Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

V Německu chtějí poslat seniory zpátky do autoškoly

  15:35aktualizováno  15:35
V Berlíně stoupá počet dopravních nehod, do nichž jsou zapletení řidiči starší 65 let. To vyvolalo výzvy, aby se senioři museli podrobovat pravidelným "zkouškám dovednosti", a také zdravotním prohlídkám osvědčujícím jejich schopnost řídit, napsal německý list Die Welt.

Britská královna Alžběta II. řídí automobil u zámku ve Windsoru. | foto: AP

Impulsem byl nedávný případ sedmdesátiletého řidiče, který zkolaboval za volantem a narazil do několika zaparkovaných vozů. Podle policejních statistik, které citoval místní list Berliner Morgenpost, se počet dopravních nehod s účastí řidičů nad 65 let v německém hlavním městě v posledních letech vytrvale zvyšuje.

Celkový počet nehod v roce 2011, které zahrnovaly seniory, byl 13 506, tedy zhruba deset procent všech nehod v Berlíně. V roce 2001 to přitom bylo jen 7 374 nehod. Policie uvádí, že 64 procent těchto nehod způsobili samotní senioři.

Výzkumník Siegfried Brockmann, který zkoumá dopravní nehody pro svaz německých pojišťoven, proto vyzval k povinným kontrolám mobility starších lidí. Ty by zahrnovaly pravidelné testy řidičských schopností se školenými učiteli jízdy. Podle Brockmannova prohlášení pro Berliner Morgenpost podobné přezkušování "přináší úžasné výsledky a je ekvivalentem omlazovací léčby".

Vyzval také k zavedení povinných zdravotních prohlídek. Jejich výsledky by měly zůstávat důvěrné, ale lékaři by na jejich základě rozhodli, zda je dotyčný stále dostatečně fit, aby mohl řídit. "Neexistují objektivní kritéria toho, zda je někdo způsobilý, nebo nezpůsobilý k řízení vozu. Každý doktor rozhoduje subjektivně," dodal Brockmann.

Tento odborník je přesvědčený, že stoupající počet nehod je známkou měnícího se demografického složení obyvatelstva, a že během příštích třiceti let počet nehod způsobených seniory bude mnohem vyšší. Připustil nicméně, že věková skupina 65 až 75 let je méně nebezpečná co do způsobování dopravních nehod než začínající řidiči.

Po 75. roku ovšem prudce stoupá riziko kvůli takovým faktorům, jako je slábnoucí zrak, pomalejší reakce a snížená schopnost vyhodnotit správně složitější dopravní situace.

V Česku každé dva roky na kontrolu

"Čeští senioři, kteří nejsou řidiči z povolání, musí absolvovat lékařské prohlídky v souvislosti s dosažením věku 60, 65 a 68 let, pak každé dva roky," upřesňuje Václav Špička z Autoklubu ČR. Profesionální řidiči musejí dnes absolvovat dopravně psychologické a neurologické vyšetření každých pět let po padesátce.

"V minulosti byl u ČSAD cyklus vyšetření řidičů krácen v souvislosti s klesající psychickou výkonností. V osmdesátých létech dokonce dopravní psychologové navrhovali, aby u řidičů náročných doprav byl upraven věk odchodu do důchodu na 57 let," uvádí dopravní psycholog Karel Havlík na svém webu sumavanet.cz.

"Naše praxe jasně ukázala, že po padesátce se u většiny řidičů prodlužuje čas nutný k přiměřené pohybové odpovědi na světelný nebo zvukový podnět, zužuje se zorné pole, vzrůstá citlivost na oslnění, zhoršuje se adaptace oka na šero a tmu, myšlenkové procesy se zpomalují a nastávají potíže s rozhodováním," popisuje. První příznaky stárnutí začínají podle Havlíka úbytkem zrakové ostrosti a sluchové kapacity.

U řidičů nad 55 let ochabuje rychlost a přesnost reakce. "Po šestém decéniu dochází k výraznějšímu poklesu psychosomatické výkonnosti a u mnohých řidičů se přidružují problémy se vštípivostí paměti, dostavuje se fixace myšlení a klesá stresová odolnost. Začínají potíže s řešením nových a překvapivých dopravních situací," popisuje známý dopravní psycholog.

Autoři: ,




Nejčtenější

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

KTM 1290 Super Duke R
Superufon není nic pro začátečníky. Vražedné sklony mírní elektronika

Existuje motorka která po celotýdenním dojíždění do práce dokáže předvést víkendový masakr na okruhu a odtud odjet třeba na dovolenou? Po testu patrně...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Škoda Yeti Monte Carlo
V Rusku stahují kvůli technickým potížím několik modelů Škoda

Volkswagen svolá na ruském trhu 3463 automobilů, včetně vozů Škoda Octavia, Yeti a Rapid. Koncern o tom informoval tamní úřady. Podle nich jsou důvodem...  celý článek

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.