Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Tahák do auta: zapojení startovacích kabelů

aktualizováno 
Nízké teploty znamenají vyšší zátěž pro autobaterii. Ta se při krátké cestě městem nestihne pořádně dobít a problém je na světě. Jak byste měli správně oživit auto, radí německý autoklub ADAC.

Autobaterie | foto: Škoda Auto

V prvé řadě budete pochopitelně potřebovat startovací kabely a auto, kterému budeme říkat záchranář. Nabíjet akumulátor pomocí nabíječky je zdlouhavé a ráno vás na parkovišti od cesty do práce v MHD neuchrání. V prvé řadě si pro jistotu projděte návody obou aut: nestartujícího i záchranáře. Najdete v nich informace o tom, jestli je startování pomocí kabelů vůbec možné a kde se nacházejí body, k nimž kabely připojíte. U větších aut to totiž často nebude k baterii, kterou schovávají kdesi v zavazadlovém prostoru, ale na pólech, které jsou součástí vozu.

Ve zkratce

1. První (červený) kabel připojíme na kladný pól (+) vybité baterie.

2. Druhý konec červeného kabelu připojíme na kladný pól (+) nabité baterie.

3. Druhý (obvykle modrý nebo černý) kabel připojíme na záporný pól (-) nabité baterie.

4. Druhý konec tmavého kabelu připojíme na dobře ukostřené místo vybitého auta.

Základní postup pro propojení obou aut se nemění. Nejdříve vezmete červený kabel a kladný pól záchranáře spojíte s kladným pólem porouchaného auta. Až pak přijde na řadu černý (modrý) kabel, který přicvaknete k zápornému pólu zdravého vozu a k vhodné kovové části vozu, jež se snažíte nouzově nastartovat. Takovou částí může být kovový prvek, který je připojený k bloku motoru. Nikdy nepřipojujte druhý konec černého kabelu k vybité baterii. Mohli byste přivodit výboj, který by ji odrovnal.

Až ve chvíli, kdy kabely pevně drží na svých místech, můžete začít s oživováním. V obou autech vypněte všechny elektrické spotřebiče (světla, topení i rádio/navigaci) a nastartujte motor záchranáře. Nechte ho pár minut běžet a otočte s klíčkem i v zapalování auta, které nechce naskočit. Pokud jeho motor nastartuje, nechte obě auta opět pár minut běžet propojená kabely.

Až pak zapněte v porouchaném voze všechny náročné elektrické spotřebiče (topení, vyhřívání skel atd.). Jinak by se v palubní síti mohly objevit napěťové špičky, které tato zařízení poškodí. A až poté přijde chvíle na odpojení kabelů: v opačném pořadí, než jste je připojovali. Tj. nejdřív černý od porouchaného vozu, pak od záchranáře, následně červený od porouchaného a pak od záchranáře.

Mrtvá baterie může varovat

Nezapomínejte na to, že nouzově nastartované auto nemá zároveň nabitou baterii. Tu doplníte až delší jízdou, nikoli přiskakováním po městě. Začněte také uvažovat o kontrole a případně i výměně akumulátoru. Podle zkušeností německých žlutých andělů se totiž podobné problémy stávají příliš starým (více než pět let) bateriím nebo těm, u nichž došlo k tzv. hlubokému vybití.

Podle statistiky ADAC je baterie jednou z nejčastějších příčin poruch. Celých 40 % se týká elektrického systému vozu. V palubní síti vozidla je totiž napojeno stále více přístrojů a řídicích jednotek. Některé přístroje potřebují energii i při vypnutém zapalování (například alarm, hodiny nebo přijímače dálkového ovládání).

Závady jsou v naprosté většině případů zapříčiněny špatnou údržbou. Akumulátor se často dostatečně nenabíjí, nebo naopak přebíjí. Nebo máte závadu na elektroinstalaci. Ta se snadno odhalí na pravidelné servisní prohlídce, pokud na ně jezdíte. Pokud ne, nechte si auto zkontrolovat alespoň sezonně. „Servisy Škoda nabízejí mimo jiné diagnostiku případných problémů s elektrickou výstrojí vozu a zátěžový test baterie s výpisem stavu,“ říká Karel Starý, vedoucí servisních služeb Škoda Auto Česká republika. Autoservisy na to mají speciální přístroj. Tento test včetně diagnostiky je mimo jiné součástí komplexní kontroly vozu, kterou nabízejí servisy Škoda zdarma těm, kdo si nově koupili ojetý vůz.

Pokud vám tedy baterie „umře“, nechte si v servisu také proměřit dobíjení. Co se jeví jako nefunkční baterie, může být totiž ve skutečnosti problém v elektrickém systému vozidla a právě vada na dobíjení (alternátoru) je velmi obvyklým problémem.

Moderní auta chtějí speciální baterie

Autorizované servisy mají většinou v nabídce originální náhradní autobaterie, které splňují požadavky výrobce. Obzvlášť moderní vozy s chytrými alternátory, které umí rekuperovat energii při brzdění a odpojují se, aby nezatěžovaly motor (a šetřily tak palivo), mají jiné nároky na autobaterie. Například právě auta vybavená start/stop systémem vypínajícím motor vyžadují akumulátory s vysokou odolností vůči cyklickému zatížení. Naopak obyčejnou baterku od benzinky brzy zničí. Škoda nebo Volkswagen tak mají celou řadu baterií v provedení Economy, určené i pro starší vozy. „Tyto baterie vykazují vlastnosti nad rámec normy, která stanovuje startovací schopnost při mrazu. Výrobcem uváděný vybíjecí proud musí nová plně nabitá baterie poskytovat při teplotě -18 °C po dobu stanovenou v normě,“ uvádí specifikace autobaterií Škoda Economy.

Jaké vybrat správné startovací kabely?

Správné startovací kabely by měly splňovat normy DIN 72 553 nebo ISO 6722 a vybrat byste je měli podle tloušťky. Obyčejně stačí ty s průměrem 16 mm, pokud máte motor s objemem vyšším než 2,5 litru nebo diesel berte 25 mm.

Pozor na kleštiny na konci kabelů: jejich vnější části by měly být obalené izolantem, tak abyste při manipulaci s nimi zbytečně nedostali ránu.

Zapomeňte na nabíječky baterie určené do 12V zásuvky, ta totiž na vysokou zátěž při nouzovém startování není dimenzovaná.

Autoři:




Nejčtenější

Škoda Citigo
Obnovená Škoda Citigo se představuje, o nástupci není rozhodnuto

Nejmenší škodovka se dočkala po dlouhých šesti letech faceliftu, úpravy jsou opravdu jen kosmetické. Citigo je jediným evropským modelem značky, který se...  celý článek

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Ilustrační snímek
K moři po vlastní ose? Cesta v noci je lepší, ale jen pro odpočaté

Za pár dní startuje sezóna dovolených a tisíce Čechů se vydají po vlastní ose autem k moři. Vloni vyjeli Češi na 5 552 000 soukromých zahraničních cest. Na...  celý článek

Seat Arona
Arona je malé SUV Seatu. U Škody nahradí Fabii combi

Barcelona (Od zpravodaje iDNES.cz) Už aktuální provedení Seatu Ibiza udivuje svým velkým vnitřním prostorem. A teď Seat představil od Ibizy technicky odvozené malé SUV Arona a to dává na prostor...  celý článek

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka
VIDEO: Saze ve výfuku znamenají problém s filtrem pevných částic

Filtr pevných částic je dnes noční můra mnoha majitelů dieselových aut. Jednoduchým testem s rukavicí jsme ověřovali, v jakém stavu mají výfukovou soustavu...  celý článek

Další z rubriky

Kočárek lze upoutat i na běžný nosič na kola.
Test nosičů na kola: nejlepší jsou ty na tažné zařízení

Švýcarský autoklub TCS otestoval celkem 12 nosičů na kola za auto. Doporučení je jednoznačné: vyhněte se těm, které se upevňují na páté dveře. Podle autoklubu...  celý článek

Test brždění
VIDEO: Zimní gumy na teplé silnici hůř brzdí, zkusili jsme to

Na jaře dosluhující zimní gumy dojezdím. Tak uvažuje spousta motoristů, kteří chtějí ušetřit. Obzvlášť na českých silnicích často nebývají vozidla se zimními...  celý článek

Řidičce na dálnici D46 za jízdy upadlo kolo. Vůz poté dostal smyk, na silnici...
Pokud vám v servisu zničili auto, o náhradu škody se ozvěte hned

V pneuservisech mají napilno a hromadně mění zimní gumy za letní. Při vysokém nasazení se může stát, že kola správně neutáhnou. Uvolněné kolo poškodí vůz, v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.