Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Staronový vládce VW chce auto se spotřebou 1 l/100 km

  16:10aktualizováno  16:10
Ferdinand Piëch měl mimořádně úspěšný týden. Nejmocnější muž evropského automobilového průmyslu oslavil ve zdraví sedmdesátiny a z dortu s nápisem Volkswagen si ukrojil další kus. Stále se také nevzdává myšlenky na výrobu vozu se spotřebou 1 litr na 100 km jízdy.

Prototyp VW se spotřebou 1 l/100 km | foto: VW

Valná hromada akcionářů ho ve čtvrtek večer potvrdila v čele dozorčí rady Volkswagen Group na příštích pět let. Skupinu, do níž patří také mladoboleslavská Škoda Auto, ovládá Piëch přes automobilku Porsche.

Sám je se slavným výrobcem sportovních vozů úzce spjat: jeho dědeček se jmenoval Ferdinand Porsche.

O rozruch na setkání s akcionáři se postaral Hans-Martin Buhlmann, představitel menšinových akcionářů Volkswagenu. "Co by se stalo, kdybyste dostal rýmu?" ptal se Piëcha na valné hromadě.

Narážel tak na koncentraci moci v rukách jednoho muže. Piëch ovládá přes třicet procent koncernu a společně se spolkovou německou zemí Dolní Sasko dá dohromady pohodlnou většinu.

Buhlmann byl dokonce tak netaktní, že oslavenci položil otázku, co se s koncernem Volkswagen stane, až pan Piëch jednou "zmizí".

Přesto byla kritika akcionářů oproti loňskému slyšení podstatně menší. Oznámené výsledky byly totiž velmi příznivé. Volkswagen za první letošní kvartál zdvojnásobil čistý zisk na 740 milionů eur a obrat mu narostl o 5,1 procenta.

Úsporný VW
Ferdinand Pi'ech - sám zručný konstruktér, chce oživit projekt vozu s extrémně nízkou spotřebou, který "pohřbil" jeho nástupce Bernd Pischetsrieder.

Před pěti lety Piëch představil prototyp takového vozu. Na trase z Wolfsburgu do Hannoveru dvoumístný prototyp s karoserií z uhlíkových vláken dosáhl na spotřebu 0,89 l/100 km. Za volantem seděl právě Piëch a vezl na valnou hromadu Volkswagenu Pischetsriedera.

Piëchova "hračka" putovala pod vedením jeho nástupce  do depozitáře. Jeho sériová výroba by ve své době přišla na 35 000 eur za kus.  Piëch se minulý týden nechal v rozhovoru pro list Brauschweiger Zeitung slyšet, že našel výrobce, který by jej byl schopen vyrábět za sedminu ceny (5 000 eur).

Konečné rozhodnutí o dalším osudu projektu je na šéfovi koncernu VW Martinu Winterkornovi. Piëch také prozradil, že kromě "litrového" auta se na přelomu tisíciletí pracovalo na projektu vozu se spotřebou do tří litrů. I ten byl ale jeho nástupcem uzavřen. Pokud by se práce na obou projektech znovu rozjely, bylo by potřeba přibližně tři až čtyři roky vývoje. Za nízkou spotřebou takového auta by stály především nové superlehké materiály a vytříbená aerodynamika, zanedbatelná není ani optimalizace výrobních nákladů.

Litrový VW z roku 2002 vážil necelých třista kilogramů. 3,47 metru dlouhý, 1,25 široký a přibližně metr vysoký minivůz poháněl 0,3litrový dieselový jednoválec s výkonem 8,5 koně a maximálním kroutícím momentem 18,5 newtonmetru. Maximální rychlost je 120 km/h, za pozornost stojí nevídaný aerodynamický koeficient Cx=0,159.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.