mého názoru opravdu zajímavá zahraniční a vždycky nevšední auta formátu Ferrari, MG, Jaguaru, Triumphu, některých vzácných modelů Mercedesu a podobně, která jsou už dnes velmi drahá."
ROZHOVOR: Auta jsou v galerii jako obrazy
Autogalerie Orbis Real, která byla v nedávných dnech otevřena v pražských Průhonicích, si se skutečnou galerií nezadá. Místo obrazů či soch však její hosté obdivují a kupují automobily - opravdovou klasiku šedesátých a sedmdesátých let. Ve zřejmě největším zařízení svého druhu v tuzemsku se nabízí více než půl stovky exponátů, které respektuje motoristicky nejvyspělejší svět.
A ceny? - ptáme se manažera průhonické autogalerie Petra Effenbergra: V tuto chvíli je nejlevnější Citroën DS 21 za čtvrt milionu, k levnějším patří také Alfa Romeo GT Junior za 300 tisíc, Ferrari 250 GTE jsou v cenách od 3,2 milionu korun a nejdražší vozy se blíží k deseti milionům.
Jsou pro takový sortiment v tuzemsku kupci?
Ano, zájem je dokonce značný. Není bez zajímavosti, že v zemi se dovozu automobilové klasiky šedesátých a sedmdesátých let věnuje zhruba desítka firem.
Čím si to vysvětlujete?
Ta auta svět uznal, lidem se líbí a v neposlední řadě jde o dobrou investici do budoucna. Kde byla vystavená vozidla renovována? Převážně v cizině.
Jsou pojízdná?
Samozřejmě. Na rozdíl od motoristicky vyspělé ciziny, kde majitel automobilu podobných hodnot a kvalit bez potíží dostane normální státní poznávací značku, je však v Česku situace poněkud složitější: lze pro ně získat veteránskou značku, která umožní cestování s omezením.
Orientační ceny vybraných tuzemských poválečných veteránů:
Pramen: Eurotax; ceny mohou být ovlivněny poptávkou
vůz
z let
špičkový stav (Kč)
před renovací (Kč)
Aero Minor II
1946-1952
135 000
7000
Škoda 1101
1946-1949
157 000
14 000
Škoda 1102 roadster
1949-1952
241 000
48 000
Škoda 1201
1956-1961
101 000
13 000
ŠKoda 440
1954-1959
66 000
6000
Škoda 450
1958-1959
147 000
18 000
Škoda Felicia
1959-1964
149 000
16 000
Škoda Octavia
1959-1964
67 000
4000
Škoda 1000 MB
1964-1969
52 000
3000
Škoda 1000 MBG
1964-1969
61 000
5000
Škoda 1000 MBX
1966-1969
72 000
8000
Škoda 110 R
1973-1976
47 000
7000
Tatra 87
1947-1952
651 000
77 000
Tatra 600 Tatraplan
1947-1956
272 000
38 000
Tatra 603
1956-1963
166 000
10 000
Tatra 603 2
1963-1975
94 000
8000
Tatra 613
1975-1982
65 000
4000
Velorex 16/250
1955-1971
52 000
5000
Velorex 16/350
1959-1971
54 000
5000
Velorex 4 kola
1968
30 000
3000
Škoda Felicia ze šedesátých let |