Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stáří auta a najeté kilometry jsou údaje nanic

aktualizováno 
Stáčení tachometrů a omlazování vozidel jsou dva nejčastější problémy při prodeji ojetého vozidla, které mají přímý vliv na jeho kupní cenu. Podle odhadů má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr a pětina je omlazená. Tresty za tyto podvody jsou v nedohledu.

Ford Mondeo | foto: Ford

Pan L. se snaží prodat kombíkový Ford Mondeo. Desetileté auto vypadá na pohled skvěle a je v dobré kondici, majitel nechal zrepasovat problematické komponenty motoru, auto nebylo nikdy bourané, nechal opravit oděrky, ošetřit podvozek a nabízí ho za padesát tisíc, protože potřebuje peníze. Taková mondea v mnohem horším stavu se prodávají o dvacet až třicet tisíc dráž, ale toto stříbrné nikdo nechce. Má totiž na počítadle hodnotu 330 tisíc kilometrů.

A toho se každý kupec zalekne. Vysvětlovat, že u desetiletého auta je to víceméně běžný nájezd a že toto číslo neříká nic o stavu vozu, je často marné. Smutné ale je, že podobné kilometry za sebou má i většina podobných mondeí na trhu. Jenže jejich počítadla kilometrů ukazují často minimálně o sto tisíc méně. Stočit tachometr není nic složitého a sehnat někoho, kdo to umí a má na to potřebné vybavení, je ještě lehčí. A tak se stále vesele falšuje.

Milion stočených tachometrů

Podle odhadů firmy Cebia, která se na prověřování původu a historie vozidel specializuje, má 42 % ojetých vozidel stočený tachometr. "Cebia jen v roce 2011 zkontrolovala přes svůj on-line systém 250 000 vozidel a ukázalo se, že téměř polovina má přetočený tachometr a to v průměru o 100 – 200 tisíc kilometrů," varuje Petra Štumpfová z Cebie. "Pokud to vztáhneme na celkový počet vozidel, která jsou registrovaná v ČR, tak se dá říci, že v ČR jezdí celkově milion vozidel s přetočeným tachometrem."

"Nám samotným to škodí. Pokud nechceme obchodovat s takto upravenými auty, tratíme na tom dvakrát. Když přiveze potenciální zákazník auto k prodeji protiúčtem a to má stočený tachometr, takové auto odmítneme. Zákazník pak většinou u nás auto nekoupí," říká Martin Doležal, tiskový mluvčí autobazaru Auto ESA.

Zatočit se "stáčeči" měla novela trestného zákoníku, která chce tyto praktiky výslovně zakázat, měla za přetáčení tachometrů napařit tvrdé tresty. Autoři novely poukazovali na to, že kupujícím vozů s přetočenými tachometry vznikají značné škody. Neznají navíc skutečné opotřebení automobilů, které může způsobit i nehodu. Odhaduje se, že neoprávněný zisk z jejich prodeje činí prý asi čtyři miliardy korun ročně. Jenže návrh nejdříve smetla ze stolu začátkem roku vláda a v půlce března i Sněmovna.

Podle koaličních ministrů je totiž taková novela trestního zákoníku nekoncepční. Přetáčení tachometrů by mělo být podle úvah kabinetu správním deliktem. Stanovisko vlády také poukazuje na různé formální vady předlohy, které mohou vést až k absurdním situacím. Například za zvlášť závažný zločin až s desetiletou sazbou vězení by se považovalo obstarání počítačového programu, který umožňuje zásah do tachometru, s úmyslem umožnit nebo usnadnit vlastizradu, uvádí stanovisko zveřejněné na webu vlády.

Stáčení bude přestupek

Ministerstvo dopravy nyní podle vlády chystá novely zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, v němž by mělo být pozměňování stavu počítače ujeté vzdálenosti výslovně zakázáno. Porušení ustanovení by pak bylo přestupkem.

Do návrhu novely zákona se však podařilo podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka prosadit větu "Stav počítače ujeté vzdálenosti silničního vozidla nesmí být pozměňován".

Z návrhu vypadla pasáž, že by do tachometru mohli zasahovat opraváři aut v rámci třeba nutné opravy po havárii. "Argument byl, že v českém prostředí by se to zneužívalo k naprosto běžné manipulaci s tachometrem. A vždycky by se to svedlo na opravu," vysvětluje Martin Novák.

"Nicméně autorizovaný opravář do tachometru zasáhnout bude moci, ale pokud by někdo jeho čin právně napadl a případ by se dostal do správního řízení, musel by tento fakt prokázat - to by byl takzvaný "osvobozující důkaz". Pokuty jsou navrženy ve výši 50 000 Kč pro fyzickou osobu, až 5 milionů pro právnickou osobu," dodává.

"Pokud tento návrh projde, tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není ošetřená vůbec," říká Štumpfová. "Dle našich odhadů to ale nebude dřív jak za rok."

Přesto si ale Štumpfová nemyslí, že by reálně došlo k poklesu vozidel s upraveným tachometrem. "Například v jiných státech, kde mají zavedenou daleko přísnější legislativu, jako třeba v Německu, to rozhodně neznamená, že by se tam vozidla neupravovala. Opak je pravdou a každý stát, i přes své legislativní opatření, má s tímto druhem auto-kriminality problém."

Pozitivní dopad může mít novela podle mluvčí Cebie na to, že firmy nebudou veřejně na internetu nabízet stáčení tachometrů a tato záležitost bude na první pohled méně dostupná.

"Snahy o tvrdé postihování stáčení tachometrů jsou dlouho neúspěšné. Bylo by zajímavé zjistit, jestli za neschválením nestojí něčí zájem," dodává Martin Doležal z Auto ESA.

Auta s nejčastěji upraveným rokem výroby

  • ŠKODA OCTAVIA rok výroby 2006
  • VOLKSWAGEN PASSAT rok výroby 2007
  • ŠKODA FABIA rok výroby 2001
  • FORD MONDEO rok výroby 1996
  • VOLKSWAGEN GOLF rok výroby 1998
  • FORD FOCUS rok výroby 2004

Zdroj: Cebia

Jak je auto staré?

"Dalším významným problémem je falšování skutečného roku výroby. Ve velkých technických průkazech se již dávno neuvádí rok výroby vozidla, ale pouze datum 1. registrace vozidla. Tyto dvě data se od sebe mohou výrazně lišit. Nejčastěji je to 1-2 roky, výjimkou ale nejsou případy, kdy je vozidlo omlazeno o 3 a více let," varuje Petra Štumpfová z Cebie.

Zákazník tak kupuje dražší vozidlo a jsou také samozřejmě vyšší náklady na případné další finanční služby (leasing, úvěr). Rozdíl v pořizovací ceně vozidla, které je o 1-2 roky omlazené, může být podle Štumpfové až čtyřicet tisíc. Majitel pak také platí vyšší náklady na pojištění vozidla. Z kupní ceny vozidla se totiž vypočítává cena havarijního pojištění, takže čím dražší auto, tím více zákazník na pojištění zaplatí.

Samostatnou kapitolou jsou podle Cebie také vozidla individuálně dovezená do ČR. "Dovozce přiveze ze zahraničí ojeté auto, u kterého je v zahraničním technickém průkazu (např. SRN) uvedeno datum první registrace 12. 3. 2006. Datum na dokumentu upraví na 12. 3. 2007, technický průkaz okopíruje, aby změnu nebylo možno očima rozeznat, a s kopií jde na dopravní úřad auto zaregistrovat," popisuje Štumpfová dnešní praxi.

"A protože všude se nějaký ´známý´ najde, vozidlo zde zaregistrují jen na základě kopie technického průkazu. Datum první registrace pak figuruje jako stáří vozidla a určuje jeho hodnotu, která výrazně po tomto omlazení stoupne."





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.